Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Russerne er grusomme i felten, på statlig TV og i “fem på gata”-intervjuer. Jeg har imidlertid fått et veldig positivt inntrykk av hviterusserne. De verver seg til Ukraina, saboterer jernbanelinjer etc. Med høy risiko. En hviterussisk journalist viser her hvor russisk tyvegods ender opp i Russland fra forsendelser i en hviterussisk by. Ikke overraskende er det fattige republikker i sør som er overrepresentert .

10 Likes

Det skulle bare mangle at det blir tatt et skikkelig oppgjør med dette!

Jeg ser for meg betydelige ulemper for de som sitter på feil side av historien her nå, i lang tid fremover. Tenk dere om, tenk på mulige konsekvenser for deres arbeidssituasjon, familie, osv. Ikke det at jeg nødvendigvis forsvarer at det skulle bli slik, men merker at jeg heller ikke kommer til å bry meg nevneverdig…

3 Likes

Selvfølgelig. Å forsvare denne krigen er like ille som å være nynazist, benekte holocaust og sørge over tapene til tyskland i andre verdenskrig. Å prøve å påpeke rasjonalitet bak krigen er nesten like ille.

5 Likes

Det som vises av de siste dagenes bilder fra Butsja og etter hvert flere steder er at det å tape mot Russland er det samme som å dø. Å legge ned våpnene mot Russland gir deg ikke ditt vanlige liv tilbake. Det tar fra deg livet, punktum. Det er derfor ukrainerne har en slik fenomenal kampmoral. De vet at de taper alt hvis de taper.

Av samme grunn er det slik at hvis Russland stikker stortåa inn i et NATO-land så er det fullt forsvar som gjelder, selv om Russland truer med atomvåpen, fordi det som kommer etter at man gir seg eller taper mot Russland ikke er et liv i et sivilisert samfunn. Muligens ikke et liv i det hele tatt.

15 Likes

Det er ikke noe alternativ å la Putler vinne. Derfor har vi bare 2 alternativer :
1 - Gi Ukr nok tunge våpen til at de knuser russerne
2 - Nato knuser russerne

Det vil gå flest liv med alternativ (1), men mange her vil sikkert tenke at “heller ukrainere enn Nato-soldater”.
Jeg tror Putler ville trekke seg med halen mellom beina med (2). Hvis ikke er Nato likevel så overlegne at tapene vil bli små.

3 Likes

Jeg vil bare kort innpå med min mening også:
image

Putin er jo allerede i ferd med å tape. Det mislykkede angrepet mot Kyiv er et godt eksempel.

Det er fordi Ru prøvde å ta hele landet. Det blir vanskeligere å stoppe dem når de konsentrerer seg om Ukr-øst/sør.
Hvorfor skal Putler få en eneste kvadratmeter av et annet land?

1 Like

Det er for tidlig å snakke om at vi er sikre på at Russland sin militære evne er utvisket. De har slik jeg har forstått det fortsatt mulighet til å kalle inn alle vernepliktige mm. og sette i stand en mye større hær om de selv skulle bli angrepet/forsøkt invadert. De kan også dra mer ut av sine allierte, samt handle våpen på svartebørsen/fra de som er villige til å selge. Vil helt klart si de har lidd store tap i Ukraina, men det virker ikke å være deres hovedstyrke som er slått ut. Russland har i utgangspunktet “uendelig” kampressurser så lenge de bare sloss mot Ukraina og de fortsatt har inntekter fra Asia og Europa. Krigen kan nok vare i mange år om det ikke finnes en løsning i forhandlinger. Russland er nok svakere enn vi trodde, men fortsatt sterke nok til å sloss i lang tid fortsatt.

10:17Yasmin Alida Sfrintzeris

Avis: Tysk etterretning skal ha fanget opp russiske radiomeldinger fra Butsja

Ifølge kilder til den tyske avisen Spiegel, har tysk etterretning fanget opp radiomeldinger fra russiske soldater som diskuterer grusomhetene i Butsja.

Ifølge Spiegel ble klippene spilt av i det tyske parlamentet.

Meldingene skal vise at drapene på sivile i Butsja fremstår planlagt.

Enkelte samtaler skal beskrive noen av kroppene man kan se på bildene fra Butsja som har gått verden rundt.

