Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Dersom dette bildet ikke er photoshop-et, men ekte, viser det hvor uendelig sykt dette er.

Fortsatt imponerende avstand:

image

1 Like

Jeg lurer på hvordan det strategiske kommer til å utvikle seg framover.
Rundt Kiev så har nok Ukraina fortsatt mulighet til å få inn både forsyninger, våpen og mannskap fra vest i Ukraina så her virker det ikke som Russland har hatt noe fremgang.
I øst og i sør står det verre til, der virker det som det bare er et tidsspørsmål før russerne tar over disse områdene helt.

1 Like

Øst/sør er de områdene i Ukraina hvor det går best med økonomien + Kiev. Nord/vest er områdene med dårligst økonomi. Det blir som om noen okkuperte hele nord/vestkysten av Norge men slet med å ta Oslo.

1 Like

Det sies at man må gjennom metalldetektor for å møte Putler.
Men man trenger ikke våpen for å knekke nakken på en 69-åring.
En slik handling er langt mer fredsbevarende enn Putlers “fredsbevarende” styrker.

Kupp i et land med 6000 atombomber, som er i åpen krig, er særdeles risikabelt. Utfallsrommet er enormt, selv om sannsynligheten for katastrofale utfall gjerne er lav.

1 Like

Tipper Sverige og Finland kommer til å søke om Nato medlemskap ganske raskt nå

1 Like

Pokker, Putte, se hva du har fått til.

Sverige vil nok fortsette å være nøytral, men Finland er på gli. Hadde vært fint for Norge om Finland ble med i NATO.

1 Like

Men Putin har truet med konsekvenser om de to landene søker om medlemskap

Det vil ikke være usannsynlig, og i tillegg har Putin bidrat til å samle Vesten, noe som neppe var hans mål. Ville det for øvrig være strategisk av USA å søke en form for forsoning med Kina, gjenoppbygge relasjoner i det vakumet som nå oppstår?

Galakser! Det var da voldsomt. “raised hopes that he is preparing to get serious”. Har tenkt på å kanskje begynne å gjøre noe med det fordi det ikke seer bra ut og fordi han har vært under kraftig press fra Biden-administrasjonen som tross alt forstår at dette absolutt ikke ser bra ut. Det tyder jo ikke akkurat på at Zelensky hverken har vært seriøs eller var det på det tidspunkte den artikkelen ble publisert 21. mars i fjor. FT hadde også en artikkel bare et par uker tidligere hvor man kunne lese dette angående Zelenskys regjering og Kolomoisky:

Most notably, his government has failed to heed demands from the IMF to press criminal charges against Igor Kolomoisky, a metals and media tycoon, over his alleged involvement in one of Europe’s biggest banking frauds. Zelensky takes on Ukraine’s oligarchs in bid to court Biden. President gambles on battle with ‘old guard’ to shore up image and woo new US administration

Kan det ha noe med det å gjøre at Zelensky aldri var blitt president om det ikke var for at nettopp Kolomoisky både bygget han opp som “president” i den TV-serien og finansierte og organiserte selve valgkampanjen ? Ifølge artikkelen hos Politico.eu som jeg har lenket til så fungerte også Kolomoiskys personlige advokat som juridisk rådgiver for Zelensky. Men litt forståelse har jeg for Zelensky. Men det er nettopp fordi Ukraina er den korrupte mafiastaten den er. Om man ikke “gjør opp regningen” til de kriminelle som har hjulpet en “opp og frem” så kan det selvsagt få bokstavelig dødelig alvorlige konsekvenser. Jeg hadde forøvrig et ganske positivt førsteinntrykk av Zelensky under opptakten til invasjonen. Men jeg tenker uansett at han er en som har blitt løftet inn i stillingen med liten politisk erfaring og at det har bidratt med sitt til at dette har gått så galt som det har.

Tror ikke det er så lett. Kina gjennomskuer sånt, de tenker langt frem og de har akkurat fått oppleve at USA når som helst kan velge inn en Trump

Nei, ganske sikkert ikke lett, men kanskje likevel nå når relasjonene til Russland sannsynligvis har gått litt inn i ventemodus, og en ny Trump-æra tross alt er knappe tre år unna.

Jeg skjønner ikke en dritt av hva du skriver/mener.
Er det et fnugg av rettferdighet i Putlers invasjon og massedrap fordi Zelensky ikke er perfekt?

8 Likes

Kina legger all skyld på vesten så kan virke som de håper at denne situasjonen kan endre på hele balansen i verden. De er verdens beste langsiktige strateger.

1 Like

Han har vel nok å tenke på nå.

Putin elskerene kan kalle det der hva de vil, men dette er påbegynnende folkemord.

9 Likes

Kina har ikke noe valg, de er sansynligvis sjokkerte over hvor resolutt EU handlet. Nå må de bare håpe russland står løpet ut.