Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Angående terrenget, dette er området sør for Izium hvor jeg forventer å se mye kamper nå. Det grønne beltet der er ikke akkurat “åpent landskap”.

Rheinmetal skal ha 100stk på langtidslager. Dersom de sender 50stk, betyr det nok at resten blir reservedeler. Dvs at de får med rikelig med deler som gjør vognene oprative i lengre tid.

2 Likes

Izium ligger nært et skogbelte fra Kharkiv til Kramatorsk, men man ser her hvor lite skog det er i øst ukraina sammenlignet med nord for Kyiv der ukrainerne brukte skogen hyppig for bakholdsangrep. Det er dessverre mye flatt og åpent terreng i mange av områdene det foregår kamper i nå som feks Kherson.

1 Like

Ser ut som Ukraina gjør det helt fint i Kherson?

Russian forces launched unsuccessful counterattacks against recent Ukrainian gains in Osokorkivka (north of Kherson) and Oleksandrivka (35km west of Kherson city) on April 10.[17] Ukrainian forces claimed to strike (unclear if with airstrikes or artillery) a Russian airfield and command post in Melitopol on April 10.[18] Ukrainian counterattacks continue to put Russian forces on the defensive, and Ukrainian troops may attempt larger-scale attacks toward Kherson city itself in the coming weeks.

De omringer byen sakte men sikkert. Imotsetning til russerene stormer de ikke inn for å unngå egne og sivile tap.

Samtidig binder de opp mye russiske tropper som prøver å slå dem tilbake og hindre at byen blir omringet.

3 Likes

Jeg liker de kartene her som viser hvor lite Russland egentlig kontrollerer i de områdene hvor de har “full kontroll”. Som også gir veldig god forklaring på hvorfor UKR klarer å gjøre såpass sinsyke angrep mot forsyningskolonner.

3 Likes

Vil det si at det er umulig å angripe russerne fra nord, og med det åpne opp for en bredere korridor for å få folk og beskyttere ut? Eller frykter de da en knipetang?

Luftherredømme må til, slik at helikoptere kan fly inn og ut.

Vel, det skjer ikke, så derfor blir det mer en ønsketenkning.

Det er det som er problemet.

Vi vet hva russerene gjør mot både sivile og krigsfanger.

Vi har evnen til å stanse Russlands krigføring i Ukraina.

Men vi gjør det ikke.

Dermed anser jeg oss (NATO/EU) som medskyldige i Russlands krigsforbrytelser.

Hvorfor mener du at Nato/EU er mer medskyldig i denne krigen enn i eventuelt andre kriger?

Oi.

Nå beskjøt Polen nettopp Hviterussland!

Fordi det skjer på grensen deres.

Bosnia og Kosovo medførte reaksjon.

Da ser det ut å være bekreftet fra offisielt hold.

6 Likes

En BTG eller deler av en BTG er ødelagt her i hvert fall, men den opprinnelige historien om 2000 døde er nokså tvilsom.

1 Like

Jeg tror også 2k døde er overdrevent. Men at hele BtGen er ødelagt og satt ut av kamp stemmer nok

1 Like

Polen har vært som en gal hund i bånd helt siden krigen startet, hatet til Russerene ligger helt åpent i dagen.
At Polen på tidspunkt går inn på Ukrainsk side hadde ikke forundret meg ett sekund.

At Polen ikke er spesielt glade i Russland er ikke veldig rart.

Men om de går inn på Ukrainsk side, så håper jeg de bruker tyngre våpen enn sprettert…

3 Likes

Eneste gale hunden i hundegården er Russland, med Putin som rabies-frådende sjefs-kjøter på overtid for siste tur til veterinæren…

7 Likes

Vi får se om dette er sant og om det i så fall får noe etterspill. Biden har vel sagt at NATO vil svare på bruk av kjemiske våpen, men hva han legger i det er kanskje uklart.

1 Like