Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Russland har vel også trukket seg tilbake inn i Russland nord/øst for Kiev?

Fronten rundt Sumy har trukket seg tilbake til russland ja.

1 Like

De baltiske landene er på ballen her. Dette vil gjøre handel med Russland vanskeligere selv for bransjer som ikke er sanksjonert.

4 Likes

Hva enn planen er, er det ikke bra.

Dette er spesialpoliti enheten som undertrykker Russland.

4 Likes

Spørsmålet som vokser seg stadig større etter hvert som krigen fortsetter, er hvordan verden vil se ut etter dette? Det er en logikk i at et samlet Vesten ønsker å isolere Russland, men hva etterpå? Vil det være isolasjonstanken som vil råde flere tiår fremover? Og er det mulig å opparbeide tillit til Russland etter det de har gjort og alle de løgnene de har presentert?

Det er vanskelig å spå, vesten har stor økonomisk interesse av å normalisere forholdet til Russland igjen. Nå får vi se hvordan krigen går og hvordan den evt avsluttes, dette vil nok ha mye å si for hvordan forholdet til Russland blir etterpå, men mange vil nok mene at man ikke kan normalisere forholdet til Russland før Putin og hele hans styresett er borte. Samtidig vil nok ikke langvarige sanksjoner feks gjelde energi. Det enkleste er rett og slett å vinne krigen. Hvis Russland taper i Donbass så er det vanskelig å se for seg at Putin sitter igjen med noen autoritet, hele selvbildet til Russland er at de er en militær stormakt. Her må man se på hva slags våpensystemer man kan starte opplæring på i dag selv om man ikke får tatt de i bruk før lengre fram i tid.

2 Likes

Sanksjonene MÅ fortsette så lenge Putin og andre fra dagens styre har kontroll, uansett hvilke økonomiske ekstrakostnader det medfører for vesten.

Ellers kunne jeg ønsket meg at NATO/EU nå etter helgen sa at Russland har en uke på å komme seg ut av hele Ukraina, og at fra XX. april er Ukraina å regne som NATO medlem. Så hadde vi kanskje fått kjeppjaget den gjengen ut av landet før alt er ødelagt, :ukraine:

11 Likes

Der er umulig så lenge Vladolf sitter med makten.

Hva som skjer den dagen han er vekke er vanskelig å spå.

1 Like

Litt sprøtt, men de ukrainske troppene har ca like langt å reise sørover mot Donbass som de evt måtte ha reist for å komme seg til Moskva.

3 Likes

Har tenkt samme tanke, men da med NFZ.

Det russiske pakket kan få 48 timer på å forlate Ukraina før flyrommet blir stengt. Etter det vil alle miltærer styrker som ikke tilhører Ukraina være legetime mål for fly.

5 Likes

Russland blir et stort N.Korea inntil Putler henger i en lyktestolpe.

1 Like

Stor sansynlighet for at flere regioner bryter ut.

1 Like

Det blir de nok ikke. Det er stort sett bare vestlige demokratier som driver med sanksjoner, så Russland har store deler av verden å drive handel med, dessverre.

Ja, tiden for å bryte ut av Russland bør jo være nå som alt av materiell er bundet opp i Ukraina

6 Likes

På den andre siden, hvis Ukraina klarer å kaste dem helt eller delvis ut selv, har det større virkning på Russlands selvbilde. Noe som på sikt kan være bedre.

5 Likes

Dette blir så dumt at man vet ikke hvor man skal begynne. Håper du finner glede i at Russland om ikke annet har gjort seg selv fattig, paria og fordømt av verdenssamfunnet i uoverskuelig fremtid.

Man er ikke putinist (tror jeg), om man for eksempel ikke ønsker at NATO og Russland skal skyte direkte på hverandre.

At jeg, eller andre, ikke trodde invasjon ville finne sted har nøyaktig ingenting å gjøre med å unnskylde Russland eller legitimere krig. Man trodde det tross alt fordi det innebar maks risiko. Et valg som var like idiotisk som amoralsk og ulovlig.

Og så har det gått mer til helvete for Russland enn det landets motstandere kunne håpe på: enorme tap, avslørt som fullstendig impotent militær konvensjonell krigsmakt, stadig økende fare for internt regimeskifte.

Russland er ingen militær, økonomisk eller politisk trussel mot EU/NATO/USA. Du og enkelte andre mener tydeligvis man skal risikere atomeskalering, og det må dere gjerne mene.

Selv om jeg mener det er galskap, så ønsker jeg ikke at de jeg er uenig med skal interneres.

19 Likes

Jeg tror også Ukrainerne klarer det på egenhånd - til slutt!

Men det haster å få slutt på lidelsene og ødeleggelsene. Vanskelig å se hvordan Ukraina skal klare å bygge seg opp materielt samtidig som de må stå alene og forsvare seg i fremtiden om ikke Putin styret er kastet.

2 Likes

De som ønsker en krig mellom Nato og Eussland skjønner ikke hva noe slikt ville innebære.
Det er diplomati som kan løse denne konflikten ikke våpen.
Sanksjoner funker ikke det bør en snart innse red Nord Korea og Iran.
Virker som politikerne på begge sider prioriterer å ikke miste ansikt og derved er det sivilbefolkningen i Ukraina som må lide.

Kan ikke helt se hvordan diplomati kan løse konflikten. Og hva er egentlig “konflikten”?

For å avslutte krigen må Russland få noe, som står i forhold til hvilken militær stilling de har “opparbeidet” seg. Hva skal de få som premie for å ha gått til krig?

Jo bedre man klarer å slå Russland tilbake militært, jo mindre vil de kunne kreve for å avslutte krigen. Derfor må Ukraina fortsatt støttes militært, og støtten må trappes opp.

17 Likes

Har du sett gode resultater av diplomati etter 2014?

Og hva mener du Ukraina skal forhandle med, gi bort halve landet til voldtektsmennene fra øst, frasi seg sitt demokrati???

For meg høres dette like naivt ut som Neville Chamberlain (og for så vidt den norske brukne geværs politikk i mellomkrigstiden), det for sent med diplomati når voldtekten av et land er i gang. :ukraine:

14 Likes