Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Mer russisk utstyrsleveranse til ukrains fra russland.

3 Likes

Det går svært bra for UA…

3 Likes

Bra kanal, god prat rundt konflikten.

1 Like

Fantastisk

4 Likes

Norge har sendt 4000, Sverige 10000, osv. Ukraina må bare ha så jævelig mye antitank/kjøretøy våpen at de må føles alt annet enn betryggende å sitte. Hvor mye kan det ha blitt sendt totalt? 100k?

3 Likes

Husk at både AT4 ( Svensk PANSERSKOTT) og M72 som Norge og et par andre har sendt fungerer ypperlig mot bygninger. Så det kan brukes til mer enn bare panser.

Britene har vel sendt 10k NLAWs også.

2 Likes

En liten annen digresjon.,

Lurer litt på hvordan Carl Gustaven. Som vi har MYE av hadde gjort det.

Kommer jo med flere typer ammo, og har man trening kan den lades rimelig fort.

1 Like

Slike lette, effektive våpen kombinert med droner og effektivt luftforsvar er nok langt bedre investering enn store tanks og jagerfly i stort monn i fremtidens forsvar.

2 Likes

Tilfeldig? Samme dag som. Zelensky taler i Stortinget… mest sannsynlig tilfeldig men allikevel litt rart.

Filmen om Chernobyl har tydeligvis ikke blitt sett av alle Russland: https://twitter.com/visegrad24/status/1509287796065845250?s=21

Mange av disse menige soldatene vil trolig død en trist død,
Edit: Vet ikke om linken funker ordentlig, handler om busslaster av soldater som har gravd skyttergraver rundt atomkraftverket og nå lider av stråleskader.

2 Likes

Se på dette da… det må være konturer av fremtiden.

Luftbåren M72: Nammo monterer raketter på drone – kan være et billig og effektivt panservernvåpen - Tu.no

Norsk IP håndtering på sitt beste… løpe ut og skryte av noe man ikke har patenter på og ikke kan selge. Og det attpåtil i forsvarssammenheng slik at eventuelle motparter kan justere seg.

1 Like

Hvis dette stemmer er der krise.

Nå tror jeg Russerne vil prøve å ta et område avgrenset av elveleiene Donetsk-elva og Samara-elva. Jeg tror ikke de vil lykkes.

Stemmer dette noe jeg tror så er det så skandaløst at det ikke finnes ord

Høres ikke usannsynlig ut med tanke på at det var rapportert ganske tidlig at de kjørte tanks gjennom “red forest” altså ikke på veien gjennom, men inne i skogen, uten verken ABC utstyr eller noe. (virvler da opp svakt radioaktivt støv, alfa og beta emittere som normalt ikke er veldig skadelig, (altså ikke hard radiation) som de så puster inn i lungene og blir bestrålt innenfra. (som er den faktiske faren med radioaktivitet. at du får det “innvortes”)

Så er ikke overrasket om de like gjerne grov noen skyttergraver i vernesonen.

Total forakt for sine egne soldater, nesten så straffen skulle vært graving av 10 meter skyttergrav i samme område for hele chain of command opp til den siste j… i kremlin

Om det er mulig å få i seg nok støv til å bli akutt syk, fåglarna vet, de verste emitterene er halvert mange ganger siden 1986. Og jeg kan heller ikke mer om temaet enn at vi er ømtålelige internt.

Uansett, det virker helt åndssvakt å befeste det området og holde ammolager der. Som i hva f… er poenget.

Nesten bare en måte det kan være mulig på: De må ha spist noe dyr eller planter eller brent ved fra den skogen.

Strontium90, halflife 28 år og akkumuleres i biologisk materiale. Så kanskje de har spist sopp i skogen? det ville være en skremmende mangel på kunnskap om hvor de er og hva de driver med. I klassen darwin award isåfall.

4 Likes

Med tanke på rapportene om dårlig forsyningslinjer, så er det ikke utenkelig at de har spist sopp og annet de har funnet i området. Det vil i tillegg til støvet de drar ned i lungene gi en ganske stor eksponering. Så om de ikke blir akutt syke, så vil jo sannsynligheten for utvikling av kreft være mangedoblet.

Da jeg var der var det streng beskjed om å holde seg unna skog/vann/gjørme pga radioaktiviteten. Den måleren jeg hadde “gikk amok” med målinger opp mot 70 - 80 gærninger (husker ikke måleenheten) på ting rundt omkring der. Det var ikke vanskelig å finne 35-40 gærninger som feks på en igjensatt Lada ved et hus i skogen.

1 Like

Microsivert er nok enheten måleren din registrerte.

Er det de fleste målernee er stilt inn på.

20-30 på måleren betyr at du får 20-30 microsivert i deg ila en time om du står der måleren er.

Vi klarte ca 250 på det meste. ( en flytur NY - London gir deg stråling tlsvarende ca 500 totalt).

Så det er ikke kjempealvorlig.

Men dette er på turistområdene, som er rydda.

Går du utenfor alfartsvei, eller graver ned i bakken… Ja da kan det gå dårlig.

2 Likes

Gærninger = Becquerel (Bq).

Etter å ha googlet fant jeg samme måleren på en nettside, så det er nok @Evilfreud som har rett her med microsivert (jeg husker det ikke var Bq som ble målt).

2 Likes