Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Nja, med tanke på at det er vinter vil jeg tro at det ikke er så veldig mye å finne i de tsjernobylske skoger annet enn div røtter. Sopp i mars tipper jeg vi kan utelukke med temperaturer fra -15 til +5 vinterstid :wink:

Muligens det var en atomsopp…

I kid I kid. Finner døra selv

5 Likes

Hehe, ja, er nok riktig det! Er nok støv og evt dyr de har jaktet på som er farlig på denne årstiden.

Troppene brenner også bål for å tilberede mat og varme seg. Det er nok ikke alle som vet at de er ved Tsjernobyl. Brenner man bål så gasser det mye fra bakken under når den tines opp og varmes opp skulle jeg tro. Det som hives på bålet kan være plantemateriale med radioaktivitet i seg også.

3 Likes

Spørsmålet er om noen av disse får Darwin awarden…

sju busslaster med strålsjuka ryska soldater ska anlänt till sjukhus i Vitryssland, efter att de grävt värn i Tjornobyl – specifikt i Röda skogen, som är en av världen värst kontaminerade platser.

ref: UPPDATERAS: Stora ryska förluster utanför Charkiv – tre bataljonsstridgrupper utplånade – sju bussar med strålsjuka ryska soldater efter att ha grävt värn i Tjornobyl – påstådd humanitär vapenvila i Mariupol – Cornucopia?

Den russiske offensiven går hverftfall STRÅLENDE nord av Kyiv…

Okok, jeg løper etter rosk82 siden døra allerede er åpen…

3 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Det er faktisk ganske trist at Russisk ledelse gir så mye f i egne soldater at de ikke gir dem grunnleggende info om chernobyl sonen. Er ikke noe problem å bevege seg rundt alfartsvei hvis man tar visse forhåndsregler.

Her virker det som alt av forhåndsregler er gått ut vinduet og opplæring ikke har eksistert.

4 Likes

Ja, selvfølgelig helt tilfeldig. Feil skjer innimellom under bygging av nybygg. Her førte det til brann. At du i det hele tatt tenker det kan være en kobling til Zelensky blir jeg overrasket over.

5 Likes

Jeg bare tenker at sabotasje i Norge og andre anti land er høy risiko. Naivt å tro at det ikke vil skje i Norge. Svalbard for eks. Jeg tror det vil være mange hendelser fremover. Jeg kan ikke påstå noe selvfølgelig men det er greit å være obs.

Jojo, men skianlegget på Hemsedal er kanskje ikke pri sabotasjemål 1😅

5 Likes

De kan godt øke sikkerheten på oljeplattformene og rundt politiske ledere, men utover det har vi lite å bekymre oss for. Det skjer ulykker i Norge hele tiden, har de plutselig blitt Russlands feil? Blir for tullete. PST og Etteretningstjenesten har god oversikt over trusselbildet i Norge. Siste oppdatering var høyre-ekstreme og muslimske ekstremister som gruppene med størst risiko. Er ikke kommet noe om russere i Norge, så inntil det skjer blir det naivt å tro man vet mer. 0 grunn til spekulasjon, da de kommer med rapporter jevnlig som alle kan lese.

Nei men vilkårlige branner som ikke tar så masse menneskelig er perfekt. Den røyk en ledning på Svalbard. Det var ikke tilfeldig. Den var preg av å ha må blitt kappet.

Sabotasje i Hemsedal av russere. Dette blir for dumt😅

5 Likes

https://www.washingtonpost.com/world/2022/03/30/russia-military-logistics-supply-chain/?fbclid=IwAR03eApMo9NO_B02MEwWbnXlR5PJQGZVrU65OBdJcvsTnvE4JcTbAGQxTY4

1 Like

image
image

5 Likes

Basert på registrerte / estimerte tap fra Oryx og Ukraina så har ruskiene tapt 30 -60 Batalion Tactical groups (BTG) ift stridsvogner, 20 - 40 BTGs ift APC og 10 - 20 BTGs ift infanteri.

Uansett hvordan man vrir og vender på det så svir dette fælt for putler. Ikke minst siden 10 - 15 år med intensiv modernisering av hæren i stor grad nå er ødelagt. Basert på materiell - data har ruskiene fortsatt masse stridsvogner tilgjengelig, men disse er i stor grad gammelt design som står på lager. Og man kan regne med at vedlikeholdet av disse neppe har vært det beste…

8 Likes

De får svi for å ha latt korrupsjonen i landet florere nå. Er det en ting som skranter når det er mye korrupsjon i et land, så er det vedlikehold. Siden det er så lett å si at vedlikeholdet er gjennomført og putte pengene i egen lomme.

5 Likes

Du har fått med deg infoen som har lekket ut rundt stridsvogner på lager?

I ene avdelingen var 90% av vognene på langtidslagret plyndret. Alt fra elektronikk til motorer var borte.

Kun 10% av vognene hadde samme stand som når de ble lagret.

7 Likes

Yes! Det betyr at de tallene vi har på russlands mulige reserve i materiell er sterkt overdrevet. De ender raskt opp med å sende gammelt utstyr og utrente soldater i strid om tapene fortsetter.

Vi ender vel med opp med at de prøver storme ukrainske stillinger med gigantiske bølger infanteri
à la WW2.

Edit: det er bare å håpe om det sistnevnte…

Edit#2: Vi ser primært tall på ødelagt materiell. Vi vet ikke om hvor mye som er skadet og ikke i stand til å drive strid. Men som er blitt tauet ut av krigssonen. Reelt tall på tap av materiell kan altså være mye høyere.

3 Likes