Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Jeg linket deg litt ekstra info om temaet, har du tatt deg bryet med å lese det? Hvis ikke er det jo poengløst. Og nei, dette er ikke svart-hvitt.

Først og fremst vil jeg tro de vil slite med å få tak i siktemidler for tanks og elektronikk for raketter. Hvis du ser på hvor “forsiktige” Russland er med å bruke smarte raketter, så skjønner du at dette er et problem for dem.

Du har jo allerede fått svar, og kilder blant annet av @Christian som tydelig viser deler som kommer fra USA.

Hva mer trenger du?

Bosh deler.

image
Evt Thales sine termiske bokser.

Tingen er, dette er så ekstremt godt belyst i en rekke medier at det faktisk er helt legitimt å be deg søke opp litt info selv. Spesielt etter at eksempler allerede er postet.

2 Likes

Det er skrevet en del om at det kan være slik at det er til dels store utfordringer med å holde gampen oppe i produksjon av ulike våpensystemer. Man vet ikke i hvilken grad det er tilfelle.

Sannsynlig med store utforminger? Absolutt.

Det sanksjoneres tøft på eksport av «strategiske varer», og det er gitt at dette rammer verdikjedene til russisk industri. Så kan ulike twitterbrukere og journalister spekulere i større eller mindre grad om hvor akutt situasjonen er.

Tror du misforstår kritikken min over av Twitter-kontoen “Popcorn News” som kilde til fakta.
Jeg kritiserer Twitter-meldingens påstander. At andre kommer med kilder etterpå er ikke poenget mitt, men siden vi tar den praten kan jeg godt komme til bunns i saken:

Spørsmålet er: Går Russland tom for tanks snart? Svar: Nei
Spørsmål 2 er: Vet vi at Russland ikke kan produsere flere tanks, missiler og ammunisjon? Svar: Nei, men de får ikke mange av delene de ser ut til å trenge fra vesten lengre. Og Ukraina mener de ikke klarer å produsere flere tanks ved Uralvagonzavod.

Har lest igjennom de første 10 sidene på google(det meste er flere linker til samme saker) om dette og det eneste jeg finner er “går de ikke tom snart hvis de kanskje har mistet en del produksjon”?
Ingen sikre kilder som kan si at Russland definitivt ikke produserer flere tanks, missiler og ammo, som er påstanden jeg gjerne ville hatt en kilde på, siden det framstilles som fakta.

Alle kildene peker til Ukrinas melding ang. dette på telegram/facebook som eneste kilde, de få som faktisk nevner kilden…

Fra den mest troverdige kilden jeg fant om temaet:
“The bottom line is that the Russians are not going to run out of armored vehicles anytime soon.”
Will the United States Run Out of Javelins Before Russia Runs Out of Tanks? | Center for Strategic and International Studies (csis.org)

Om vi går ut ifra at all produksjon er stoppet er det ifølge CSIS irrelevant på kort til mellomlang sikt, siden Russland har nok materiell til å fortsette “en god stund”. Hvor lenge det er vet jeg ikke, det var ikke spesifisert.

Tenker bare vi kan ende med å tro at situasjonen er bedre enn den er om vi ikke er kritiske til slike påstander. Det er ingen her som beskytter “Popcorn News” sin bastante påstand så vidt jeg ser, så forstår ikke helt hva problemet er?

Takk InVivo, da kastet jeg bort 15 min på å bekrefte forventningen om at Popcorn News ikke har belegg for sine påstander om at Russland har stoppet all produksjon av tanks, missiler og våpen…

Kildene jeg leste igjennom: Production Of New Tanks Stops In Russia - Main Intelligence Directorate | Ukrainian news (ukranews.com)
Russia stops tank production because it can’t get parts, Ukraine says | American Military News
Production of tanks halts in Russia – intel reports (ukrinform.net)
#Russia’s only tank manufacturer, Uralvagonzavod, has stopped its production. The main reason for this is a lack of component parts. : UkrainianConflict (reddit.com)
Uralvagonzavod - Wikipedia
Russia to Start Mass Producing T-14 Armata Tanks in 2022 (thedefensepost.com)
Russian tank manufacturer Uralvagonzavod may have run out of parts | Fortune

5 Likes

Svar : Ja.

Flere kilder har meldt om at store deler av tank reservene som har stått i depoer er plyndret for motorer, elektronikk og andre verdifulle deler/metaller. Det snakkes om at opp mot 90% av vognene på langtidslager er plyndret.

Det meldes også om at produksjon av nye vogner stopper opp.

Vi vet de har seriøse problemer med å få fatt i elektronikk og andre teknisk krevende deler. ( for eks bosh som påvirker motoren. Det de evt klarer å produsere er ikke funksjonelle vogner.

Nå vet vi jo også at selv de mest “moderne” rakettene til russland egentlig er veldig simple, men det faktum at de i stor grad går over til “dumme” bomber og raketter tyder på at de også her sliter med elektronikk.

5 Likes

Denne videoen går gjennom dette

Har sett den,

Den snakker ikke så mye om plyndring, bare hvor vognene er geografisk parkert.

Neids, men det går over i forlengelsen av debatten om Russland kan gå tom for tanks

Det største problemet med langtidslagret tanks uavhengig om de er plyndret eller ikke er evnen til å sette dem istand.

om jeg husker rett så regner USA 15timer vedlikehold pr måned pr Panservogn som står langtidslagret.

Men dette er vogner som igjen er klare til bruk på svært kort tid.

