Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Twitterkontoen styres etter sigende av advokaten hans.

1 Like

Selv har jeg vært relativt sikker på at Ukraina kommer til å vinne siden den 25. februar.

1 Like

I går var jeg temmelig deprimert på vegne av Ukraina, men i dag får jeg følelsen av at de russiske styrkene - konsentrert som de står på vegene mot Kyiv - kan gå på en real stjernesmell hvis ukrainerne finner rette punktet å angripe disse kolonnene på.

Da lukter det regelrett massakre lang vei. Putler blir nok rasende, men jo dummere avgjørelser han trumfer gjennom jo dypere går de fast i myra.

4 Likes

Det som skremmer meg på vegne av Ukraina er at de ENDA ikke har angrepet denne kolonnen.

Frykter de ikke har ressurser til å gjennomføre noe angrep

De har da angrepet den flere steder etter det jeg har lest.

1 Like

En eventuell seier for Ukraina er det samme som en ydmykelse for Russland, og det tror jeg ikke er gunstig for verdenssamfunnet. I vedlagte kronikk snakker professor i økonomisk historie, Einar Lie, om en kartagisk fred, med henvisning til Versaille-traktaten og hvor fatal den etter hvert viste seg å bli for verdensfreden. “Ikke uten grunn har det vært sagt at traktaten markerte slutten på én krig og la grunnlaget for den neste”, skriver han blant annet. Jakten på det russiske blodet vil neppe føre til en vinn-vinn løsning, som må være målet. Versailles-fredens dyrekjøpte lærdommer | Einar Lie

1 Like

Link?

Det skrives om at enkelte angrep allerede er gjort mot kolonnen, men det er lov å håpe at ukrainerne får så bra intel fra vest at de kan planlegge ei skikkelig storslegge mot denne. Det går sakte fremover, men så mange kjøretøy krever mye drivstoff og det vil legge ekstra byrde på den allerede svake logistikken til russerne. Hvis de må bruke all drivstoffet på å få denne kolonnen fremover så kan de ikke etterfylle annet enn ammo og mat til styrkene lengst frem.

Ser man på skrytelisten til TB2 - dronene så har ukrainerne allerede bombet to tog med drivstoff lenger bak.

Det er bare håpe på at russerne gjør like mange tabber som i første del av WW2 - da vil Ukraina bli en kirkegård for utbrent russisk materiell.

2 Likes

Hvis det medfører Putlers fall så kan det fort bli gunstig verdenssamfunnet. Hvis Russland med brutal overmakt vinner i Ukraina så vil de økonomiske sanksjonene henge over landet i lang tid fremover og redusere Russland til en lutfattig pariastat lik Syria, Myanmar og Nord - Korea.

Tror jeg da…

3 Likes

Den konvojen är speciell. Känns som något lurigt. Fattar inte hur da skall klara ha bränsle för så stor mängd fordon. 30km från staden i många dagar.
Eller så är det inget lurigt. Bara en dålig plan från Ryssland.
Ska de köra på en rad i i staden liksom.

3 Likes

Klarer ikke USA å fremskaffe så mye intel om kolonnen at de kan avgjøre i hvilken grad den er reell, altså, at den ikke bare inneholder tomme kjøretøy brukt for å skape frykt.

Legg forøvrig merke til fraværet av det ukrainske luftvåpen og stridsvogner til nå. Ukrainerne har mange stridsvogner tilgjengelig som er tilnærmet jevnbyrdig med det russerne kan stille opp med.

1 Like

De ser nok ikke kolonnen som en trussel som sådan. Den er ment å rykke inn i Kyiv når byen er nedkjempet. Denne nedkjempingen vil foregå med diverse rakettvåpen, både fra mobile enheter og med raketter fra Russland og Hviterussland. Putin moser gjerne Kyiv slik som de til slutt gjorde mot Grosny. Det Ukraina besitter av forsvar mot slike angrep forblir nok kun brukt mot slike våpen, og ikke “sløst bort” på forsyninger og soldater som sitter i kolonnen. F.eks blir de tyrkisk-produserte dronene kun brukt mot rakettbatterier, slik jeg ser det. Faren er at Putin ser at de kommer ingen vei med rakettangrep, og fabrikerer en grunn til å bruke “taktisk” atomvåpen. De er allerede i gang med denne fabrikeringen, ref. uttalelser fra Lavrov. Scary stuff.

1 Like

Det var ikke ydmykelsen av Tyskland etter 1. verdenskrig som førte til 2. verdenskrig. Det som førte til 2. verdenskrig var de enorme krigserstatningene som Tyskland måtte betale etter 1. verdenskrig i henhold til Versailles-traktaten.

Link?

En ting jeg har tenkt på.

Var Tsjernobyl og andre atomanlegg så viktig for Russland fordi de fryktet at Ukraina kunne bruke atomavfall til å lage skitne bomber?

Skal man trekke paraleller til mellomkrigstiden bør man kanskje se på perioden etter Sovjets kollaps frem til nå som “katargisk fred”, ikke perioden som kommer etter en evt. Russisk kapitulasjon overfor Ukraina. Om ikke Russland /Sovjet måtte betale noen gjeld, så ble økonomien allikevel destruert. Mest deres egen skyld og inkompetanse, men likevel.

Med mindre Putin blir avsatt slik som Hitler i andre verdenskrig, etter det ble tyskland til det vi har i dag.

3 Likes

Håper virkelig det kommer en konklusjon på krigen som gjør at man kan løfte alle sanksjoner med god samvittighet. Det er viktigere å belønne god oppførsel enn å straffe dårlig. Er i hvert fall sånn med barna. I hvert fall etter at man har satt foten ned :see_no_evil:

5 Likes

Fabrikere en grunn till å bruke atomvåpen ? Då har de klicka ännu mer hos Putin.

2 Likes