Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Moralpolitikk vs realpolitikk. Følelser vs rasjonalitet.

7 Likes

Sammenligningen ville vært bra om man utestengte Quatar fra idrett verden rundt.

Hadde Russland vært ansvarlig for OL eller lignende ville det selvsagt blitt boikottet nå.

Det eg trur me vil sj å dei neste dagane er ikkje berre ei russisk konsolidering, men og ei kraftig styrkeoppbygging i Ukraina. Me vil ikkje sjå fleire hovudlause (frå eit taktisk perspektiv) forsøk på å storme byar, men erobring av nøkkelmål gjennom planmessig bruk av tung eldkraft.

Over de neste dagene så vil enten russerne bli presset tilbake, eller så vil scenarioet over nok utspille seg.

Russland har jo også muligheten til å sende inn nye styrker inn i området, og det har vel gått rykter om at de gjør klart det nå. Det kommer dog til å ta mer tid, men det er ikke nødvendigvis slik at tiden bare hjelper Ukraina.

Her kan man plassere ~50 prosent (om man har veldig lyst) av Russlands operative offensive fightere og bombere her :grimacing:

De skal også kunne ta av / lande og bli etterforsynt da…

1 Like

Poenget er at det er tipp topp med plass om ikke man skal ha hele det russiske flyvåpenet der.

Jeg synes egentlig idrettsboikotten går over en grense når den rammer barn, som ikke har stemmerett, som i Norway cup. Å holde en dør åpen her kunne gi et lite fremtidshåp for et post-putin Russland.

9 Likes

Du tror at de med stemmerett har noe de skal ha sagt?
I så fall har flertallet av det russiske folket skyld i det som nå skjer. Hvorfor stemmer de ikke på en annen politikk?

Litt utenfor saken, handler mer om et prinsipp.

Den ukrainske delegasjonen er nå på vei med helikopter til en ny samtale med Russland. Det skriver Mykhailo Podoljak, som er president Volodymyr Zelenskyjs rådgiver, på Twitter.

Ifølge rådgiveren vil samtalene starte om noen timer, skriver Reuters.

Partene skal møtes i Hviterussland, som de også gjorde under den første samtalen etter Russlands invasjon av Ukraina på mandag.

1 Like

Han - Urmas Välbe

1 Like

The European Union is developing a fourth package of sanctions against Russia due to its military operation in Ukraine, Austrian Foreign Minister Alexander Schallenberg announced on Wednesday.

“We have already imposed strong sanctions. We are working on the fourth package. On Friday a special meeting of [EU] foreign ministers with US Secretary of State [Antony] Blinken will be held,” he said.

Russia doesn’t ‘especially need’ diplomatic ties with West - ex-president Medvedev

Bare å gjette:

  1. Vil Ukraina og Russland kunne nærme seg en avtale, eller er det håpløst per i dag ?
  2. Forutsatt ingen avtale, vil diplomatiske bånd mellom Russland/EU kuttes før mandag morgen? Begge parter kan initiere det om de ønsker.
  3. Forutsatt ingen avtale, vil russisk olje/gass sanksjoneres vekk fra EU før mandag morgen? Det kan gjøres både av EU og fra Russland.

Jeg skal ikke late som om jeg forstår krigssituasjonen spesielt godt, men man kan sikkert legge til noen spørsmål rundt det også.

Noen som våger seg på en gjetning om hvor vi står mandag morgen ?

3 Likes

Når det har kommet så langt som det har gjort, så frykter, og regner jeg som mest sannsynlig, at russerne nå tar den helt ut (men at det ikke blir brukt atomvåpen), og prøver å ta så mye land som mulig, for å ha noe å gi tilbake i senere forhandlinger. Da får de samtidig vist at de ikke lett bøyer av, og at man skal ta dem alvorlig i fremtiden.
Russland må (sett fra deres perspektiv) fortsette å jobbe for å svekke kampmoralen hos ukrainerne, bl.a. ved å prøve å få flere enn Rødt og SV til ikke å ville støtte UA med våpen. De må jobbe for å få vestlige politikere til å si at UA må kapitulere for å unngå for store sivile tap. Men det er ingen lett jobb russerne har foran seg.

Håpet er at de synes det har fått nok i denne omgang, og sier seg fornøyd med det de blir tilbudt i dagens forhandlinger.

2 Likes

Ser ut som angrepsstyrke “V” får kjørt seg litt også:

1 Like

Om ikke det blir en avtale allerede nå (lite sannsynlig), så er min vurdering er helt sammenfallende med Orlogskaptain Strømmen. Dvs. økt russisk maktbruk og sprekker i oppfatningen av hvor vellykket motstanden i realiteten er.

8 Likes

Ikke noe nytt eller kontroversielt fra denne orlogskapteinen. Han tar for seg den konvensjonelle krigen og hopper glatt over den økonomiske.

Jo lengre ukrainerne klarer å holde motstand jo større og mer irreversibel er de massive økonomiske skadene.

7 Likes

Mtp på hvor lite rasjonelt det var av Russland å gå til krig mot Ukraina, så har jeg også mine tvil på en avtale pdd.

Med mindre lederskapet til Putin&co begynner å frykte total kollaps og opprør internt i landet, så kan de holde på lenge

8 Likes

We are now moving from the defence mode to the counteroffensive mode - General Staff of the Armed Forces of #Ukraine

5 Likes

Interessant!:grimacing:

Spennende, det er vel nord for Kiev de kan ha muligheten til dette. De har allerede tatt tilbake flere småbyer rundt Kiev. Men det må jo være vrient å bevege seg mot russisk artilleri.