Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Tipper at det er i klassisk konspi-ånd; spa opp masse koblinger i hytt og gevær, med en paranoid tanke om at det ikke er røyk uten ild. Selv om også røyken er en påstand uten hold.

2 Likes

Man får se på helheten. Uten Kolomoisky, ingen president Zelensky. Og at Kolomoisky er en kriminell oligark kan det neppe være noen tvil om. Ukraina er ganske enkelt et av de mest korrupte land i verden. Knapt til å skille fra Russland hverken opp eller ned. Men at nordmenn kan sluke også denne “kamelen” overrasker ikke meg. Det er nå mer enn tretti år siden jeg første gangen tenkte at befolkningen her lever etter mottoet “æ’re så nøye?” Hadde det ikke vært for den mentaliteten så ville Norge aldri vært en slik “foregangsnasjon” i Libya i 2011. Og 9. april 1940 hadde vel heller ikke kommet som “julekvelden på kjerringa”.

1 Like

Eller en mann som er desperat.
Fra en psykopat kan dette godt være et forsøk på forsoning - selv om det ikke høres sådan ut for oss andre.

Om man skal gi Putin noe cred så må det være at han er i ferd med å gjøre hele Russlands befolkning til millionærer. De begynner å slite med å forsvare valutaen nå.

Edit: Legg merke til at dette er 5min-chart.

På hvilken måte er dette relevant for dagens krig og det vi diskuterer? På hvilken måte rettferdiggjør dette drap på tusener av mennesker igangsatt av Putin?

6 Likes

De får vel ikke forsvart rubelen? Utestengt fra internasjonal bankvirksomhet?

De har noen få venner igjen i verden (de sitter på andre enden av bordet på bildet under) som har prøvd å hjelpe, men nå ser det ut som de begynner å gå tom for krutt.

Da tar du utgangspunkt i at alle russere sitter med masse utenlandsk valuta. Det gjør de nok ikke. De sitter nok med rubler som ikke er verdt noenting.

Du misforstår. Jeg snakker om at hele den russiske befolkningen er i ferd med å bli millionærer.

Hvordan blir de millionærer?

Hyperinflasjon

2 Likes

Tviler på at lønningene i Russland kommer til å stige så mye, det blir nok heller masse fattigdom.

Du skriver at dette er en krig som handler om hvorvidt man skal la se diktere av en korrupt mafiastat eller ei. “Så enkelt er det”… Min kommentar handler om at OGSÅ Ukraina er en korrupt mafiastat. På The Economists rangering falt Ukraina ned fra “flawed democracy” til “hybrid regime” allerede i 2009. Neste kategori er totalitært regime. Og “statusen” som “hybrid regime” er den samme åtte år etter at Yanukovich rømte til Russland. Befolkningen i Ukraina - folk flest - lever under en korrupt mafiastat. Og når Zelensky=Kolomoisky så tyder det sterkt på at det har gått fra vondt til verre. OG et resultat av dette er selvsagt også amatørmessig, uforstandig og ansvarsløs utenrikspolitikk som har endt med å ramme Ukraina. Og slik er det uansett hvor mye Putin og folkene rundt han måtte ha hovedansvaret for denne invasjonen.

17 minutter siden av Jonas Christensen

Maersk stopper jernbanetransport mellom Asia og Europa

Det enorme transportkonglomeratet A.P. Moller-Maersk stanser sin jernbanetransport mellom Asia og Europa på grunn av sanksjonene mot Russland, skriver Bloomberg News.

Maersk kommer ikke til å akseptere nye interkontinentale bestillinger hverken østover eller vestover mellom de to kontinentene.

Tirsdag varsler Maersk at det innstiller alle seilinger med konteinere til og fra Russland, med unntak av leveranser av mat, medisiner og humanitær hjelp.

4 Likes

The Ukrainian Navy has accused the Russian Black Sea Fleet of using civilian vessels for cover — a tactic that it said Russian ground forces were also using. The Ukrainians accused the Russians of forcing the Estonia – a NATO member – owned merchant ship M/V Helt, to enter the dangerous zone of the Black Sea “so that the occupiers can cover themselves with a civilian ship as a human shield.” The Ukrainian Navy said the Russians had threatened to fire on the ship if it did not comply.

The Ukrainian Navy is calling the incident an illegal act of piracy.

1 Like

Det er ingen som har sagt at korrupsjon ikke er et problem i Ukraina? Korrupsjon er et problem i en stor andel land i verden. Hva har det med krigen å gjøre? Rettferdiggjør det overgrep, drap og en sinnsyk spent situasjon?

Nei, tenkte meg det.

13 Likes

Det er verdt og huske på at under den andre verdenskrig var det 10% som var landsvikere. Det vil sikkert være et tilsvarene antall nå vil jeg tro. Blir det krig er de feige svikerne som vil dolke Normenn i ryggen. Tenker på steigan med fler,håper pst holder de under oppsikt.Landsvikere er bunnslam.

10 Likes

Det er umulig å komme seg opp og frem i land som Ukraina uten mektige venner. Som fortsatt ikke betyr at Zelensky har gjort seg skyldig i korrupsjon på noen som helst måte.

https://www.ft.com/content/617dd29d-fba8-4404-988b-4ada37d4b45a

Zelensky er neppe feilfri og forbindelsen er uheldig, men det er flere galakser derfra til dine påstander.

Og hva whataboutismen skulle ha med krigen å gjøre, utover at du løper Putins propaganda-ærend, den må du nesten svare på selv. Vil påstå at Zelensky har stått oppsiktsvekkende rakrygget fra første stund etter at krigen brøt ut. Som ikke tyder på at man har å gjøre med en slimål som ble president for å berike seg heller enn å kjempe for et bedre Ukraina.

16 Likes

Russisk propaganda ass: https://tass.com/world/1416781

The Russian side stressed that any humanitarian corridor would be long and stressed the need for providing motor transport for bringing evacuees to the agreed sites where Russia kept busses, hot meals and medical services ready.

Jepp, for Russland har masse busser med masse mat og forsyninger langt inne i Ukraina. Det er nesten så man ikke vet om man skal le eller gråte :stuck_out_tongue:

… det man vet er at retorikken hinter til evt fred…

Idiotisk nok irriterer denne desinformasjonen meg mest av alt i denne krigen. Hadde Russland spilt med ‘åpne kort’ til befolkningen sin og blitt støttet på grunnlag av denne hadde det i det minste vært en uenighet som lå til grunn for krigen. Nå risikerer vi at verden går til helvete i stor grad grunnet Putins barndomstraumer, samtidig som et fåtall personer i Russland får lov å konstruere hele virkelighetsforståelsen for folket sitt.

10 Likes