Russiske vogner står ofte ute og krever MYE vedlikehold og ofte deler for å komme i brukbar stand. Og nå vet vi jo at spesielt elektronikk er vanskelig å oppdrive.

1 Like

veldig spesiellt at flere “Oligarker” blir funnet døde i flere “mord/selvmord” tilfeller,-akkurat lik den vi så tilbake i slutten av andre verdenskrig med familier til Nazistiske generaler.

2 Likes

Ikke bare det, en god del disse “moderne” missilene har også vært lagret en stund. Langtids-lagring reduserer effekten av drivstoffet i missilene og medfører at presisjonen reduseres. Det samme gjelder også for tennsatsene, noe som medfører at en ganske stor del av stridshodene ikke detonerer ved treff (blindgjengere).

Dette er særlig observert for artilleri-granatene der mye nok er tatt ut av beredskapslagre. Andelen blindgjengere her er rapportert til å være ganske så høyt.

Noe annet med granater er at langtidslagring også går ut over teknologien for “air - bursts”. Den russiske teknologien for dette er ganske gammeldags ift de vestlige pluss at andelen blindgjengere er høyt. Dette er et problem ved bekjempelse av infanteri i nedgravde stillinger samt lettpansrede kjøretøy. Air-burst er svært mye bedre for å bekjempelse av disse, og når russerne mangler slik må de bruke granater som detonerer ved treff. Man må treffe svært nært for å full effekt…

Russerne fyrer mao for kråkene.

5 Likes

Det som er bekymringsverdig er at når alt går dritt for Russland på alle nivåer og med denne hastigheten så øker sannsynligheten for desperate grep. Aller helst skulle de tapt krigen over litt mer tid.

3 Likes

Så dette her, var en lengre tråd på Twitter om temaet

Flere kilder melder at tank-reservene i det store og det hele ikke er operative, og det tror jeg på som du også gjør, selv om vi ikke har 100% bevis. På tross av det betyr ikke det at Russland går tom snart. Og ja de har lav kvalitet på missiler og bomber, sammenliknet med det man hadde forventet fra en super-makt. Men de har fortsatt mer enn nok materiell og produksjonen til å fortsette så lenge de ønsker om fokuset kun er Øst-Ukraina. Om de så skulle ta pauser er det ingenting man kan gjøre for å stoppe videre krig etter en pustepause uten å gå inn i Russland.

Før man regner Russland som skadeskutt er det viktig å huske på at de har et godt handelsoverskudd, produksjonskapasitet til 19% av verdens våpeneksport i 2021 og relativt fri handel med Asia, Sør-Amerika og Midt-Østen. I tillegg er krigen nå ved deres grense, så påfyll av materiell går kjapt når det er Russland i hende. Økt våpenimport i Europa de siste fem årene (forsvaretsforum.no)

Jeg synes vi er litt for raske til å hinte om at krigen snart er over. Jeg tror vi er langt unna dessverre. Historisk har Russland aldri gitt opp, og tror ikke de kommer til å gjøre det nå heller. De kan alltids sette fokus på Ukraina og trekke tilbake sin tilstedeværelse i Syria og leiesoldatene i CAR hvor de nettopp kjørte en storoffensiv i mars: March 2022 attacks in the Central African Republic - Wikipedia

Det er mye feel-good sentimenter ang. krigen som florerer, men realiteten sånn jeg forstår det at en avslutning av krigen må skje av politiske årsaker/Putler dør/Russland blir invadert og ikke kan komme av at Russland går “tom” fordi de ikke kan gå “tom”. Russland styrer intensiteten og kan redusere den når de venter på forsterkninger så lenge de ønsker. Best case blir kanskje at man får en stålfront mot Russlands grense om de trekker seg tilbake for lenge.

1 Like

Tror du virkelig at erfaringene fra krigen i Ukraina gir grobunn for at de vil sette “vesten på plass”?

Å nevne fare for verdenskrig, er kun desperate forsøk på å skremme.
Når det gjelder hva Putin er troendes til, er det nok en eller annen grense for hva maktapparatet tolererer. Selv om han ligner litt på Hitler, er han nok ikke like enerådig. Tror tabbekvoten hans snart er brukt opp…

3 Likes

Det ville løst mange av de politiske problemene om russerne selv kvittet seg med Putin ja. Det er de nok klar over, men hvor stor makt han har i toppen er det vanskelig å vite sikkert. Tror de allerede ville tatt han om de hadde full mulighet og vilje til det.

Børsenstudio - Putin: - Økonomien stabiliseres (dagbladet.no)

“Les : Den Russiske økonomien står på kanten av stupet og vil kollapse innen et par uker”.

Et sted går grensen, selv om listen ligger høyt. Jeg er f.eks. rimelig sikker på at det øvrige maktapparatet ikke lar han åpne for fullskala atomkrig. Det vet de i tilfelle at han gjør om han åpner for full krig mot Nato. Dette fordi Russland ikke har noen sjanse til å vinne med konvensjonelle våpen.

1 Like

Enda en ‘‘hendelse’’ Transnistria

Hvis 80% støtter Putins krig så blir det veldig vanskelig (men ikke umulig) for en ny regjering å stanse krigen og få folk “vestvennlige” selv om de klarer å bli kvitt Putin. Det kommer til å være en hel rekke med putinist-populister som gjerne tar over Putin-stemmene i det første frie valget og da er vi (nesten) like langt.

På den annen side, hvis det blir et vestvennlig statskupp så har de jo rimelig god tilgang til å avprogrammere alle som har blitt hjernevasket, ved at de da har tilgang til akkurat de samme mediekanalene og kan kjøre på med fakta og sannheter.