Ifølge avisen kan man høre en soldat fortelle en annen soldat at hans kolleger skjøt en mann på sykkel. Avisens kilder hevder at en mann i en annen samtale forteller at russiske soldater gjennomfører avhør av sivile, før de henretter dem.

Ifølge Speigel har etterretningstjenesten fanget opp radiomeldinger fra andre stedet i landet, som også skal beskrive massakre andre steder i Ukraina, men de har foreløpig ikke klart å verifisere hvor i landet det skal ha skjedd.

6 Likes

Vi ville nok selvsagt sett en helt annen kampmoral hos Russerne dersom de selv ble invadert og måtte forsvare seg.
Poenget er at den jevne Russiske soldat ikke skjønner hvorfor han skal angripe og drepe sine naboer.
Prisen for Putin og Russland blir så stor, at en forhandlingsløsning vil tvinge seg frem.
Vesten må bare fortsette å balansere forholdet mellom risiko og aksjon.

1 Like

Landsstyret i SV snur og vil gi våpen til Ukraina. Ledelsen er splittet. SV-leder Audun Lysbakken stemte for – nestleder Kirsti Bergstø stemte mot.
2. mars gikk landsstyret med 21–18 flertall mot å bidra med norske våpen til Ukraina.
Nå er det 23–16-flertall i SVs landsstyre for å gi norske våpen til Ukraina.

SV-leder Audun Lysbakken bekrefter overfor VG at han støttet flertallet:
– Putins reaksjonære diktatur fører en ulovlig og umoralsk imperiekrig mot en mindre nabo. Konsekvensene av en russisk seier vil være store, i form av menneskelig lidelse og undertrykking, prestisje for Putin-regimet, og økt fare for at regimet kan se seg tjent med å bruke militærmakt også andre steder.
– Våpenhjelp kan være avgjørende for at Ukraina klarer å stå imot Putins aggresjon. Ukrainerne har rett til å forsvare seg selv, og det er nå først og fremst deres evne til dette som hindrer Putin i å gjennomføre sine planer. Derfor har SV kommet fram til at vi kan støtte at Norge bidrar.

Når selv SV-lederen ser poenget jeg har uthevet ovenfor så er det håp.

2 Likes

Hadde alle vært like nølende og haltende som SV i sine treige reaksjoner, ville krigen allerede vært tapt…

8 Likes

Pentagon melder at Ukraina kan vinne krigen,det store spørsmålet da blir er putin truende til og bruke taktisk atomvåpen ? Og hva skal Vesten og Nato svare med ?

image

1 Like

Nå leste jeg ikke linken i innlegget over. Men generelt, hva vil det si at Ukraina “vinner krigen”? Hvis Russerne trekker seg ut kan de når som helst prøve seg igjen, om to år. fem år, ti år osv. Kanskje med en helt annen type krigføring, ettersom dette med tanks rullende inn i landet ikke var det store sjakktrekket. Ukraina kan ikke ta Kreml. De er nødt til å inngå et kompromiss, sånn er det bare?

Hvis Ukraina klarer å holde russerene ute og man kommer i gang med en krigsforbrytertribunal så vil forhåpentligvis resultatet bli at ingen sanksjoner mot Russland blir hevet før Putin, Lavrov og andre blir utlevert. Da kan det tenkes at det er mange nok i eliten i Russland som ser seg tjent med å bli kvitt Putin, og når stormannsgalskapen blir erstattet med normal kapitalistisk grådighet så får nok omverdenen en lengre pustepause fra russisk imperiebygging.

3 Likes

Ja det er drømme scenario for å si det sånn. Kan det skje uten desperate handlinger først . Huff. Man må bare håpe at det indre opprøret starter.

Så vidt jeg har forstått, må et land være medlem av domstolen for at man kan kreve personer utlevert. Russland er ikke medlem av Den internasjonale straffedomstolen, så da lar det seg sannsynligvis ikke gjøre å utlevere Putin & Co. Veien frem til et krigsforbrytertribunal er uansett veldig lang, og det er vanskelig å se for seg at Russland vil la seg drive ut av Ukraina dersom de ikek får noe i gjengjeld.

1 Like

Det de får i gjengjeld er at de slipper å bli knust militært og økonomisk. :grin:

2 Likes