Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Israel har ikke den politiske viljen. De ville heller ikke selge Iron Dome til Ukraina som ville vært et museskritt sammenlignet med å opprettholde en NFZ.
De er nok redde for at Russland kommer til å hevne seg via Iran/Hezbollah/ eller noe lignende.

1 Like

Hehe, det vil de ikke gjøre. De er et av landene som ikke fordømmer angrepskrigen (gitt egen mildt sagt særegne form for voldsutøvelse på vestbredden).

5 Likes

Det er ikke bare bare for Russland å mobilisere vernepliktige og sende dem til døden i Ukraina. Det virker som russerne er mer og mer redde for å få folket mot seg. Flere autoritære lover.
Dessuten sliter selv deres stående styrke med kampmoral, utstyr og trening. Det er også vanskelig å se for seg hvordan dette skal være holdbart for Russland uavhengig av hvor fronten er.

3 Likes

Latterliggjør du atomtrusselen?
Det er vel en vesentlig forskjell på å starte tredje verdenskrig med atomvåpen som avslutning, og det å stå fast ved Nato doktrinen? Det har da været en rekke kriger der Nato har unnlatt å blande seg direkte inn?
Jeg er overbevist om at Putin er mye mer troende til å at i bruk atomvåpen, om Nato nå skulle gå til angrep på Russiske styrker, enn at han skulle våge å angripe et medlemsland i Nato som en fortsettelse på krigen i Ukraina.

1 Like

For en jævel Putin er. Prøver å hjernevaske befolkningen så de skal tro på løgnene. Bare på den måten kan han hindre fullstendig oppstandelse hjemme, særlig blant familiene til 17-18 åringene han myrder. Hvis sannheten kommer frem så er han ferdig. Håper korthuset raser sammen på en eller annen måte og at han blir ydmyket og straffet med hele verden som tilskuere. Men det er vel bare drømmer og ønsketenkning.

7 Likes

Ser ut som Russland har tenkt å sloss en mer defensiv krig framover. Vanskelig å komme seg over elver uten broer. Da blir det vanskelig å ta tilbake terreng for Ukraina.

The Ukrainian General Staff reported at noon local time on March 28 that Russian forces around Chernihiv prioritized establishing defensive positions and concentrating equipment in secured locations to mitigate damage from Ukrainian artillery.[18] Russian forces continue to shell the city of Chernihiv but did not conduct any ground operations in the area. The Ukrainian General Staff additionally stated that Russian forces destroyed several bridges in Chernihiv and Sumy Oblast, including in Stara Rudnya, Smyach, Maly Dyrchyn, Velykyi Dyrchyn, and Konotop.[19] Russian forces may be destroying bridges to impede possible Ukrainian counterattacks—further indicating that Russian forces will be unable to resume major offensive operations in northeastern Ukraine in the near future.

Ref https://www.criticalthreats.org/analysis/russian-offensive-campaign-assessment-march-28

I utgangspunktet tenkte jeg på reservister, disse har erfaring, men hos russiske reservister er det lenge siden de har hatt noen som helst trening og det er derfor også tidkrevende å få de stridsklare. Ellers er jeg enig med deg, men jeg mener vi må legge vekt på usikkerheten rundt at vi har veldig liten innsikt i de ukrainske tapene. Da er det spesielt tapene av profesjonelle soldater jeg tenker på fordi Ukraina har ingen mangel på utrente frivillige som er villige til å kjempe. Da er det tid til trening og militært materiell det står på for Ukraina har enkelt 1 million frivillige menn fra en populasjon på 40 millioner som er villige til å gå til krig.

Ukraina har høy moral, over 90% av befolkningen mener at de kommer til å vinne krigen og Russland sliter samtidig med moralen hos sine soldater. Jeg er på mange måter optimistisk med tanke på ytelsen til det Ukrainske militæret, men med tanke på hva som står på spill så tenker jeg på nedsiden og at vi ikke kan ta noe for gitt. Russland er fortsatt materielt overlegen. Russland kan fortsette å ødelegge ukrainske byer med artilleri selv om de ikke klarer å okkupere disse byene. Enhver skyttergravkrig medfører kontinuerlig bombing av ukrainske byer og infrastruktur, både fra luften og fra artilleri. Samtidig er Ukrainsk luftvåpen teknologisk underlegen som har missiler som trenger kontinuerlig målsøking fra raderen til flyet, mens russiske fly kan skyte “fire and forget” missiler før de ukrainske flyene i det hele tatt er i rekkevidde for sine missiler (mulig Polske mig-29 er oppgradert på dette området og dermed ville vært en betydelig teknologisk oppgradering). Samtidig mister Ukraina sakte men sikkert både matlager, drivstofflager og anti air våpen til russiske missiler og UAVs. Poenget mitt er at det ukrainske militæret opererer over all forventning, men marginene er etter min mening alt for tynne med tanke på alt som står på spill. Det er derfor jeg mener at det er kritisk at vesten trapper opp støtten av militært materiell så fort som overhodet mulig under logistikkbegrensningene som eksisterer. For hver dag som går så mister Ukraina potensielt godt trente soldater og annen verdifull infrastruktur som ikke kan erstattes.

