Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Når han lister opp når de faktisk er villige til å bruke atomvåpen så høres det stort sett defensivt ut. Akkurat hva som går under punkt 4 er uklart. Mener de feks at man må angripe Russland eller holder det å angripe russiske styrker i utlandet. Uansett så høres det ikke ut som å gi militært materiell selv av typen jagerfly ville gått under dette punktet, selv om dette styres mer av realpolitikk der jeg som sagt tidligere mener at Russland ikke har noe handlingsrom som inkluderer et angrep mot NATO.

He said: “We have a special document on nuclear deterrence. This document clearly indicates the grounds on which the Russian Federation is entitled to use nuclear weapons. There are a few of them, let me remind them to you:

“Number one is the situation, when Russia is struck by a nuclear missile. The second case is any use of other nuclear weapons against Russia or its allies.

“The third is an attack on a critical infrastructure that will have paralysed our nuclear deterrent forces.

“And the fourth case is when an act of aggression is committed against Russia and its allies, which jeopardised the existence of the country itself, even without the use of nuclear weapons, that is, with the use of conventional weapons.”

Medvedev added that there was a “determination to defend the independence, sovereignty of our country, not to give anyone a reason to doubt even the slightest that we are ready to give a worthy response to any infringement on our country, on its independence”.

1 Like

Høres mer og mer som Russland vil ta donbas og forsvare dem med nukes etterpå. Eller skremme med å gjøre det. Viser også at kremlin skjønner at de militært har tapt det meste som kan tapes.

5 Likes

Hva gjør de med landstripen mot krim? Tror ikke de kan holde den hvis ting går mot dem.

Den er nice to have men ikke must have etter at krim broen åpnet.

Nå som krigen er i gang bør Ukr også rette stadige angrep mot Krim etter at resten av landet er befridd. Aldri gi dem ro.

3 Likes

På meg virker det som Mauriopol er litt sånn Stalingrad, Must have for Putin fordi de stod opp mot han i 2014 og var en av grunnen til at Landbroen fra donbas til krim feilet.

For UKR er jo dette en bra ting, da russerene taper latterlig mye tropper på å ta en by som strategisk har null verdi.

Byen har stor økonomisk verdi. Det er den største havnebyen i Ukraina. Hvis du skal skade økonomien til Ukraina, så gir det mening å legge den i grus.

1 Like

Det er Odessa.

Russerne ble rasende når Armenias statsminister kom med dette etter karabah krigen, men nå er det bekreftet. Russland har fyrt av nesten halve arsenalet sitt med 60% feilrate.

8 Likes

Jeg tror ikke at Putin ønsker å strekke ut krigen i flere måneder. Muligens han bare vil destruere de viktigste militære fasilitetene i Ukraina, ødelegge de radikale bataljonene rundt Donbas, og deretter si at jobben er gjort.

Zelensky og Poroshenko kunne ha gjort så mye, mye mer for å unngå eskalering, og å ikke utsette folket sitt i fare. Aldri har den ukrainske regjeringen ønsket dialog med separatistene siden 2014. Istedenfor å initiere samtaler med dem, så har Ukraina innført økonomisk blokkade, som gjorde bare separatistområdene enda mer avhengige av Russland.

Nå er det jo Russland som startet invasjonen, som var til de grader unødvendig og tragisk for sivilbefolkningen, men at det ukrainske regimet kunne gjort mye mer gjennom alle disse årene for å forhindre denne eskaleringen, mener jeg er et faktum.

Som Desmond Tutu en gang sa,

If you want peace, you don’t talk to your friends. You talk to your enemies.

5 Likes

Dette er ganske syke tall. Samtidig var Isaknder en rakett Nato og vesten fryktet. Nå viser det seg jo at raketten mangler det meste av egenskaper den skulle ha som gjør den vanskelig å skyte ned. Og eneste forsvaret raketten har er noen decoys som man nå har all info om hvordan fungerer.

For Russerene er dette ganske krise. Da samtlige “avskrekningsvåpen” viser seg å være tull.

2 Likes

Hele det russiske militæret viser seg å være tull. I går kom jeg over en artikkel fra før krigen som gikk gjennom hva de hadde utplassert på grensen. Den mente det var overkill, og at fly som su34 var beregnet mot likeverdige motsandere som USA. Nå bruker vel de flyene mye “dumme” bomber og blir skutt ned av Ukraina.

Joda, Ukraina har forsøkt å forhandle med Russland i lang tid. Russerne har nektet og ber dem henvende seg til noen low level administrasjonstyper i øst Ukraina. Blir useriøst.

9 Likes

Ukrainsk etterretning mener russerne har fått beskjed om å bli ferdig senest til 9 mai-paraden.

Meget sterk tale av Biden i Polen nettopp. Alle bør høre den. Jeg synes Biden bare blir bedre og bedre. Jeg var skeptisk før valget, men dette var utrolig bra !
Fri tale uten at han leste.

Avslutningen : That man (Putler) cannot remain in power!

6 Likes

Teleprompter :wink:

3 Likes

Nei, så ikke ut som han hadde det. Blikket vandret hele tiden. Han leste ikke.

1 Like

Jøss, tror det ikke før jeg ser det selv - men miraklenes tid er kanskje ikke forbi.

5 Likes

Teleprompter så jeg på nyhetene nå. Noe annet ville vært helt utrolig med tanke på at mannen ikke klarer å ha en sammenhengende setning med mening uten et script å lese fra.

6 Likes

Putin kan hevde at jobben er gjort, og at han ikke vil trekke krigen ut i månedsvis. Men skaden er allerede skjedd, og konflikten vil på langt nær være over med en eventuell avtale mellom Russland og Ukraina.

  • Putin har har lagt grunnlaget for mange generasjoners hat mellom sitt land og det broderfolket han ønsket å forene. Men også resten av Europa har på rekordtid gjenreist den mentale muren mot hovedfienden fra den kalde krigen.
  • Han har skapt en flyktningbølge Europa ikke har sett siden 2, verdenskrig og som derfor involverer en rekke land, både menneskelig og økonomisk.
  • Putin har avfyrt startskuddet for et nytt rustningskappløp som først og fremst vil koste Russland dyrt.
  • Putin har endret handelsmønstrene i verden. For noen varer for godt. Europeerne vil gradvis avvikle import av russisk olje og gass. Det vil gi russerne mindre inntekter og ikke minst mindre innflytelse over et Europa som er mer samlet enn på veldig mange år. Oljen og gassen får de nok etter hvert få avsetning på, men til rabatterte priser.
  • Russisk økonomi vil slite, med investeringstørke, vanlige folk vil miste kjøpekraft, både pga. arbeidsløshet og lavere offentlige ytelser og valutatrøbbel - kombinert med mindre vareutvalg.
  • Uavhengig av sanksjonenes varighet og utestengelsen fra viktige fora har Russland tapt anseelse og troverdighet i bøtter og spann for en lang periode framover, og i alle fall ut Putins presidenttid.
13 Likes

Putler overlever ikke 2022

5 Likes