Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Det som er interessant her, er om russerne har vurdert risikoen for at den påståtte kraftsamlingen i Donbas også kan bli en militær fiasko på samme måte som flere andre steder i Ukraina. Og hva er Putin truende til om det faktisk skjer.

Russland er ikke med i ICC, og putin har visstnok aldri stått så sterkt i Russland som nå, både i folket og i den innerste kretsen, etter alle sanksjonene. Indre opprør virker fjernere enn på lenge. En total militær ydmykelse kan være et håp . Selv om vestens “proxy-krig” sikkert vil bli brukt som forklaring da.

Er det noen her som ønsker å leve med en Putler som har brukt taktiske atomvåpen og dermed er troende til å bruke flere?
Det ønsker ikke jeg. Derfor mener jeg Nato bør si at en eneste atomeksplosjon fra Russland og hele Russland blir utslettet. En slik trussel vil redusere sannsynligheten for at det blir nødvendig.
Det blir en repetisjon av Cubakrisen.

2 Likes

Det mener jeg er å ta hardt i om en atombombe ikke rammer NATO direkte.

Jeg tror en begrenset atomkrig vil eskalere til full atomkrig. Derfor er det bedre å true med full utslettelse med en gang, slik at den unngås.

1 Like

Er helt enig i dette,men da må Vesten gi klar beskjed om dette før putin bruker atomvåpen,det er eneste mulighet for og unngå en katastrofe. Men jeg er dessverre redd for at de stikker hodet i sanden ,og blir tatt på sengen.

3 Likes

Russia Regrouping in Ukraine is Worse Than You Think - YouTube

Ganske bra video, snakker om forskjellige ting. Også hvilke mål Russland kan ha i Øst Ukriana ( blant annet et SVÆRT gassfelt internt i Ukraina.

1 Like

NATO og USA har nok allerede lagt planer for motsvar, hvis Russland bruker a-våpen.
En ting som beroliger meg litt er at vesten har hatt ekstremt god etterretning, så god at de nesten må ha kilder meget høyt oppe i systemet. Så mulig vesten har en viss føling med hvor nærme Russland er på å ta i bruk atom, uten at dette deles med offentligheten.

4 Likes

Man er inne på en meget farlig vei, dersom man begynner å bruke atomvåpen som trussel og ikke lenger bare som avskrekking.
Slik atomvåpenstrategien virker, kan det lett komme ut av kontroll og ende opp med et scenario som ingen ønsker.

Det er så vidt jeg kan huske feil. Det holder at Ukraina (som heller ikke er medlem) inviterer domstolen til å foreta undersøkelser. Etter dette, ved en fellende dom, vil Putin ha en arrestordre hengende over seg så fort han forlater Russland.

så fort han forlater Russland og beveger seg inn i et medlemsland. Da har medlemslandet en utleveringsavtale med domstolen, hvis jeg har forstått det riktig. Ikke så kult å ha hengende over seg selvsagt, men tror ikke Putin lar seg arrestere på denne måten.

Det gassfeltet trenger Ukraina!!!
Hadde Russland endatil gått frem på en human måte kunne en diskutert om Russland skulle beholde Krim og evt øst Ukraina, men slik de svina har gått frem så må de kastes på dør, en gang for alle!

Og det er vel bare 14% av det de fyrer av som faktisk smeller…

Eskalering og de-eskalering er også noe som blir snakket i forbindelse med konflikthåndtering, selvforsvar osv.

Mye vanskeligere å de-eskalere en å eskalere.

Man kan dra en analog til knivbruk. Hvis man plutselig drar frem en kniv og truer med å bruke den. Hvordan skal man kunne legge den vekk hvis trusselen ikke virker og intensjonen aldri var å faktisk knivstikke noen.
Man blir lett fanget i situasjonen og ting bare ruller videre utenfor noens egentlige kontroll.

5 Likes

Ukraina har brukt vakuumbomber mot russere i øst etter at de har klart og ta et batteri i fra russisk personell. Ukraina imponerer og får de nå tunge og bedre våpen vil de kjeppjage russland ut av Ukraina.

10 Likes

Moralsk mener jeg det er litt forkastelig av UKR å bruke TOS 1.

Men samtidig som en offiser jeg hadde sa. Når du forsvarer landet ditt mot en aggressiv fiende som dreper sivile i landet ditt. Så bruker du alle våpen tilgjengelig for å fjerne trusselen.

7 Likes

Lukasjenko: Hevder Hviterussland har gjennomført en «spesialoperasjon» i Ukraina – VG Nå: Krig i Ukraina

Noen har utført en “spesial” operasojn.

Ingen vet helt hva som er utført eller hvor. Men det er tydeligvis viktig for en diktator som har mistet bakkekontakten.

2 Likes

Det var slik jeg tenkte også, at domstolen ikke kan hente Putin i Russland, men at de kan arrestere ham dersom han reiser til et land som er medlem av domstolen.

Konsekvensen kan bli at Ukraina får termobariske bomber mot seg, og det kan bli stygt.

Enig, det er ikke helt bra. Særlig ikke kombinert med avsløringer om henrettelser av russiske krigsfanger. Vi ønsker jo ikke at Zelenskij også skal havne i krigsforbryterdomstolen. Det hadde vært en ønskedrøm at ukrainske soldater var moralsk perfekte, men det er for mye å håpe på. Kanskje for mye å kreve også.

Selvfølgelig vil Kreml bruke dette for å vise at Ukraina er krigsforbrytere, men det ville de ha sagt uansett. Det er problemet med å juge, at når du innimellom snakker sant så er det ingen som tror på deg eller bryr seg om sannheten du kommer med.

4 Likes