Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Er vel ein lose/lose for dei å uttale seg? Er dei for, blir dei hata, om dei er mot, kan dei få KGB på døra…

Snakk om å gråte for sin syke mor… patetisk og totalt usympatisk. Da hadde det vært bedre å bare holde kjeft. Men interessant da det viser en total disconnect fra realitetene i situasjonen.

Edit: Og det viser samtidig nettopp hvor riktig det er med disse utestengelsene. Gi dem noe å tenke på.

4 Likes

Tror han snakker litt dypere enn bare om at unge idrettsutøvere ikke får konkurrere en sesong eller to. Jeg forstår ham som at han snakker om hele situasjonen.

Den to siste setningene stemmer svært godt, men galskapen er ikke at de ikke får konkurrere, men at Russland har angrepet Ukraina.

4 Likes

Jeg leste (i et kommentarfelt…) at denne enorme konvoien er “myndighetspersoner” (politi etc) som skal ta over styret av Ukraina etter at dagens regjering er styrtet. Ukrainerne prioriterer derfor ikke denne konvoien. Når invasjonen går tregere enn forventet blir de stående i beredskap mens de venter på at kyiv skal falle. En slik teori kan forklare en del, men høres ikke helt sannsynlig ut. Noen som har noen bilder på dette?

1 Like

Jeg er faktisk i tvil om de russiske utøverene har fått informasjon (eller har satt seg inn i det som finnes av informasjon i vestlige medier) om hva som foregår i UA.
Russere som har bodd i Norge i mange år, ser fremdeles på russiske nyheter, og, i alle fall noen, tror at RU nå utfører en militæroperasjon for å fjerne nasjonalister/nazister. Men nå har de mistet noen nyhetskanaler.

1 Like

Nei.

3 Likes

Ser at tidligere AKP-leder Pål Steigan møter folkets motvilje og boikott-trusler som daglig leder i Parkteatret på Grunerløkka etter at han har støttet Putins “avnazifisering” av Ukraina.
Nå er det vel uklart hvor lojal Putin-venn Steigan egentlig er, eller om man først og fremst støtter Putin fordi han står opp mot USA.
Ordtaket min fiendes fiende er min venn går visst aldri av moten.

Noen har en unik evne til stort sett alltid å falle tungt ned på feil side av historien.
Nå skal det sies at Steigan og hans fans har sluttet å slamre med dørene etter den “utenkelige” invasjonen.

5 Likes

Tilnærmet interessante betraktninger rundt situasjonen i luften.

1 Like

Hun - Jelena Välbe

Min antatte reiserute sånn ca for bombefly osv rettet mot Kiev. Fra Gomel i Belarus.


Hvor Russland angriper på fra i dette området.


Min antagelse er at de har som plan å vinne krigen i sør-øst, og deretter forsøke å skaffe seg total luftkontroll på “bombeveien” fra Gomel. Hvis noen vet noe om Gomel, og om den eventuelt er for liten til å ha de større flyene der, så si gjerne fra. Jeg antar uansett er Russland ser for seg at de er nødt til å ha kontroll på hele området inn mot Kiev før de virkelig begynner å rasere byen.

Selvfølgelig, hvis man tror at Russland har tenkt å okkupere og med makt holde hele Ukraina, i stedet for å dele opp landet som jeg tror, så kommer man sikkert til helt andre resultater når man analyserer.

Hvis Ukraina klarer å vinne/motstå krigen i sør-øst er nok Russland fucked uansett hva de gjør rundt Kiev.

1 Like
1 Like

Ok, takk, jeg mente å skrive “kilder” , ikke “bilder”, beklager. Kilder angående formålet med konvoien.

1 Like

Desto mer langvarig Ukraina-krigen blir desto dyrere kommer energi, og ikke minst matvarer til å bli. Allerede nå er prisen på de fleste viktige matvarer på et rekord-nivå. Hvete koster over 11 dollar per bushel, omtrent samme som toppnivået under den arabiske våren, og mer enn dobbelt av normalt nivå siste 20 år. For øvrig er soyabønner og mais millmetere fra prisrekorder, og ris nærmer seg i rekordfart.

Dette er ikke ubetydelig for mennesker i land som bruker mye av sin inntekt på mat.
Følgende er fra 2011, da hveteprisen var ganske dyr, 6-7 dollar per skjeppe.

På dagens prisnivå på mat må halvparten av egypterne bruke all sin inntekt på mat. Og da begynner det å bli vanskelig. Herfra og utover må mange trolig spise mindre. Dobbel pris, halvparten i kalori-inntak.
Det er en veldig ustabil situasjon, alle vet at de fleste samfunn bare er 4 måltider fra anarki.

