Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Noe av det krypterte sambandet til Russland var avhengig av 3G-dekning, noe som forsvant når Russland tok ut basestasjoner, og så fjernet Ukraina etterhvert aksessen for russiske simkort.

2 Likes

Godt å se at trollene avsløres.

18 Likes

Dessverre sprekker de ikke i solen. Dunning er ikke mye push over.

2 Likes

Leste en lang twittertråd om temaet. (som jeg ikke huske hvor jeg leste)

De har evnene og utstyret for kryptert command and control samband hele veien til stavka/moskva, og setter opp lokale “basestatsjoner”, containere og spesialiserte kommandokjøretøy.

Ukraina ble fult klar over hvordan det kommunikasjons systemet fungerte med utstyr tatt i 2014 og har fått hjelp også til å avdekke svakhetene. Så det skal visstnok være spoofet meldinger i systemet om fuel og resupply på vei, (som allerede er tatt ut, mens UKR får russiske generaler til å tro at alt er i orden) Og den store svakheten er blandt annet jamming og at det er lett å bryte sambandet ved å ta ut basestasjoner

addit: for å ha spoofe og avlytte et kryptert militær nettverk, så må du ha både inntakt krypto/radio og gjeldende kodebøker. Så de må ha klart å få tak i “kode” bøkene, men regner med at med så mang high value targets de har drept, og den påståtte meldign spoofingen, så er systemet kompromittert, kanskje til og med fult ut avlyttet. og isåfall et logistisk mareritt å bytte krypteringsnøkler, for de må fysisk leveres til hver mottaker

5 Likes

Haaland Matlary ser ikke lyst på utviklingen:

“Det er en enorm forskjell på å hjelpe med militærmakt for å styrke den ene partens forhandlingsposisjon, versus å bistå for å vinne krigen for den samme parten. Det som for noen dager siden gjaldt relativ styrke før en forhandling, er nå forvandlet til en innsats i krigen alene, uten et mål om en forhandlet løsning som begge parter kan leve med.”

1 Like

Litt bullshit vil jeg si. Russland tenker jeg lever greit med what ever utfall så lenge de blir sittende på Krim. Som jeg har null tro på at Ukraina har tenkt å ta tilbake med makt.

2 Likes

Dette mener jeg er vås fra Matlary. Putin er ikke retardert, han er veldig klar over at vesten ønsker at Ukraina skal vinne. Han er også veldig klar over at vesten vil bli mer presset til å gjøre noe jo mer brutalt de går frem i Ukraina.

1 Like

Hadde vært greit å få nøytraliserer russiske luftstyrker i sør også. Med antiskips missiler, så kan kanskje Ukraina ha mindre tropper i Odessa også.

Ukraina trenger også luftvern for å tryggere kunne flytte tror fra nord til sør og evt tilbake nord igjen

2 Likes

Ukr bør få våpen som kan styres både fra Ukr og fra Nato land, f.eks Reaper droner. Dermed kan ikke Ru vite hvem som styrer dem. Så er det bare å starte denazifiseringen av hele Ukr, inkl. Krim.

2 Likes

Russland har glonass, som også er åpent for alle.
Samtidig har vi galileo som er EU sitt og ett Kina har også ett.

Så vi er ikke dønn avhengig av kun GPS.

Dette er nå verifisert som korrekt. Merk at dette var en «rear base» altså et godt stykke fra fronten.

3 Likes

Jeg har sakte men sikkert snudd. Det er ikke noe alternativ å la en despot vinne i Ukr og dermed få blod på tann for å fortsette å bruke atomvåpen som trussel når han ekspanderer videre. Han må stanses slik Hitler måtte stanses.
Derfor mener jeg NATO bør sende beskjed om at Ukraina ble tatt inn som fullt medlem fra midnatt «i går» og at enhver russer som befinner seg i Ukr og ikke er på vei tilbake til Russland vil være et mål, inkludert de på Krim.

6 Likes
Hva tror du hadde valgt som EU leder.
  • Atomvåpen trusel av Russia, jeg hadde sent våpen til UKR
  • Atomvåpen trusel av Russia, jeg sender ikke våpen til UKR
  • Atomvåpen trusel av Russia, jeg kan ikke bestemme meg

0 stemmegivere

Nå får vi håpe det skjer masse bak kulissene. Slik Ukraina får det beste og det meste av alt de trenger. For noen svin russerene er. Reinspikka svin. Det er ikke bare ledelsen. Kommunismen og diktator stilen har ødelagt flere generasjoner. Ett mareritt.

4 Likes

Utfalle er interessant. Følgende påstand.

´Putin bomber Oslo, når våpen leveranser finnes sted til UKR.`

  • Jeg sender våpen til UKR likevel.
  • Jeg tenker meg om…
  • Jeg sender ingen våpen til UKR.

0 stemmegivere

Norge har sendt våpen til Ukraina. Oslo er ikke bombet. Hvilke valg man ville gjort i en alternativ virkelighet der man også kan se inn i fremtiden synes jeg ikke er så veldig interessant.

7 Likes

Godt spørsmål, tror nok stemmene ville vært annerledes om det ble en realitet. Det er så alt for lett å være modig på internett, men det man ser i virkeligheten er at man verner om sine egne når krig faktisk inntreffer. Vi hadde brydd oss 0 om Ukraina om Norge ble angrepet, da hadde alt handlet om oss selv og vår egen sikkerhet.

1 Like

Det høres her ut som du ikke innser, eller glemmer, at Ukraina nettopp handler om vår egen sikkerhet.

4 Likes

Jeg mener Putin er fullstendig gal og at han har kontroll på alt som skjer nå i RU. Atomvåpen, kjemiske våpen og biologiske våpen blir av det neste han tar til seg for å redde seg selv og bare seg selv.

Putin er ikke fullstendig gal. Det er en intern logikk der som går an å se. Å faktisk gå til krig med NATO er ikke på agendaen hans.

4 Likes