Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Visuelt bekreftede utstyr som ikke lenger er i russiske hender:

Russia - 2085, of which: destroyed: 1041, damaged: 38, abandoned: 235, captured: 771

Det er ganske mye forskjellig på den listen, men “Destroyed” er først og fremst kjøretøy osv. Tanks har typisk 3 mann. Hvis man tar det som utgangspunkt, så har Russland tapt noe sånt som 3000 mann i et eller annet kjøretøy. At de skal ha fått drept 7000 virker da som et rimelig lavt estimat.

2 Likes

Han har nok tråkket over en grense, men i motsetning til den andre saken jeg lenket til så ser det ihvertfall ikke ut til at han lot seg lokke til et direkte møte med politiet. Og selvsagt kan han være en mer enn tvilsom fyr på det private planet for det jeg vet. Men “entrapment” er som sagt ansett for å være en så tvilsom metode at den ikke er lovlig i Norge og det samme gjelder vel også de fleste øvrige europeiske land. Det var også mye sjeldnere slikt kunne bli godkjent i USA før 11. september 2001 og “PATRIOT Act”. For meg blir det bare nok et tegn på at det dessverre har blitt slik at det meste som kommer derfra bør tas med stadig større klyper salt. Det er jo også rimelig opplagt for meg at Scott Ritter er for skråsikker på en måte typisk for mange amerikanere. Men jeg syns likevel han kan være verdt å høre på. Hadde han hatt en tilsvarende dårlig vurderingsevne når det gjaldt det militære, yrkesmessige, så hadde han neppe blitt sendt ut på de oppdragene han ble, som blant annet FNs våpeninspektør i Irak.

Så du tenker ikke at han brukes av TASS diskrediterer han noe?

Også lurer jeg litt på hva slags vestvendte kilder du bruker? Jeg bruker criticalthreats.org og rusi.org bl.a.

3 Likes

Nja. Det blir som med amerikanere og andre “vestlige” som har stilt opp hos Russia Today de senere årene. Det er klart det til en viss grad kan svekke troverdigheten deres. Men inntrykket jeg har er ihvertfall at de fleste av dem ganske enkelt har gjort det fordi de har et kanskje litt for stort behov for å nå frem til et størst mulig publikum og ihvertfall ikke nødvendigvis fordi de er “putinister” e.l. Og så kommer det jo litt an på hvordan han har blitt brukt av TASS, hvor aktiv han selv har vært. Jeg postet et par videoer med en chilener som oppholder seg i Ukraina. Han ble brukt av russiske medier, men ganske opplagt på en måte han var lite begeistret for selv, for å si det mildt. Han havnet i en farligere situasjon på grunn av det. Men måten han forholdt seg til det styrket bare inntrykket mitt av at han uttaler seg på egne vegne uten noen form for lojalitet til hverken Russland eller Putin.

Jeg har nevnt det her før: Jeg stoler mest på Neue Zürcher Zeitung som jeg får oppdateringer fra med epost hver dag, både fordi det er en ganske konservativ avis og fordi Sveits har den lange historien som nøytralt land. Men jeg hvis jeg skal prøve å forklare hvordan jeg tenker: Hadde jeg ikke av og til vært innom et “tvilsomt” nettsted som moonofalabama.org så ville jeg heller ikke blitt klar over at det franske forsvarsdepartementet jevnlig publiserer en kort oppsummering av den militære situasjonen i Ukraina. Motsatt kan man jo tenke seg at bare det at noen har blitt brukt av TASS eller på andre måter av russiske myndigheter skal være nok til at de settes på en “svarteliste” ? På den måten avskjærer man seg fra informasjon og risikerer å havne i en “boble”.

Hva skriver de om krigen Russland fører i Ukraina?

1 Like

Som han Russland forskeren beskrev det i en artikkel, denne supermakt vrangforestillingen til Russland er bare trist.
Støre: Norge “og USA” skal sikre verdensorden :laughing:

– Vi skal sammen med dere, og med alle dem som sympatiserer med oss bevege oss i retning av en multipolar, rettferdig og demokratisk verdensorden, sier Lavrov i videoen.

2 Likes

Du skal ikke fnyse av den nye aksen som vokser frem: Kina, Russland, India, Iran, store deler av Sør-Øst Asia, Sør-Amerika mv. De har flest mennesker, enorme råvarereserver, raskere vekst og (etter hvert) størst økonomi.

I sin visdom og helt i henhold til økonomisk liberalisme med flat pedal, så har Vesten faset ut majoriteten av all faktisk produksjon av forbruksvarer og teknologi til nevnte akse.

5 Likes

India ser på Kina som en trussel. Ref samarbeid med USA, Australia og Japan. De blir neppe med på en Kinesiskdominert ny verdensordning.

De vil nok gjøre det de kan for å holde seg inne med begge sider.

Det er greit det, det er bare at Russland ikke har noe makt i den. Vet ikke om Putin er for dum til å forstå det eller om han bare ikke har noe i mot å gjøre Russland til en kinesisk puppetstat.

5 Likes

Russland har en geografi og et ressursgrunnlag som innebærer en viktig posisjon i verden, også i fremtiden. Det forstår Kreml godt, og innretter seg mot et alternativ til det raskt dalende vestlige hegemoniet.

3 Likes

Ja, og bare for å supplere:

Dette gir også makt, selv om selve økonomien til RU er på nivå med Spania.

“demokratisk” :face_vomiting:

Satan selv som taler slik

2 Likes

Demografisk forvitrer Russland og Kina enda raskere enn vesten. Begge nærmer seg et nå eller aldri punkt når det gjelder evne til å føre større kriger. (Russland i europeisk skala, og Kina mot India.) Verdens raskest aldrende befolkning blir neppe sentrum i en ny økonomisk verdensorden.

7 Likes

Det forstår også Kina, derfor er det helt topp for Beijing at Russland nå bare for ett ben å stå på.

@Tyrefekter fra fyren som påstår at Russland ikke har angrepet ukraina :grin:

3 Likes

Dette er en svært interessant, om enn sammensatt diskusjon. Dersom man ser aksen som vokser frem som helhet, så vil nok den komme bedre ut hva gjelder både fødselsrater og demografi enn vesten på litt sikt. At verdens økonomiske makt flyttes østover er uunngåelig, selv om veksten der også vil avta etter hvert som økonomiene blir mer avanserte.

Så klart. Russland sitter på verdens desidert største reserve av råvarer, og det vil bli en stadig viktigere maktfaktor inn i fremtiden, enten vi liker det eller ei.

2 Likes

Og disse råvarene skal selges svært billig til Kina. Litt av et Big Brain-sjakktrekk fra Putte-gutten.

bilde

3 Likes

Du blir nok (veldig) skuffet om du tror det bare er Kina som må/vil kjøpe råvarer fra Russland på sikt. Verden blir “normal” raskere enn man liker å tro. The show must go on.

6 Likes