Ser vi på flyktning-strømmen ut av Ukraina, ser vi at Polen tar i mot desidert flest flyktninger (per 2. mars 2022).

Polen 453 982 ukrainske flyktninger
Ungarn 116 348 ukrainske flyktninger
Slovakia 67 000 ukrainske flyktninger
Moldova 65 099 ukrainske flyktninger
Russland 42 900 ukrainske flyktninger
Romania 38461 ukrainske flyktninger
Andre europeiske land 51 797 ukrainske flyktninger

Men når neste flyktning-strøm kommer fra land i midtøsten og nord-afrika, så vil de østeuropeiske landene ha fylt opp kvota med ukrainske flyktninger, og land som Polen og Ungarn er tradisjonelt lite villige til å ta i mot flyktninger med annen kulturell bakgrunn. De blir allerede forsøkt silt ut nå.
Tror heller ikke Russland kommer til å ta i mot veldig mange fra en flyktninge-strøm fra midtøsten og nordafrika.

" Although the rallying efforts of the European community are generally seen as commendable, the treatment of non-white refugees has come under increased scrutiny over the last couple of days. On March 1, for example, Nigeria’s government condemned the handling of Nigerian and other African refugees by Ukrainian border officials who allegedly prioritized the evacuation of white Ukrainians."

Russland kommer som sagt neppe til å ta i mot veldig mange fra en flyktninge-strøm fra midtøsten og nordafrika, det vil bli et moralsk ansvar for vest-europa, og kanskje Norge som nå tjener milliarder på millarder på olje og gass (og elektrisk strøm) blir nødt til å ta et større ansvar enn sist.

Tror Europa generelt, og nord-afrika og midtøsten spesielt er tjent med en snarlig løsning i Ukraina, enten det skulle være Putin sitt hode på en påle eller innrømmelser overfor Russland.

10 Likes

En rullebane på ca 2 -2,5km, ikke akkurat god plass til mange fly…

1 Like

Vil heller si det ser ut til å være plass i massevis :smile:

1 Like

Jeg har bare lest at Ukraina påstår den allerede er i bruk. Men jeg aner ikke, og er ganske blank på sånne ting.

Nja. Det er seierherrene som skriver historien. Så hvilken side Steigan havner på her vet en vel ikke før det er overstått. Påstanden om “naziinfisert regime” ser jeg for min del bort fra. Nasjonalistene der er neppe mer “nazister” enn Christian Michelsen, Fridtjof Nansen og Anders Lange som medlemmer av Fedrelandslaget. Men korrupsjonen i Ukraina er et kjempeproblem som nå koster både befolkningen der og oss i “Vesten” noe jævlig dyrt. Historien om Zelenskyy som den store helten “kjøper” jeg overhode ikke. Han kom seg inn i denne rollen som president fordi han ble finansiert av den åpenbart kriminelle oligarken Kolomoisky som til og med er utestengt fra USA pga en milliardsvindel der. Zelenskyy var også på listen over statsledere med konti i skatteparadis som ble avslørt ifjor. Dette er også godt kjent blant ukrainere. Artikkel hos Kyiv Post om dette fra ifjor høst: Kyiv Post, 17 April 2021. Pittsburgh Post-Gazette: Dirty Dollars. Dette “problemet” var også kjent før Zelenskyy ble president:

Politico.eu, 17 April 2019. The comedian and the oligarch Will a media, metal and aviation tycoon be the big winner of the Ukrainian election? here’s just one major problem with it: the oligarch Ihor Kolomoisky, whose television station 1+1 hosts Zelenskiy’s hit show. Kolomoisky’s media outlet also provides security and logistical backup for the comedian’s campaign, and it has recently emerged that Zelenskiy’s legal counsel, Andrii Bohdan, was the oligarch’s personal lawyer. Investigative journalists have also reported that Zelenskiy traveled 14 times in the past two years to Geneva and Tel Aviv, where Kolomoisky is based in exile. Neither man could be reached for comment.

Det er jo også en grunn til at det kun var ca 20% av de stemmeberettigede som stemte på Zelenskyy i første valgomgang, 46% i andre omgang. Med det som kom frem ifjor ifm Pandora papers lå Zelenskyy dårlig an til å bli gjenvalgt. Er det tilfeldig at det har gått som det har med en komiker som president, løftet opp i rollen av en korrupt oligark som er stengt ute fra USA ? Neppe.

7 Likes

Lettere å bare ta av fra flyplassen rett utenfor Kiev og frakte bomber med lastebil dit. Du må samme hva ha kontroll på hele veien fra Hviterussland til Kiev. Så slipper du å fly 200+200km, eller 400km hvor hver gang du skal bombe.

… men rullebanene her skal visst være ødelagt :stuck_out_tongue: