Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Men hvor langsiktig vil det være å opprettholde relasjonen til et land som har selvskadet seg så mye som Russland nå er i ferd med å gjøre. Kina er avhengig av næring for å fortsette å vokse, og den næringen er det ikke gitt at Russland vil være i stand til å gi dem i samme monn som tidligere.

Ikke sikkert de ser for seg å produsere for vesten i all evighet heller

Jeg har ikke postet noen kommentar her som tilsier at jeg skulle mene at invasjonen er rettferdig, heller ikke at den på noen måte er rettferdig på grunn av noe Zelensky har sagt eller gjort. Hitlers invasjon av Norge ble selvsagt heller ikke mer rettferdig av at Nyggardsvold og hans regjering og de fleste av de øvrige stortingsrepresentantene gjennom lang tid hadde opptrådt som noen kunnskapsløse og ansvarsløse idioter. Og den sammenligningen er også relevant fordi det også der handlet om en forvirret sammenblanding av det rettferdige / idealistiske og det realistiske.

1 Like

Det er mulig, men jeg ser ingen sammenheng. De hadde ikke gjort noe som rettferdiggjorde invasjon men de hadde forsømt forsvaret.
Zelensky forsømte ikke forsvaret, han ønsket NATO

2 Likes

Ender fort opp der gitt, de har gått mer og mer mot Asia så det er vel ikke uten grunn. Kineserne tenker langsiktig, har vært på oppkjøpsraid av mye dem i de siste årene.

Det er mye man kan ønske seg uten noen realistisk utsikt til å få det. Med situasjonen i Øst-Ukraina var det ikke mulig å bli medlem av NATO. Selvsagt kan man si at det også er noe Putin har kalkulert med - holde det gående der nettopp for å hindre NATO-medlemskap. Men det endrer ikke faktum. Zelensky forsøkte seg jo også med tilsvarende når det gjaldt EU-medlemskap. Som om det var mulig å¨få det i morgen den dag midt under invasjonen og helt uavhengig av alt som at Ukraina er gjennomsyret av korrupsjon, at han ikke har fulgt oppmodningen fra IMF og USA om å rettsforfølge Kolomoisky osv. Ønsket NATO, ønsket EU, utvilsomt. Men det viser altså nettopp mangel på realisme og som ganske sikkert også henger sammen med både hans egen mangel på politisk erfaring og hvordan innstillingen i Ukraina generelt er. Skulle han opptrådt realistisk med tanke på EU og NATO så måtte han snarere nedtont begge deler og innstilt seg på at det neppe ble noe av før etter at han var gått av som president, kanskje også at hverken det ene eller andre var mulig. At det er “urettferdig” hjelper bare ikke.

Ah, Putin har fått måne, nå skjønner jeg hvor alt dette kommer fra. En hver mann har en overgangsperiode før man erkjenner at slaget er tapt.

Uansett hva Zelensky gjorde eller ikke gjorde så er Ru 100% skyldig.
Jeg mener det er helt meningsløst å lete etter ting Z kunne gjort annerledes.
NATO burde også ha gjort ting annerledes. Bl.a burde de ha rykket inn i Ukr for en felles øvelse FØR Putler gikk inn. Deretter burde NATO ha blitt stående der inntil Putler fjernet de “fredsbevarende” styrkene sine.

3 Likes

Men i det øyeblikk NATO avsluttet øvelsen (de kunne jo ikke stå der for evigheter), ville vel Putte-hæren ha rykket inn?

De skulle væpnet Ukrainerne tungt med moderne våpen fra 2014 av slik at russerne aldri hadde invadert fordi de visste at kostnaden kom til å bli for høy. Sånn som det var nå fikk Ukraina kun småtteri. De unngikk dette fordi de ikke ville hisse opp Russland, men nå vet i hvert fall alle at det eneste Putin responderer på er makt.

5 Likes

Hvis man skal lete etter noe positivt i tragedien så tror jeg EU og NATO nå har lært ganske mye.
Nå må det rustes opp kraftig. Fokus på rakettskjold.

5 Likes

Trenger vel egentlig bare kanskje et godt rakettskjold ja, det har jo vist seg at hæren til Russland er søppel.

4 Likes

Nato-landene kunne trolig kuttet forsvarsbudsjettet med 90 prosent, hvis alle land la ned forsvaret og betalte USA for å stille opp med atomvåpen dersom noen angrep.

image

Også kommmer dette et par timer ettterpå:

av Infront TDN Direkt15:34

DEL
EU vil innføre fjerde sanksjonspakke mot Russland neste uke
EU ventes å beslutte en fjerde sanksjonspakke mot Russland tidlig neste uke.

Det sa den irske utenriksministeren Simon Coveney til journalister fredag, da han ankom møtet med andre EU-kolleger, ifølge Nyhetsbyrån Direkt.

På møtet vil også utenriksministrene Anthony Blinken fra USA, Melanie Joly fra Canada, Liz Truss fra Storbritannia og NATOs generalsekretær Jens Stoltenberg delta.

  • Dagens møte vil bli mer en oppvisning av enighet. Vi vil diskutere hvordan vi kan påvirke holdningen til russiske ledere, sa Simon Coveney.

Arbeidet med å isolere Russland internasjonalt vil fortsette. Blant de nye mulige sanksjonene er tiltak mot kryptovalutaer for å hindre at de økonomiske sanksjonene blir omgått, opplyste han.

Ellers er det stadig høyere stemmer for å fullstendig stoppe kjøp av russisk olje og gass, og dermed også kunne kaste Sberbank og Gazprombank ut av betalingssystemet Swift, skriver Nyhetsbyrån Direkt. Samtidig opplyser EU-kilder at det nå er stort fokus på at de tre første sanksjonspakkene skal implementeres skikkelig.

6 Likes

Når er nok nok…

Hvis det er NATO involvering du tenker på så tror jeg svaret er aldri. Hvis det er i Ukraina.

Ukraina: Ny forhandlingsrunde med Russland i helgen

Ukrainske myndigheter opplyser at de planlegger et nytt forhandlingsmøte med Russland i helgen.

Det opplyser landets presidentkontor.

Delegasjonene har møttes to ganger tidligere, senest torsdag. Da ble det oppnådd en forståelse om å etablere humanitære korridorer, men så langt er det uklart hvor langt arbeidet med disse er kommet.

Rystende bilder av bevisst avfyring mot boligblokker. Ser det var noen her inne som påstår vi ikke snakker om folkemord, pinlig!

5 Likes

Grøsser over og tenke på hva en gjeng umotiverte, sinte , sultne , kalde , slitne russiske soldater gjør som ikke blir rapportert.

Jeg heller mot boots om the ground i Ukraina og stå opp for vestlige verdier og ikke KGB dinosaurene / autoritære regimers verdier.
Samme faen om de er med i NATO eller ei og heller stå for menneskelige verdier samme faen hva konsekvensene blir

4 Likes

Uff, jeg håper virkelig ikke det der stemmer😥