Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Sverre Diesen mener vi nå må gi Ukr jagerfly og avansert luftvern for også å knuse Putler i lufta.

9 Likes

Jeg tror tiden nærmer seg for at det er fornuftig av vesten å ta kontroll over luftrommet.

1 Like

Ikke utenkelig er Nord Korea en viktig brikke i en evt eskalerende konflikt, kanskje det er godfot-stemning mellom Putin og Kim. Nord Korea har tross alt uttalt at de forbereder en langvarig konflikt med USA.

Hmm jeg er i Tyrkia nå, og selv om jeg kan se en del vestlige varer her og der, luksusvarer stort sett, er det en hav av helt ukjente varer for meg som er mest vanlige. Det er nok ikke akkurat slik at vestlige varer er så veldig viktig for russere flest. Kanskje er det få playstation og iphones å oppspore, men temmelig sikkert en god del alternative merker, afidas piratkopier får du nok slengt etter deg men originalen er kanskje vanskelig å få tak i. Boen butikkhyller med feks Nestle-sjokolade eller annen snacks er kanskje tomme, men stort sett vil jeg tro det er ganske som normalt…! At det tidvis går tomt for basisvarer i hyllene kjenner vi igjen fra eget land når folk hamstrer i krisetider.

3 Likes

Interessant. Det er jo et poeng at de ikke har gått etter infrastruktur. Samtidig, de har ikke noe problem med å bombe Mariupol.

3 Likes

Tror folk i forstår hvor farlig denne krigen er .Det er mye som skal klaffe for at dette ender bra. Det sikreste er om putin blir styrtet da jeg tviler på at han tåler og tape ansikt. Er vi for snille oh gir etter for frykt for den tredje verdenskrig og bruk av atomvåpen kan putin fortsette sin gale krigsvei videre til andre land.

Polakker - europeiske mestere i takt og tone - god polka dette?

3 Likes

Mangel på mcdonalds, Adidas osv er først og fremst symbolsk. Mangel på deler til fly, tanks, osv er langt fra symbolsk.

7 Likes

Sant nok - men folk i Russland er vel såpass connected at de kan få folk i andre land til å handle, og så sørge for å få delene over Russlands ekstremt lange grense…?

Det stemmer jo ikke, masse infrastruktur er bombet over hele ukraina.

Artikkelen er jo 4 dager gammel, og vi har jo lært de siste dagene om de enorme ødeleggelsene de har stått bak i mange byer. Er vel faktisk mer sansynlig at de er på maks kapasitet. Papirstyrkene blir tydeligere og tydeligere.

Det er ikke mitt inntrykk at de bomber strømforsyning, broer osv. Men ja, noe av det er kapasitet. De klarer jo ikke ta militære mål i noen stor grad.

Tja, det er sånt som gjør deg utsatt for sanksjoner. Selv Kina er forsiktig. Offisielt er de ikke med på noen sanksjoner, men på den andre siden er det forsiktige med investeringer i Russland.

1 Like

https://www.defense.gouv.fr/ukraine-point-situation

1 Like

Hvorfor skal man høre på hva Putin sier? Det mest effektive ville nok vært å gjøre det motsatte av hva Putin sier. Jeg så Snøeffelen refererte til Putin som en sjakkspiller, men det er jeg helt uenig i, Putin er en gambler. Hele invasjonen av Ukraina er et gigantisk veddemål der antagelsen hans er at NATO ikke vil intervenere militært fordi han bløffer om atomvåpen. Plutselig skal Russland kjøre litt atomvåpen rundt i gatene og media verden rundt slår det opp på første side. Hvordan Norsk og internasjonal media repeterer russisk propaganda i det endeløse uten å gi noen som helst kritisk kontekst er ekstremt naivt.

Sannheten er at Putin har minimalt med handlingsrom her. Skal han bruke en atombombe mot NATO fordi vi gir Ukraina fly? Det kommer aldri til å skje. Det ville vært slutten på Putin og Russland. Skal han bruke atombomber mot NATO fordi vi overfører avanserte våpen til Ukraina? Nope, kommer ikke til å skje. Jeg er ikke en tilhenger av en no fly zone, men hvis man tar inn over seg at hele strategien her er en bløff så tror jeg sjansen for at en no fly zone hadde ført til en atomkrig er helt minimal.

Et totalt nederlag for den russiske hæren i Ukraina er det som vil maksimere sjansen for at Putin blir avsatt av sine egne. Vesten bør gjøre alt de kan for å sikre at dette skjer.

11 Likes

Synes logikken din er feil. Poenget er jo at hvis NATO går inn så er det i praksis slutten for Putin og dagens Russland uansett. Så hva har han å tape på å bruke atombombe i et slikt tilfelle?

Jeg er i mot en no fly zone, fordi det fortsatt medfører en sjanse for atomkrig som du sier. Dog er det mye folk involvert i å skyte opp et atomvåpen, så det er et åpent spørsmål om en slik ordre hadde gått igjennom, men det er ikke noe man bør satse på. NATO kan uansett gjøre mye uten å gå inn i Ukraina selv. Feks mener jeg vi bør gi Ukraina tanks, missiler og mer avanserte våpen. Putin har ikke noe handlingsrom for å svare på dette.

4 Likes

Ah, skjønner, leste litt kjapt. Samtidig er det jo en balansegang her. Jeg tror RU er villig til å eskalere kraftig, hvis de ser at de går på et gedigent tap i Ukraina. Men foreløpig virker det som de har OK kontroll, ref kartet fra det franske forsvarsdepartementet, men hvordan sluttproduktet her blir er ikke godt å si. Ru har ikke nok folk til å okkupere hele Ukraina, så det er åpenbart at det ikke er målet her. Store deler av Ukr vil i uoverskuelig fremtid ha en revansjelyst mot RU, hvordan denne krigen skal ha styrke sikkerheten for RU er vanskelig å se. Kan virke som strategien deres er at krigen i Ukraina og konflikten med Vesten skal være med å gi fotfeste til den “multipolare verdensordningen”, en svekket petrodollar osv, ref. deres søken mot øst; Pakistan, Kina, India osv

2 Likes

Mitt håp nå er at Russland forflytter styrkene til utbryterrepublikkene for å sikre seg kontroll på disse og dermed kan påberope seg at målet med operasjonen er nådd. Man vil fortsatt ha en fastlåst situasjon men det vil i det minste begrense omfanget av krigen mye og dermed også følgene av den. Hvordan man skal komme ut av en slik situasjon er ikke helt lett å se heller da. Blir fort en ekstremt langvarig konflikt om disse områdene vil jeg tro.

Jeg tro egentlig ikke målet noen gang var å okkupere hele Ukraina. Jeg tror hovedmålet var å få inn en pro russisk regjering som ville jobbe for å knytte Ukraina tettere til Russland og vende seg bort fra vesten.

Mitt inntrykk er at Ukrainerne i hovedsak ser på russerne som et broderfolk og Putin/Kreml som den store fienden. Jeg tror ønsket om å leve i fred og kunne bestemme sin egen retning og skjebne trumfer revansjelysten. Vil forsåvidt være en liten revansje i seg selv om de greide å komme i en situasjon hvor de fritt kan velge retningen/utviklingen for landet sitt.

8 Likes