Samtidig er ikke folket i Russland i noen som helst posisjon til å avsette Putin nesten uansett hva som skjer. Russiske myndigheter er ene og alene konstruert rundt Putins sikkerhet så selv folk høyt oppe i FSB vil ha vanskeligheter med å starte noe som går i mot Putin. Poenget mitt er at vesten må maksimere Ukrainas evne til å forsvare seg slik at det er helt sikkert at Ukraina ikke taper militært mot Russland. I tillegg mener jeg at det er et viktig poeng at hvis man håper på endringer internt i Russland ved at noen tar livet av Putin så må vesten åpne dette vinduet ved å maksimere det eksterne trykket. Dette vinduet er ekstremt smalt fordi Putin sitter i en atombunker under uralfjellene og alle sikkerhetsenheter er designet for å være mistenksomme mot hverandre slik at det er vanskelig å samarbeide om en konspirasjon mot Putin.

Jeg er helt uenig med det som skrives i andre Russland tråden om at man skal gi Putin en utvei. I steden mener jeg man skal trappe opp den militære støtten og sanksjonene samtidig som man sier at sanksjonene aldri kommer til å forsvinne før Putin er borte. At man bare vingler fram og tilbake om både tiltak og om at hensikten er å styrte Putin svekker posisjonen til vesten. Man må skape en situasjonen der resten av sikkerhetseliten i Russland vil kvitte seg med Putin.

Jeg er ikke alltid enig med Garry Kasparov siden han er ofte litt for ekstrem med tanke på en direkte konfrontasjon mellom NATO og Russland, men han har en god tråd på nettopp dette med å være for vinglete og utydelig:

8 Likes

Ja, hva skal man ellers gjøre, annet enn å få atomvåpen selv?

Putin og hele kommandokjeden under ham vet at om de bruker atomvåpen mot NATO-styrker, så får de atomvåpen i retur. Med mindre folk i NATO-land finner ut at MAD-doktrinen skal sees bort fra. Noe som i så fall ville være fullstendig galskap.
Men uansett en god grunn for at det er mer enn ett land på ett kontinent i NATO som har atomvåpen.

3 Likes

Her er jeg helt enig. Ikke gi noen vei ut som kan spilles som en seier internt for putin. Ta heller smellen nå, steng importen av olje og gass og se på at hele maktstrukturer i Russland river seg selv i fillebiter. (forhåpentligvis på kort tid) For jeg mener at det ikke er noen vei tilbake etter invasjonen startet.

Noen deeskalering vil bare styrke putin/kleptokratiet og gi oss mer trøbbel ved neste korsvei. Så dette må være en ypperlig mulighet for å i det minste gi et håp om noe bedre for de mangfoldige innbyggerene av nåværende Russland

2 Likes

image

Dere som er bevandret i slikt - er det et godt tegn når delegatene på en fredsforhandling ikke bør spise det som blir servert i frykt for å bli forgiftet? :slight_smile:

6 Likes

Får starte med munnskjenk igjen da som man hadde i middelalderen.

Evt. dele med de på andre siden av bordet. :slight_smile:

Mener jeg så i et klipp for noen uker siden at en ukrainer i forhandlingsgruppen nektet å ta i mot et papirark fra en russer. De er nok bevisst på hva som kan skje.

Det er sikkert vel så mye PR som en faktisk bekymring.

Du mener 3 forgiftet allerede ikke er grunn nok til bekymring eller?

1 Like

Russian military intelligence officer Igor Girkin, went on Russian state TV and admitted Putin is losing the war in Ukraine.

4 Likes

Kilde?

Ordnet seg

1 Like

Du tenker det ikke er god PR/propaganda og advare om det, eller?

1 Like

Med tanke på at Roman Abramovich lett kan motbevise det om det er fake news og han i utgangspunktet er svært close med Putin så tipper jeg det stemmer ganske godt.