Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

En ting jeg har tenkt på:

Zelenskyj burde registrert et varemerke på “Z for Zelenskyj” .
Med det kunne han ha uthulet hele Z konseptet til Putin.
Krefter innad i Russland kunne vridd og misbrukts Putins Z.

1 Like

Og en liten billedliggjøring her også

2 Likes

Gode poenger, men sett fra perspektivet befolkningsutvikling, så er det hvor mange, som i reelt antall, som er viktig. Foreløpig er ikke realiteten at hundretusener dør i krig eller millioner flykter fra Russland. Kynisk kanskje, men fra et “numbers perspective” er det sant.

Befolkningsutvikling har mye mer med store trender som fremtidsutsikter og økonomisk utvikling å gjøre, og som du påpeker selv, den økonomiske kollapsen på 90-tallet påvirket, og vil påvirke Russland sterkt. Og med mindre det blir total kollaps i Russland og en enorm utvandring så vil vi ikke ha svaret på dette før om mange år. Dette er megatrender hvor retningen kan være skummel for et land, men det tar tid.

Tror også russisk media er flinke til å fremstille situasjonen i vesten som “ikke noe bedre enn i Russland, og kanskje heller motsatt”.
Dvs at det i vesten er høy inflasjon, nedgang i kjøpekraft, mye dyrere mat og dyrere energi, samt at man i Russland har “nok mat og billig energi”.
Skal folk rykke opp rota, fra familie og alt som er kjent tror jeg det skal være ganske ille, og Russland er kanskje ikke der, ennå.

3 Likes

Tallet på falne russiske soldater tilsvarer foreløpig ett år med trafikkulykker i Russland (hvis vi legger de muligens optimistiske tallene til UA til grunn), høres kanskje ikke så mye ut, men det som er interessant er fordelingen i de ulike befolkningsgruppene og republikkene i den russiske føderasjonen. De rike vet å sno seg unna verneplikt og har ingen interesse av militærets luselønn, mens ungdommen fra periferien, f.eks. mot grensen til Mongolia sendes en masse og tar store tap. Her er lønnen og fremtidsutsiktene i militæret langt mer lovende. Her er det er sterk kime til indre splid i føderasjonen. Kamil Galeev har skrevet langt bedre enn jeg er i stand til om dette på twitter.

Coffins in Buryatia: Ukraine invasion takes toll on Russia’s remote regions | Russia | The Guardian

1 Like

Mens Vesten er på full fart inn i en eldrebølge, ser Russland ut til å unngå dette. Rett og slett fordi færre når en høy alder.

Forventet levealder for russiske menn er 60,1 år og 73,2 år for kvinner. Til sammenligning er den gjennomsnittlige levealderen 78,5 år i USA og 79,8 år i EU-landene.

2 Likes

Tallet på døde er nå en ting, men det er gjerne 3x så mange skadede som døde. Kanskje bare 2x så mange skadede som døde i Russland pga dårlig organisering? Ser jo fort for meg at dette er folk som mangler en arm, bein, fot eller hånd. Disse dødsfallene treffer jo også en bestemt demografi også.

Joda, mange som blir hardt skadet i trafikken også, uten å dra den sammenlikningen for langt. Men fordelingen innad i føderasjonen illustrerer et grunnleggende imperialistisk og rasistisk tenkesett i den russiske mentaliteten. Vi hører Putin snakke om Stor-russere, hvite-russere og “lille-russere” (ukrainere), i tillegg til de mange etniske minoritetene. Alt dette er en russisk “familie” (les: dere tilhører oss stor-russere), men dere er selvsagt underlegne oss stor-russere. Vi hører telefonsamtaler fra russiske soldater som aldri har sett asfalt og lyktestolper før, samtidig vet vi har store deler av Russland har høy levestandard. Det sies ofte at den russiske økonomien “bare” er på nivå med Texas eller et europeisk land, men det er enorme forskjeller i Russland, helt bevisst for å holde produksjonskostnadene i industrien nede. Ser man på moskvaregionen har de en svært høy GDP per capita. Og denne krigen rammer etter alt å dømme “stor-russerne” mindre enn befolkningen i de perifere republikkene.

Jeg nekter å tro at de aldri har sett asfalt. Jeg tror det er utbredelsen av asfalt i boliggater som var greien.

Det er nok ikke det at de ikke har sett asfalt - men at det var asfalt i boliggater/nabolag. Det er mange byer både i Ukraina og Russland hvor det fortsatt er grusveier mellom bolighusene mens det er asfalt sentralt og på hovedveier. Sannsynligvis er det nokså likt.

Zoom inn på sattelittbilder fra et boligområde i utkanten av Khabarovsk, og et i utkanten av Mariupol så ser forskjellen dramatisk ut - men zoom inn i Slavyansk for et annet bilde f.eks. Dette var bare eksempler jeg fant i full fart.

1 Like

Jeg trodde det var det nye Europa kartet😅

“Aldri sett asfalt” var kanskje litt feilsitert fra hukommelsen min, men essensen var at de var sjokkerte over den høye levestandarden i Ukraine. Det er likefullt enorme regionale forskjeller i Russland. GDP per capita for de ulike regionene varierer fra 110 000 USD per år til 1790 USD per år (2018). Krigen virker splittende snarere enn samlende i mange av de fattigere regionene, som synes de betaler en uforholdsmessig høy pris for å kjempe stor-russernes kamp.

List of federal subjects of Russia by GDP per capita - Wikipedia

2 Likes

Gikk inn på Google earth. Det er ikke mange veier man kan zoome inn på street view utenom Moskva, men det er noen.
Det ser ganske stusselig ut, for å si det mildt.
Her f.eks er en «hovedgate» i en by :

De burde styrte Kreml og oligarkene med en revolusjon for å få skikk på ting.

Rinkeby?

En måned senere og Russerne skremmer ingen. Det er en blemme at de har mistet mye bargaining power der.

Sist gang de skulle skremme med atomvåpen kom de med Tupolev 95 som støtte til nord korea når det var anspent der under Trump administrasjonen… vet ikke hvor avskrekkende det heller var egentlig.


Tøff maskin for all del. Bemannede kanontårn i tilfelle den skulle være så uheldig å bli jaktet på av innkommende Spitfire etc. Visstnok mest berømt for å gjøre besetningen døve selv med hørselsvern.

13 Likes

Dagens! :stuck_out_tongue:

2 Likes

Høres bra ut dette!

2 Likes

Iflg Russland, så er da alle tapende dette derfra da. :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like

Her er nøkkelfrasen «our PARTNER Trump», og mer trengs vel ikke å sies om det temaet :flushed:

9 Likes