Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Hat avler hat. Samtidig er sannhet et av de første offer i en krig

Men det er uansett lettere å forstå at Ukrainere nå hater Russere, enn motsatt.

Dersom Russiske soldater voldtar og dreper barn og kvinner i Ukraina, er det forståelig at det kan være vanskelig for noen Ukrainske soldater å beherske seg over for Russiske krigsfanger.
Men det kan selvsagt ikke forsvares!

11 Likes

Hvis den tidligere oligarken har rett i at Putler mener han kan ta de baltiske landene uten at Nato reagerer er det bedre å ta kampen nå, i Ukraina.
Da er det best å gi Ru et par dager til å komme seg ut av Ukr eller dø.

7 Likes

Ifølge 58-åringen har Putin sagt helt fra begynnelsen at denne krigen inkluderer Vesten.

– Putin mener NATO er svakt og ikke vil forsvare de baltiske statene, alle tidligere medlemmer av Sovjetunionen, hvis Russland gikk til angrep. Hvis dette spiller seg ut, tror Putin at NATO vil kollapse og at amerikansk, global påvirkning vil stupe, fortsetter Khodorkovskij.

Det her kan være noe Putin trodde før han gikk inn i Ukraina. Med tanke på at Ukraina alene ser ut til å kunne få Russland i kne, så har jeg null tro på det.

5 Likes

Jeg er ganske sikker på at Putin vet hva han risikerer med angrep på et av disse Nato landene.
Her tror jeg uansett grensen går for hans eget maktapparat. Skulle han ville gjøre noe så ekstremt, tror jeg han ville mistet sin makt. Det ulmer nok allerede, selv om ingen foreløpig tør å stå frem…

Uansett så har det russiske maktapparatet til fulle nå fått avslørt sin militære hjelpesløshet. Dermed vet de at de aldri kan vinne over Nato, uten at det blir atomkrig.

4 Likes

Han kan tro at Nato trekker seg tilbake hvis han truer med atomkrig.

2 Likes

Urett rettferdiggjør ikke urett. Enkelt og greit.

Hvem vet om dette er fabrikert eller ikke - slik som veldig mye annet. Paradoksalt nok gjennomførte Russland invasjonen vha. Regulære militære styrker, mens dem er spesialister på hybrid krigføring. Påvirkningsoperajoner, skape usikkerhet, irregulære sikkerhetstrusler har dem neimen ikke brukt i stor grad. Lurer på hvorfor. I 2013 ble det Knap løsnet et skudd, mens «små grønne menn» og stedfortredere annekterte Krim.

Jeg tror rett og slett Ukraina har økt sikkerheten internt etter Krim / Donbass.

2 Likes

Så dum er han neppe. Da kunne han jo tro at han kunne tatt hele verden, og virkelig gått i Hitler sine fotspor.

Fordi Ukraina var forberedt.

Kyiv krydde av sabotører og spioner under begynnelsen på krigen.
Men man fikk kontroll på de fleste.

3 Likes

Det er jeg enig med deg i. Russland disponerer imidlertid en rekker kapabiliteter, foreksempel elektronisk krigføring, hvilket på enkelt vis kunne nektet det meste av elektronisk kommunikasjon. Dem jammet for noen årsiden det meste av gps signal i Finnmark.

Jeg tror det er lurt av vesten å vise Putler at vi ikke er redde.
Gi Ukr Mig jagerfly, Reaper droner etc.
Gi Putler beskjed om at Ukr vil få våpen som gjør dem i stand til å knuse Ru, og hvis Ru mot formodning holder ut etter 1 mnd kommer Nato og denazifiserer resten.

3 Likes

Du jammer dine egne signaler også. Gps er noe som er kjekt å ha når du skal kjøre 150km inn i ukjent terreng. Fått med deg at Russland har brukt usikre radioer? :see_no_evil:

1 Like

For noe tull. Det er bare til å ikke Jamma dine egne frekvenser - en jammefill.

Det er bare å fly jagerflyene direkte inn i Ukr og selge dem til Ukr for 1kr.
Bare bra om Ru ser hvor flyene kommer fra.

2 Likes

Man kan retningsbestemme jammestøy også. For alle mulige frekvenser samtidig… med phased array antenner kan det presist ramme definerte mål.

Phased array brukes og til starlink, 5g basestasjoner, radarer osv…

1 Like

Dere husker Cuba syndromet. Dette blir nok ett hyppig problem fremover…

1 Like

Snakket med noen bekjente i en byene russland aldri tok. Checkpoints over alt bemannet av militære, politi og milits. Lokal nabolag milits patruljerte og alle de ikke kjente igjen ble stoppet og undersøkt. Mye russiske sabotører/agenter/whatever som ble tatt og ordnet.

8 Likes

Heh, har du sett på kommunikasjonsutstyr de russiske soldatene gikk med på pr videoene sine? :see_no_evil:

Altså, jeg skjønner ikke at dette engang et en diskusjon. Russland har brukt alle de midler de praktisk har kunnet bruke. Det er ikke sånn at noen i Russland nå bare: "å faen, vi glemte jammerne hjemme, med dem kunne vi vunnet krigen! " :joy:

4 Likes

Akkurat.

For å overbringe mitt budskap klart tydelig og enkelt - på en måte jeg håper lar seg forstå: på bakgrunn av Russlands tidligere modus operandi, eksempelvis benyttet under Ukraina i 2014 og Syria, er det en rekke element (egenskaper, maktmidler, kapabiliteter (jammer var bare et eksempel) som ikke er brukt i tilsvarende omfang som tidligere. Dette gjør meg foruroliget - fordi slike evner forsvinner ikke ut i det blå - selv om man bruker ukryptert samband.

Altså, de har brukt det til en viss grad. Det vet vi fordi det har blitt postet bilder av slikt utstyr som Ukraina har fått tak i.

Russland har på papiret også en enorm luftstyrke. Den hadde de brukt i kyiv hvis de kunne. Du lar ikke styrkene dine bli slaktet uten grunn.

Kort sagt, de har endel stridsmidler som ser bra ut på papiret som ikke er brukbart i praksis.

Kanskje ble jammern ødelagt? Aggregatet gikk tom for diesel? Ingen ga ordre om å bruke den? Jeg bare støtter meg på empiri her. Det var ikke nok.

4 Likes