Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Ja det skal bli interessant og se hva Kremls neste trekk er etter de er ferdig med Ukraina, hvordan de reagerer på at georgia og Moldova(kanskje flere ? ) Vil inn i EU.
Og se hvordan samarbeidet med Kina -russland utspiller seg.
Og hva som skjer nå når finnene vurderer NATO medlemskap , kanskje Sverige også men har ikke sett noe skriverier om dette enda

En midlertidig ordning som etterhvert også blir normalen?

"Før dette møtet har Nato-landene avklart at Sverige og Finland for første gang skal få sitte inne i alle relevante møter og arbeidsgrupper som behandler Ukraina-krisen, på linje med medlemslandene.

Denne spesielle statusen gjelder denne situasjonen og er ikke noe «medlemskap light» i Nato, har de to landene presisert."

1 Like

Nei. Plyndrere fortjener å bli hengende. til spott og spe.

Når det gjelder infiltratører,sabotører og terrorister, så tviler jeg på at de som har blitt tatt i live ikke blir avhørt grundig, i ukevis.

Det er absolutt ikke bra.

Kanskje folk i Ukraina behandler de dårlig i sinne over krigshandlingene Russland utsetter landet for, samt alle barn, kvinner og menn de har drept?

2 Likes

Uten å lage en sidetråd, men tror nok Taiwan /Kina er så sammenflettet finansielt og kulturelt at de ser om 5-10-20 år at de er så like at de like gjerne kan være en. Kina er for smart i sin politikk til å ødelegge det som funker for sine “brødre”, de bare sakte men sikkert lar historien skape seg selv uten å ty til kopi av Putins (og Europas b.c. -d.d.) maktsyke og selvdestruksjon.

2 Likes

Kunne gjerne funnet på og gjort noe lignende om jeg prøver og sette meg inn i ukrainerenes situasjon.
Det rasjonelle i en soldat forsvinner nok rimeligt fort ut vinduet når man ser og tenker på hva soldatene opplever i krig.
Viser bare hvor skjør Geneve konvensjonen er, funker utmerket i fredstid da…

2 Likes

Tror ikke situasjonen nå frister å kopiere for Kina. Greit for dem å la Putin teste det for dem.

2 Likes

Dro på trening, og da jeg kom hjem var hveteprisen steget til rekordnivå, og nesten 10% høyere enn tidligere i dag og godt forbi nivået den var på under den arabiske våren.

For ordens skyld, prisen sluttet i dag på 12,21$ per skjeppe.

Og jeg tror kanskje det har noe med hva Argentina i dag gjorde, de er verdens 7. største hvete-eksportør

Argentina innfører priskontroller og eksportforbud for å beskytte egne innbyggere

Og effekten av et slik tiltak i Argentina blir jo selvsagt at det også bli produsert mindre hvete ved neste korsvei fordi argentinske bønder gjerne vil tjene penger på skyhøye priser. Det vil jo bidra til å forsterke langsiktige konsekvenser.

“While the measure was agreed with mills and exporters, the South American country’s farmers appear not to have been included and have opposed proposals for such a mechanism.”

Drar konflikten ut i sommer når hveten i Ukraina skal høstes i juli vil hveteprisene ta fyr, og det vil midtøsten også.

7 Likes

NATO-intervensjon, så sikrer vi matforsyningen til store deler av verden.

Men, nei. Vestlige politikere har ikke klart å forstå at det finnes verre ting enn krig.

1 Like

Ganske tydelig det kan man si, når en mobb gjeng med belter/pisker/rifler på opp mot 50 stykker tar seg av 5-6 soldater og de fikk det som kalles for mer enn røff behandling. Så her har nok Putin riktig i det han sier om krigsfanger og behandling, ut fra det jeg har sett på Telegram.

2 Likes

Ehhh, hvis våronna ikke kan gjøres som vanlig, så har man et problem. Nå er vel det mest i syd og vest

Ja, som sagt, det er ikke bra.

Men sett i sammenheng med alle de drepte barna, kvinnene og mennene i Ukraina av Russland, så kan jeg forstå sinnet. Enig?

2 Likes

Tror du vi kommer til å se mindre eller mer av dette fremover, etterhvert som flere får familiemedlemmer drept og skadet, og hatet øker?
(Med forbehold om at jeg tar feil, og hatet minker etterhvert som krigen skrider frem)

Kan forstå sinne ja, Samtidlig kan jeg også forstå hvorfor RU går inn. Krig er aldri en god løsning.

Her tror jeg vi ender opp til slutt.

1 Like

Hvorfor er det forståelig at RU invaderer en suveren stat og går for full beleiring?

4 Likes

Skal Kazakhstan blande seg inn også nå da…

Det må du gjerne mene. Men da synes jeg det blir nedrig å forbarme seg over at krigsfanger ikke blir behandlet godt, -når den andre siden får sivile barn, kvinner og menn drept.

1 Like

Tragisk hele opplegget og ingen av delene skulle skjedd.

1 Like

Krig er grusomt. Det er derfor man ikke bør starte dem.

9 Likes

??

"About 95 percent of Ukraine wheat is winter wheat, planted in the fall and harvested during July and August of the following year. "

Christian, “våronna” i Ukraina for sesongen 2022 var ferdig i november i fjor den.

4 Likes