Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

6 Likes

Så kanskje vi ikke skal poste shaming av krigsfanger, da. For alt vi vet er han såret, under tortur og/eller er drept.

19-20 åringer som dør eller blir lemlestet i kriger de ikke har noen forutsetninger for å forstå er er cirka definisjonen på trist.

20 Likes

Tror du skal tolke det som en mer overordnet kritikk, ikke kritikk av russere på individnivå.

1 Like

Hopper rett inn i tråden jeg…

Er det bare meg eller virker det som at Ukraina ikke har noe annet enn fotsoldater?
Ser ikke noen rapporter om motangrep med fly, artilleri, tanks og det vi vanligvis ville tro ett land med regionens nest største militære kapasitet (etter Russland) skulle kunne vise til.

3 Likes

Når ak47 er det eneste Russland har lagd som virkelig virker, men så klarer di ikkje bruke den engang…

1 Like

Skutt 4-5ganger i føttene.

For under et døgn siden presset ukrainsk panser igjennom deler av Luthansk til russer grensen. Siste døgnet har ukrainske fly og droner skutt istykker flere russiske kolonner.

Så leter du finner du :wink:

8 Likes

Joda, men ville ikke du jublet for hver nazze du klarte å plukke hvis du levde i 1940?

1 Like

Denne krigen er egentlig like trist for unge russiske gutter som er utkommandert, som for ukrainere.

15 Likes

Ja, men for hver russer man dreper sparer man livet til alle ukrainerne vedkommende kunne ha drept.

1 Like

Jo, det er jo krigens harde realitet.

1 Like

Hur ligger konvojen till ? Någon som har några fresh satelit bilder ?

VI er ikke i krig, så VI trenger ikke bruke tortur og traumatisering av unge gutter som faens underholdning.

Og om VI var i krig så er det ikke gitt at du som ung soldat får en GOD følelse av eventuelle fiender du klarer å felle. Faktisk viser forskning at et mindretall av soldater en gang klarer å sikte på motpart og trekke av. De fleste bommer. Med vilje.

15 Likes

Men en ser jo hvor fantastisk alle tanksene til Russland fungerer under forholdene, så vil tro det er en veldig bevisst (og mye mer moderne) strategi å bruke mest små mobile grupper til fots eller i lette kjøretøy, ser ut til å ha funket så langt.
Mulig de har spart mye av de tunge kjøretøyene i vest til forholdene blir bedre for de om noen uker, men det blir bare spekulasjon fra min side. :man_shrugging:

Edit: Om dette utstyret er i god stand og hvor mye ammunisjon en har tilgjengelig har jeg ingen ideer om, men tipper godt over halvparten er greit vedlikeholdt ihvertfall.

2 Likes

Tror ingen ser dette som underholdning. Vi ønsker fred og Putler og Russland er årsak til denne krigen

3 Likes

Jo, sosiale medieposter av russiske soldater som tvinges til å si “putin er teit” mens de tungt såret og under trussel av ytterligere tortur er definisjonen på underholdning for et følelsesmessig forkvaklet publikum.

6 Likes

Jeg tror heller det er for å holde egen kampmoral oppe

1 Like

Angående förlustsiffrorna. Skrivit det förr men tar det igen. Vi kan såklart inte lita på några siffror nu, men jämför man med motsvarande operationer under andra världskriget, och inte med moderna konflikter, så är 9000 döda hos anfallaren inget märkligt. Enorma mängder folk och materiel som rullar rakt in i en taktiskt likvärdig motståndare utan absolut luftherravälde kommer resultera i total köttkvarn.

Jeg tror heller ikke det er så hot å drive angrepskrig uten sikre forsyningslinjer og når du faktisk møter kampvillige motstandere utstyrt med NLAW og andre våpen som gjør tanks relativt “utrygt”. Russerne er jo også rimelig spredt ut og informasjonen de har fått ser ut til å være heller slett.

Det ser jo ikke ut til at russerne kan bruke luftvåpenet sitt som stort sett er det som svinger moderne kriger veldig i en angripers favør. Bombingen av byer er fæl, men den gjør ca ingenting mot tropper stasjonert i byene. Det eneste bombingen av byene gjør er å drepe sivile og gjøre skade på infrastruktur.

1 Like

Kan gi litt innstikt fra min bestefar, som var motstandsmann under krigen. Da krigen var over var det første han gjorde å ta kontakt med tyskerne i Norge for å finne ut av hvordan det gikk med to tyske soldater han hadde skutt under krigen. Han hadde ekstremt dårlig samvittighet. Ekte krig er noe helt annet enn det man fantaserer om fra godstolen. Det er ikke noe “Yes, jeg er badass”. Det er mareritt og dårlig samvittighet det går i.

25 Likes

Det har gått ut utallige meldinger om ikke å legge ut bilder av Ukrainske forsvarsverk, da det kan avsløre geografiske posisjoner.

9 Likes