Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Et spørsmål til dere som kanskje har mer insikt enn meg. Er Russland virkelig ikke sterkere enn dette? Skjønner at de har noe mer å komme med, men det virker ikke spesielt skremmende. Gammelt utstyr, dårlig koordinerte angrep og stusselig forsyningslinje, lite fly, lite våpen osv. Alltid sett for meg at Russland faktisk var ganske slagkraftige.

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

3 Likes

Det enkle svaret er nei det er de ikke.

Mange vestlige analytikere har ment at Russland er en papirtiger. Her får vi se det i praksis. Svaret er nok desverre massiv korrupsjon. Penger som skulle komme hæren til gode har forsvunnet underveis. Elendig trening og elendig vedlikeholdt utstyr.

8 Likes

Du sier at det er mange eksempler i Norge uten å komme med eksempler…

Også drar du i tillegg frem Nord Korea som en kilde…

Ikke ofte jeg gir ut klovnefjes…men du skal få et nå…

Ser også at innlegget ble skjult/rapportert bort innen jeg rakk å svare ferdig, så er tydligvis flere som er enig med meg.

4 Likes

Du skrev “alle land tar grunnloven sin veldig alvorlig”. Men du mente altså alle land unntatt Nord-Korea da?

Hva med Russland, tar de grunnloven sin veldig alvorlig? Den garanterer frie valg, ytringsfrihet og alt som er bra.

1 Like

Så snur vi debatten tilbake til temaet. De som vil diskutere om Nord Korea tar grunnloven alvorlig kan ta det i politikk tråden.

7 Likes

Ukraina får allerede påfyll av sovjetiske systemer for luftforsvar, men det tilgjengelige volumet av slike systemer og missiler for disse er nok lavt. Derfor mener jeg at vesten bør starte opplæring av vestlige luftverns systemer og planlegge eksport av disse. Disse systemene har gjerne lang opplæringstid, men at dette ikke kan kuttes ned betydelig med intensiv opplæring og andre snarveier tviler jeg på. Hvis denne konflikten drar ut i tid så kommer man til å angre på at man ikke startet med dette nå, for gode luftvernsystemer vil gjøre en lang krig i Ukraina helt umulig for Russland.

Har vesten egentlig noe godt svar på Russlands S-400 system? S-400 har opptil 400 km rekkevidde, mens Patriot batterier og norske NASAMS ligger på rundt 70 km. Dette gjør det jo betydelig vanskeligere å dekke store landarealer med både luftforsvar og missilforsvar, men man kan i hvert fall beskytte individuelle byer. Men hvis man vil dekke større deler av Ukraina uten å komme for nær russiske styrker så vil jo 70 km være veldig knapt. Dette kunne gjort det mulig å hindre bombing fra fly av omringede byer. Israel har vel systemer med lengre rekkevidde, men det virker ikke som de er villige til å støtte Ukraina noe særlig militært. Kanskje Frankrike eller Taiwan også har aktuelle systemer, men det står kanskje mest på den politiske viljen her også.

3 Likes
1 Like

Nå er det jo store landområder i Ukraina men det er vel byene slagene i hovedsak vil stå om og som er mest aktuelle for luftangrep. Så luftvernsystemer i de strategisk viktige byene hadde jo hjulpet enormt.
Utenfor byene vil det vel være veldig vanskelig å forvare luftvernsystemene mot bakkeangrep også.

Jepp, men et system som S-400 kan stå i Dnipro og skyte ned fly som bomber Mariupol 250 km unna. Denne lokasjonen hadde også dekket Kharkiv og hele øst-Ukraina som andre eksempler. Det ville vært et gigantisk problem for Russland. Jeg er ingen ekspert, men nytten av en slik rekkevidde ser jo helt enorm ut.

Vi får håpe at det står like dårlig til når det gjelder vedlikehold av atomvåpnene.

5 Likes

Dette lå som et svar til et innlegg av en russisk troll fabrikk som hadde temaet diskriminering av russere og russisk språk i estland. (sikkert noen som er pissed for at de har blåst 25% av forsvarsbudsjettet sitt på å støtte ukraina.

(jeg ser en fellesnevner i at de baltiske virkelig har følt på trusselen fra putin’s russland og derfor støtter ukraina med helt ville summer proporsjonalt til stats og forsvarsbudsjettene sine)

image

17 Likes
1 Like

Da er Russland i gang med å flytte målet til noe de kanskje kan få til.

4 Likes

Snart er det landevei til krim fra Russland. Kyiv bare en stor avledning? :stuck_out_tongue_winking_eye: Det hadde jeg solgt det inn som. Hvis jeg var stormannsgal diktator.

1 Like

Med bare 109.000 USD I årsinntekt må Putin ha ganske store låneutgifter etterhvert :crazy_face:

Se her ja,topp hemmlig russisk våpen som Ukraina har tatt over.

6 Likes

Krysser fingrene for at det er hold i dette.

En kontinuerlig strøm av den type utstyr Ukraina allerede får er viktig for å opprettholde kampsstyrken deres, men hvis de også kan få sovjetiske tanks fra feks Polen så hadde det vært flott.

4 Likes

Haha, deilig, russisk fiasko vi er vitne til.