Tror du misforstår kritikken min over av Twitter-kontoen “Popcorn News” som kilde til fakta.
Jeg kritiserer Twitter-meldingens påstander. At andre kommer med kilder etterpå er ikke poenget mitt, men siden vi tar den praten kan jeg godt komme til bunns i saken:
Spørsmålet er: Går Russland tom for tanks snart? Svar: Nei
Spørsmål 2 er: Vet vi at Russland ikke kan produsere flere tanks, missiler og ammunisjon? Svar: Nei, men de får ikke mange av delene de ser ut til å trenge fra vesten lengre. Og Ukraina mener de ikke klarer å produsere flere tanks ved Uralvagonzavod.
Har lest igjennom de første 10 sidene på google(det meste er flere linker til samme saker) om dette og det eneste jeg finner er “går de ikke tom snart hvis de kanskje har mistet en del produksjon”?
Ingen sikre kilder som kan si at Russland definitivt ikke produserer flere tanks, missiler og ammo, som er påstanden jeg gjerne ville hatt en kilde på, siden det framstilles som fakta.
Alle kildene peker til Ukrinas melding ang. dette på telegram/facebook som eneste kilde, de få som faktisk nevner kilden…
Fra den mest troverdige kilden jeg fant om temaet:
“The bottom line is that the Russians are not going to run out of armored vehicles anytime soon.”
Will the United States Run Out of Javelins Before Russia Runs Out of Tanks? | Center for Strategic and International Studies (csis.org)
Om vi går ut ifra at all produksjon er stoppet er det ifølge CSIS irrelevant på kort til mellomlang sikt, siden Russland har nok materiell til å fortsette “en god stund”. Hvor lenge det er vet jeg ikke, det var ikke spesifisert.
Tenker bare vi kan ende med å tro at situasjonen er bedre enn den er om vi ikke er kritiske til slike påstander. Det er ingen her som beskytter “Popcorn News” sin bastante påstand så vidt jeg ser, så forstår ikke helt hva problemet er?
Takk InVivo, da kastet jeg bort 15 min på å bekrefte forventningen om at Popcorn News ikke har belegg for sine påstander om at Russland har stoppet all produksjon av tanks, missiler og våpen…
Kildene jeg leste igjennom: Production Of New Tanks Stops In Russia - Main Intelligence Directorate | Ukrainian news (ukranews.com)
Russia stops tank production because it can’t get parts, Ukraine says | American Military News
Production of tanks halts in Russia – intel reports (ukrinform.net)
#Russia’s only tank manufacturer, Uralvagonzavod, has stopped its production. The main reason for this is a lack of component parts. : UkrainianConflict (reddit.com)
Uralvagonzavod - Wikipedia
Russia to Start Mass Producing T-14 Armata Tanks in 2022 (thedefensepost.com)
Russian tank manufacturer Uralvagonzavod may have run out of parts | Fortune