Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

2 Likes

Regner med at kolonnen må over noen broer. Med fjernstyrt detonasjon kan de kanskje sprenge en del av dem ned i avgrunnen og forsinke resten.
Uansett er Ukr et stort land. Blir ikke lett for Putler å kontrollere hele. Noen bak ham må begynne å skjønne at det har rabla for ham. Tyrkiske droner kan også plage dem.
Tipper unge vernepliktige som sitter i kolonnen i dagevis ikke er veldig motiverte etterhvert.

2 Likes

Det stemmer at de ble ilagt en enorm gjeld som de ikke hadde mulighet til å gjøre opp. “I stedet ila man det vingeklippede Tyskland en gjeld som ifølge Keynes’ (John Maynard Keynes) beregninger ikke kunne betales, men som ville ha en ødeleggende virkning på den tyske økonomien når den skjøre staten skulle forsøke å betale avdragene”, skriver Lie. Og det er det vi må søke å unngå, et vingeklippet Russland.

5 Likes

Vingeklipping er vel en av verdensbankens kjennetegn, mange afrikanske land kan litt av hvert om det. Men helt enig! Man kan jo spørre seg om det å beholde en del relativ fattigdom rundt omkring i verden er viktig for å beholde relativ rikdom i andre land også, om det er delvis poenget med å gi lån som er vanskelige å kvitte seg med.

4 Likes

Aner ikke bare en tanke på hvorfor de på død å liv skal sikre de, vanskelig å forstå det er så viktig å passe på dem.

Som sagt, for å unngå at Ukraina smeller sammen en skitten bombe eller fem og bruker dem i Russland?

De tok nok ikke Tsjernobyl av noen annen grunn enn at en av veiene som går strake veien sørover fra Belarus til Kiev går gjennom Tsjernobyl.

4 Likes

Mulig, de står nå der så har nok en grunn for at de bruker en del av sine ressurser der.

Kan være så enkelt ja men omringe atomanlegget? Ville stått litt lengre unna jeg i allefall🙂

Tolker dette som et tegn på at våpenleveransene bekymrer Russland, dvs at de har effekt.
Noe annet ville jo også vært rart.

Russland med advarsel til Nato

Risikoen for sammenstøt mellom Russland og Nato øker når forsvarsalliansen bistår Ukraina med våpen, sier Russlands viseutenriksminister Aleksandr Grusjko.

– Det er ingen garantier, risiko oppstår, sier Grusjko til det russiske TV-kanalen Rossija-24.

– Selvsagt er vi bekymret over våpenforsendelsene. Alt dette er svært farlig, sier han.

– Det fins ingen garantier mot at det kan skje hendelser, sier Grusjko.

En rekke Nato-land, blant dem Norge, har de siste dagene lovet våpenhjelp til Ukraina. (NTB)

1 Like

Russland har vitterlig benyttet de siste 20+ årene til å bygge opp rikdom, dog fordelt på veldig få hender. Dette har de fått til ved å få tillit i og tilgang til det “vestlige” handelssystem og marked. Med nok suksess til å gjøre Russland til et bedre land for borgere og virksomheter. De valgte i stedet å bruke det meste på å støtte mektige industriledere /oligarker, og å bygge opp en militærmaskin som de nå vender mot vest. Veldig likt Tyskland etter at de gjenoppsto fra nederlag og ydmykelse. Veldig NSDAP-aktig…

8 Likes

Må jo også legge ved en denne som etter hvert er blitt en klassiker også

4 Likes

Chernobyl ligger på grensa, pluss det er en plass alle vet om.

Samt at det gir god gang på historien at ukraina kan lage skitne bomber.

1 Like

Tysklands beslutning om å utsette åpningen av gassrørledningen Nord Stream 2 på ubestemt tid, har ødelagt forholdet mellom Moskva og Berlin, ifølge Kreml.

Ansvaret for konsekvensene av disse ulovlige handlingene, som reiser tvil om Tysklands rykte som en pålitelig handelspartner, ligger utelukkende på tysk side, sier Maria Zakharova.

:laughing:

3 Likes

Det kommer en del uttalelser fra Russland nå som for “oss” virker meningsløse og latterlige.
Men de har nok en viss indremedisinsk funksjon, med å opprettholde synet på at Russland har retten på sin side.
Jeg oppfatter det slik (basert på personlige erfaringer) at russere i utlandet (og ganske sikkert i Russland) mener at Russland har en rett til å gjøre det de nå gjør, eller i det minste er tvunget til å gjøre det.
Det nok naivt å tro at dette bare handler om en slem mann, som alle russere hater.
Så kan man spørre seg hvor mye som skyldes propaganda. Noe skyldes utvilsomt følelser for sitt hjemland. På samme måte som jeg nok ville tendere til å støtte Norge uavhengig av årsaken til at landet var i krig.

6 Likes

Bruk egnet mengde salt.

6 Likes

Akkurat hvor jeg leste det husker jeg ikke. Lest så mye om konflikten. Så finner det ikke igjen nå.

Sammlefilm over diverse fra fronten. Blurret den da tumbnail er ganske grafisk.

Men sikkert noen som har interesse av sånt. Den ligger enda på youtube.

1 Like
4 Likes

Jeg tror ikke tallet fra Ukraina på 6000 døde og skadede er så langt unna sanneheten jeg. Som sagt tidligere er ikke feks 2000 døde og 4000 skadede så urealistisk.