Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Jeg tipper at lokalbefolkningen er kjempetakknemlige for å ha blitt “befridd” av Russland…

1 Like

Heldigvis er russerne veldig miljøbevisste :crazy_face:

«Russland er bekymret over økt aktivitet fra Natos side i Arktis og advarer mot faren for utilsiktede hendelser og miljøødeleggelser.»

1 Like

Læreboken fra syria er tatt frem. Bomb. Vent til redningsmanskaper er i området. så bomber du igjen.

3 Likes

Hvor lenge til Nato går inn a… Må da faen få en slutt på det folkemordet snart. Skammes at det ikke blir gjort mer…

12 Likes

Dear little Vladimir.

This is Jens giving you exactly 3 days to get your nazis out of Ukraine.
Ukraine is a full member of NATO from april 20.

Love from Jens

7 Likes

16:05Emma Fondenes Øvrebø
Zelenskyj sier at Ukraina ikke vil gi fra seg territorium i øst for å avslutte krigen
Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj sier til CNN at Ukraina ikke vil gi fra seg territorium i øst for å avslutte krigen med Russland.

Han sier at Ukrainas militære er forberedt på å kjempe mot russiske styrker i Donbas-regionen.

Zelenskyj sier også at de ikke har noen garanti for at Russland ikke vil prøve å angripe Kyiv igjen, hvis de klarer å ta Donbas.

– Dette er grunnen til at det er veldig viktig for oss å stå på vårt, fordi dette slaget kan påvirke forløpet av hele krigen, sier presidenten

12 Likes

Russland er en bandittsta.
"Ifølge det ukrainske nyhetsbyrået Ukrinforum, har russiske styrker bortført ordfører Ivan Maleev i byen Kyrylivka i Zaporizjzja-regionen.

Opplysnigene er ikke bekreftet av uavhengige kilder.

Ifølge nyhetsbyrået inntok russerne byen 25. mars. Søndag skal de ha gått fra dør til dør i området. Det skal tidligere har blitt rapportert at ordføreren nektet å samarbeide med de russiske styrkene i byen.

Siden den russiske invasjonen 24. februar har det kommet meldinger om borførte ukrainske ordførere flere ganger. Blant annet ble ordføreren i Motyzjyns funnet drept sammen med sin familie i starten av april, ifølge ukrainske myndigheter."

6 Likes

Sorry Lavrov, folkemord trumfer miljø!

4 Likes

Trist, men de har overrasket før. :crossed_fingers:

7 Likes

Russland viser seg fra “sjarmørsiden”…

At noen kan tenke seg at Russland skal kunne eksistere etter denne krigen, er meg en gåte…

9 Likes
2 Likes

Angående antallet ombord er det nok svært tvilsomme tall som har kommet frem. Da jeg var på øvelse med RUS la de konsekvent på antallet om bord. Det var dog ikke en Slava-klasse, men om det bare var 350-450 om bord da de ble truffet vil jeg ikke bli overrasket.

Sjefer for fartøyer som dette liker å skryte på seg ekstra mannskaper, der er det “one man one button”, i motsetning til lean manning som bla Norge kjører.

5 Likes

Mange mannskaper ombord skal jo i teorien kunne gi litt mer survivability når det virkelig smeller, men det fordrer jo at utstyr og trening er bra. Generelt er treningsnivået i mange mariner nå slett ikke der det burde være , gjelder ikke bare den russiske

1 Like

Det viktigste er at Russland har mistet denne kapasiteten.

“Lean manning” er et konsept som sikkert fungerer bra i fredstid, så lenge det ikke er tankskip i nærheten. Og det kan godt hende at det var noe lignende som skjedde med Moskva.

2 Likes
1 Like

Nå blander du epler og diesel.
Konseptet med lean manning er optimalt, altså at alle kan alle jobber (i det minste sjefens jobb). Hvorfor du blander inn ulykken til den norske fregatten skjønner jeg ikke - du får lese litt ugraderte rapporter evt havarikommisjonens rapport.

Det er når “the shit hits the fan” og man mister nøkkelpersonell i organisasjonen en virkelig ser hvor effektivt det er med lean manning. En dyktig sjef er en sjef man ikke savner når noe ekstraordinært skjer!

4 Likes
1 Like

“Lean manning” betyr at man har et “optimalt” antall mannskapsmedlemmer, men at man også belaster de hardere.

Trøtte mannskaper kan gi trøbbel med oppmerksomhet.

Nå er jeg ikke marinemann, men jeg misliker alt som kalles “lean”, fordi det fungerer greit til det ikke gjør det lengre. Men, igjen, det kan være veldig avhengig av måten det blir implementert på.

Det er absolutt ikke et problem at “alle kan alle jobber”, men ville det vært umulig å gjennomføre med et litt større mannskap?

Jeg vet av erfaring, at det norske forsvaret ofte tar på seg større roller enn de egentlig har dekning for, men som vanligvis går bra pga norske soldaters evne til å tenke selv.

2 Likes

Før


image

Etter


6 Likes

Det kommer an på hvilke roller de har, for det er stor forskjell på fred- og krigstid.

Min erfaring fra intops med gråmalt er at samtlige om bord er trent opp til lean manning - alle kan alt innenfor sitt departement, men at man styrker besetningen før skarpe oppdrag. I praksis betyr dette at i fredstid er det ingen problem å seile rundt med XX mannskap om bord for å løse oppdrag, men før en skal i en skarp operasjon øker en med feks 30% av samme type kategori/treningsnivå/kultur + ekstra for oppdraget (feks operatører, skyttere, medic osv).
Videre setter en fast 6/6-skift så en jobber 12 timer i døgnet, unntatt alarmer. Når en er i en skarp operasjon er det få/ingen øvelser for å sørge for at mannskapet har fokus (Jeg tenker ikke på når en seiler i marinegrupper nå, hvor det øvelser hele tiden).

Et skip har mange departement, hvis alle i sitt departement kan alt de skal er det ingen problem. Bare å sy det samme til slutt, noe som er enkelt når alle kjenner kulturen.

Evnen til å tenke selv kommer av lean manning - det er et resultat av det. Er man da for få når en klarer løse oppdrag på en tilfredsstillende måte med færre folk?

Edit: de lateste dagene jeg har hatt om bord er i skarpe oppdrag - ingen alarmer som plager deg når du skal sove, kun 12 timers dag, ingen som trenger opplæring osv. Den eneste ulempen var at det var jævlig varmt når AC’n ikke fungerte skikkelig :joy:

4 Likes