Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Jeg lurer veldig på om det samme stemmer for flyvåpenet.

At deler, elektronikk og andre ting er solgt svart. Og at antallet fly som faktisk kan fly er ekstremt lavt.

1 Like

Jeg vil tippe at tilstanden i flyvåpenet er mye bedre. På den annen side begynner de gå tom for smarte bomber og missiler så de moderne jagerbomberne må strengt tatt slippe WW2 - style jernbomber med dårlig presisjon.

3 Likes

De hadde sendt rundt 300 fly til området rundt Ukraina, det er nok disse de har tilgjengelig. Det gir ikke mening å ha masse flyvåpen spredt rundt omkring utenom. Man kan vel nesten regne med at dette er mesteparten av den operative luftstyrken? Samtidig, utfra hva jeg leser, så er det ikke som om de kan sende 300 av disse i luften samtidig, det er snakk om 2-4 av gangen (pr område)

Dette har jeg også lest, lite trening på større luftangrep. Og det skal være flere tilfeller hvor russisk luftvern har skutt mot egne fly.

De har ikke luftherredømme, så de risikerer skyte ned egne fly hvis de har for mange i luften samtidig. Men det kan vel si like mye om hvor godt system de har for overvåkning av luftrommet…

De har også mange store trege bombefly rundt om som må fly lavt for å treffe med dumme bomber. Starstreak setter stopper for disse.

De kan ikke bombe fra 12000-20000 fot akkurat… da blir det helt random terrorbombing.

1 Like

Du kan treffe Kyiv fra 12-20000 fot. Problemet er vel heller at hvis de flyr høyt nok, så blir de målet for de gjenværende SAM stasjonene med medium rekkevidde.

Tøffe-Støre har hatt samtale med Putler :
« Støre om samtalen med Putin: - Vi har klart ulike synspunkter»

Sterke ord fra Støre altså. :rofl:

1 Like

Ja det blir da snakk om strategisk “high level bombing”/“strategic bombing” populært kalt terrorbombing. Kan gjøres på 40-50000 fot. Det tror jeg ikke noen har gjort siden USAs ville framferd i Vietnamkrigen. Muligens RU i Tsjetsjenia?

Spørs om ikke det vil gå en rød linje for oss som ser på om de ruller på med full teppebombing av Kyiv.

Puh! Det var godt å få avklart.

6 Likes

Bortkasta tid å snakke med Putin. Spør gjerne Macron om det, framstod som en tulling etter samtalene med Putin - “fred i vår tid” - avtalen han trodde han hadde. Nå må det være fokus på å gi Ukraina de rette våpnene i tilstrekkelige mengder for å tvinge Russland til en våpenhvile og en avtale de blir nødt til å godta.

7 Likes

Meter for meter frigjøres Ukraina

5 Likes
5 Likes

Dette er et stort og veldig viktig skifte:

Lurer på hva slags utstyr det spesifikt er snakk om og i hvilke mengder. Det er sikkert ikke de mest avanserte våpenene.

9 Likes

Cheryl Rofer er pensjonert forsker innen kjernefysikk, hun sier i praksis at soldatene måtte ha veltet seg i jorden rundt Tsjernobyl i flere tiår for å absorbere nok stråling til å få akutt strålingssyke.

Det er nok dessverre slik at det er propaganda fra begge sider. Det er alltid interessant å lese nyheter som kommer fra ukrainsk etterretning da mye av det stemmer (noe som sjelden er tilfellet fra Russland), men som regel er det best å vente på oppsummeringen fra f.eks Pentagon eller britisk etteretning for bekreftelse.

En interessant tanke her hvis det stemmer at disse soldatene kommer inn og alle klager på diverse symptomer (kvalme, utslett, svimmelhet, svakhet etc.) kan være massesuggesjon og placebo. I motsetning til hvordan det blir fremstilt (dumme uvitende russere som ikke vet at det er farlig) er jeg tvert i mot sikker på at soldatene vet hvor de er og at det er stråling der.

4 Likes

hun snakker om 10μSv/hr

Jeg har selv vært så nærme turister får lov å gå skogen. Og da målte vi over 150μSv/hr

Er en youtube gjeng som sniker seg mye inn i sonen. De har 2500μSv/hr når de kjører på en vei i red forrest.

Så har du hva som skjer om du graver deg nedover.

6 Likes

150μSv/hr betyr fortsatt langt mer enn en måned. Hun skriver i tråden at hun skal finne tall på hvilken stråling som finnes i området rundt, får følge med senere om hun poster noe.

1 Like

Jo men da stod vi såvidt i skogkanten.

Ryktet stammer visst fra en telegrampost der noen i Hviterussland har sett at soldatene ble sent til et medisinsk senter som har kompetanse på stråling. Det kan sikkert være naturlig siden de har vært en måned rundt Tsjernobyl.

Tror vi undervurderer hvor lite gjennomtenkte ting russiske soldater uten trening og advarsel kan gjøre.

Får se om han svarer. Hun dama som påstod det kun var 10microsiverts har iallefall feil på det punktet.

2 Likes