Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Rett eller galt, de vil jo att dette skal bli sett i Russland, om nok slike poster i sosiale media får folk til å ta til gatene der så er det kanskje verdt det?
Vanskelig å si, men du vet ikke att det er meningsløs skadefryd.

2 Likes

Dette skjønner vi vel alle sammen. Det jeg reagerer på er at vi skal fråtse i det her inne. Det burde fremgå ganske tydelig ut fra det jeg har skrevet.

4 Likes

Jeg er delt her. Det er nødvendig at folk i vesten innser krigens grusomheter slik at vi innser at vår frihet er viktigst av alt.
Vi må stå sammen og ruste opp så kraftig at dette aldri kan skje igjen.

2 Likes

Btw, nå har denne krigen pågått ca en uke. Det virker som Russland har fått tatt kontroll på Kherson (syd) og omringet Mariupol (også syd). Her har vel russerne støtte av marinen og kan få inn forsyninger via skip.

I nord virker det som de har kjørt seg fullstendig fast og ligger veldig utsatt til.

Hva er Russland sitt primærmål? Jeg tenker det er å ta kyststripen mellom de okkuperte områdene i sør og Krim, slik at Krim får veiforbindelse. Å ta Kiev er et sekundærmål, da tenkte de nok at de kunne kastet styresmaktene og satt inn sine egne folk. Nå kan de “grave seg ned” i syd og holde på det landområdet slik at det blir deres ved en eventuell fred. Som nevnt over, å angripe noen som ligger i forsvar med tilsvarende styrker uten luftherredømme blir en kjøttkvern.

4 Likes

Værmessig ser temperaturen til å ligge rundt 0 grader i krigsområdet. Er det noe invaderende styrker av de russiske områdene historisk har slitt med så er det gjørmehavet som oppstår når man flytter store styrker under slike forhold.

Noe sier meg også at PTSD kommer til å bli relativt utbredt blant de stakkars folkene i trenet som står stille i dagesvis på en veg, i lastebiler med noen tonn drivstoff eller ammunisjon.

2 Likes

Ikke kaldt nok til å få tæle i bakken i hvert fall, noe som nok hadde gjort ting veldig mye enklere når man er på offensiven.

1 Like

Ingenting er så kaldt som rundt 0 med litt nedbør - dette tapper de for krefter. Jeg regner med det er kuldeskader hos store deler nå…

1 Like

Russere er ikke kjent for å fryse i hjel under krig, det er de innvaderende hærene som har gjort. (Napoleon, Hitler)

PTSD vil nok dessverre også bli ganske utbredt blant befolkningen i Ukraina. Striden i Øst-Ukraina har også der hatt en høy kostnad allerede gjennom de foregående åtte årene. Har nesten lest ferdig en “klassiker” om PTSD i løpet av de siste par ukene, The Body Bears The Burden, av Robert Scaer. Krig har skadevirkninger langt ut over hva de fleste tar inn over seg.

5 Likes

En av Kadyrovs menn la ut en video at de har tatt en som heter Zelensky, ble akkurat lagt ut. Skjønner ikke hva som blir sagt og Zelensky ropes gjentatte ganger, er nok bare en som har samme navn.

Jeg snakker ikke om å fryse ihjel, men det er få ting som er så demoraliserende som det å være beinkald over tid. Hvis en ikke er vant til å være kald er det svært ubehagelig, så hvis de fortsetter å sende 18-19 åringer som ikke har så mye erfaring blir det vel flere som er villige til å legge ned våpen.

5 Likes

I prinsippet enig, men i praksis ikke. Vi ønsker alle att krigen skal ta slutt så fort som mulig, men vi er forskjellig investert i den og leter etter lyspunkter og håp på forskjellige steder, en får ikke så mye av det på statskanalen for eksempel.
Selv bor jeg en liten kjøretur fra Hviterussland og er godt mulig jeg mister jobben (uten NAV) på grunn av denne krigen, så synes personlig jeg kan unne meg litt skadefryd og ett par halmstrå å holde i med tanke på hvor lenge krigen vil vare.
Om du vil heve deg over slik smålighet må du gjerne det, er bare å ikke åpne de lenkene. :slightly_smiling_face:

12 Likes

Jeg har skrevet dette i et tidligere innlegg:

“Det er samtidig viktig å ikke glemme at den jevne russer ikke har skyld i dette. Vi ønsker et godt forhold til Russland ex. Putin. Men KGB-dinosaurene har ingen plass i dagens verden. De er farlige, lever i sin egen virkelighet og påfører bare faenskap for egen befolkning og nabolandene.”

Så nei, jeg mener ikke at den jevne russer er udugelig. Jeg satser faktisk på at den jevne russer sørger for å fjerne Putin. Det hadde vært dugelig.

14 Likes

Det er veldig leit å høre. Håper virkelig det løser seg best mulig for deg oppi denne tragedien!

Jeg dømmer ingen. Og i særdeleshet ikke de som er nærme eller del av konflikten. Jeg er nok farget av studier og forskning på krig og folkemord. At vi mennesker av natur kan finne glede i å bevitne unge mennesker som er dødelig såret, under tortur og skadet for livet rører ved noe så mørkt i meg at det i blant føles som at det beste ville vært en real asteroide for å få slutt på spetakkelet.

Den veldig korte og triste konklusjonen fra de fremste fagfolkene som har forsøkt å forstå de mørkeste kapitlene av menneskehetens historie er at alle mennesker har i seg et ekstremt potensial for ondskap og vold (om de er på feil sted, til feil tid).

5 Likes

Skal mye til å få kuldeskader i 0 grader. Men våt kulde er greit ubehagelig ja.

Dette er et eksempel på hysteri og overreaksjon.

7 Likes
4 Likes

Jeg er enig at det har gått for langt , straffer ungdom og barn og til og med paraolympics som er de svake i samfunnet… redd dette får motsatt effekt

4 Likes

Sjekk den tweeten, da skjønner du hvorfor russerne holder seg på veien

1 Like

Helt enig. Dette er ungdommer som er absolutt uskyldige i det som skjer. I ønsket om å straffe Putin, må vi også kunne heve blikket.

7 Likes