Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Ser ut som kampen er stort sett avgjort. Vil dette frigjøre styrker til å fortsette invasjonen på andre fronter? Eller vil de bli bundet opp i byen en stund til? Uansett var det vel bare et tidsspørsmål med den styrken Russland brukte i denne kampen.

2 Likes

Og dette gjelder bare den ene siden eller :smirk:

2 Likes

Er vel 3 dager siden zelensky sa at troppene som var i mauripol kunne forlate byen eller overgi seg.

Så dette lå i kortene. Ligger nok litt humanitært i dette også. Som nok også var russlands håp. Nok skade på sivile så ville UKR gi opp byen.

Det er vel kun en angripende side ?

7 Likes

Det er det absolutt. Men Geneve-konvensjonene gjelder likevel.

Det gjør den, og Russland har jo lang historikk i å bryte nettop denne ganske massivt.

3 Likes

Ja? Skjønner ikke poenget ditt.

5 Likes

Da må du følge med i timen gutt. Klasebomber midt i Kharkiv sentrum allerede første uken. Henrettelser av ubevæpnede sivile. Skyte persobiler med familier i. Bombe et bomberom merket med barn. Bombe titalls sykehus. Listen er lang. Henrette ordførere. Deportasjoner. Helt sykt.

Vi

Sende
Flere
Våpen

10 Likes

Jeg mener fortsatt at vi må sende fly og NATO-styrker, for å få Russland fjernet fra Ukraina.

Russland må ned for telling, slik at folket der får en mulighet til å ta seg av diktatoren og vennene hans.

2 Likes

Det blir litt mye møllers tran.

Å ikke gjøre det blir fort litt lite, for da rekker Russland å ruste opp til neste dyst, hvor de også vet at NATO ikke kommer til å intervenere, for Russland kunne jo finne på å bruke atohooooomvåpen!

Man har i praksis to alternativer:

1: Konfrontere Russland militært

eller

2: Feige ut, men bli konfrontert av Russland militært på et senere tidspunkt som Russland selv velger…

6 Likes

Hva med å tilføre ukraina trening og materiell nok til å klare dette selv. Jo flere skip de senker jo mer må overføres fra nordflåten. Jo tryggere er vi. Realpolitikk.

Ja, nettopp. Det «beste» (som jeg har skrevet før), om man ønsker et mest mulig svekket Russland, er å la de blø ut i en mislykket Ukraina-operasjon. Om de er dumme nok til å la regimet falle med et nytt Afghanistan (à la Sovjet).

3 Likes

Det skal visst være 135 sykehus som har blitt bombet.

Trenger ikke innvolvere noen sånn direkte. Bare send inn ett moderne anti luftvåpen. Og fylle opp ned droner.

3 Likes

Joda, det hadde væert et alternativ, dersom det hadde skjedd på et tidlig nok tidspunkt. Nå tør jo ikke NATO eller EU engang å gi Ukraina noen eldgamle MIG-29, fordi de er redd for hvordan Russland skal reagere.

Og, jeg er i tillegg ganske sikker på at Russland vil reagere mer aggressivt nå, enn i første del av konflikten, nettopp fordi det nå virkelig står om stoltheten til Russland, spesielt siden de kan ha tapt langt over 20k soldater, og kanskje 40k-50k skadde, samt den store delen av de overlevende som kommer til å slite med PTSD i fremtiden.

Det tar uansett tid å trene opp soldater i bruk av avanserte våpensystemer. Og de koster også mye, samt at man risikerer at utstyret faller i Russlands hender.

1 Like

Da må nok den militære støtten økes. Russland har fortsatt mulighet til å dra dette ut i tid og starte opptrening av 100 000 reservister, selv om dette også vil ta tid. Det er dog også vanskelig for Ukraina å erstatte tap av profesjonelle soldater og disse vil erstattes av soldater med mye mindre erfaring. I tillegg er det en fare for at Russland sakte men sikkert ødelegger det lille Ukraina har igjen av luftforsvar. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor vestlige politikere er redde for å gi mer sofistikert materiell støtte til Ukraina. At Russland skal angripe NATO som svar på dette kommer aldri til å skje. Vi får bare krysse fingrene for at det foregår mer bak kulissene som holdes hemmelig enn vi er klar, som feks opplæring av ukrainsk personell på mer avanserte vestlige våpen utenfor Ukraina.

Edit: Jeg tror ikke Russland nødvendigvis vil eskalere med så mye reservister på grunn av hva dette vil signalisere til det russiske folket (dette vil kreve at de leverer på mer enn Donbas), men vesten kan ikke sitte å håpe på at dette ikke skjer og la seg narre av signalene Russland sender om en fredsavtale, som like gjerne kan være et taktisk spill.

9 Likes

Det er jo en ekstrem høy risiko for egne tap å skulle innføre en flyforbud sone over et krigsområde. Det tror jeg svært få land er interessert i på egenhånd.

Edit: Tyrkia er jo også NATO medlem, så da ville ikke de vært aktuelle heller.

1 Like

Ja, og det kan/vil den, om så skal til for å skape en fastlåst situasjon/stalemate. Min betraktning er på et litt aggregert nivå: om man ønsker å utarme Russland mest mulig er best-case å la de sakte men sikkert mislykket i uoverskuelig fremtid i Ukraina.

1 Like

Får ikke redigert vekk skrivefeil eller utbrodert pga. antallsbegrensninger. Tror og håper man ser en våpenhvile innen relativt kort tid og etter hvert en robust fredsavtale. Det er i alle involverte sin interesse, også realpolitisk.

2 Likes