Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Er nok bare toppen av isberget desverre

1 Like

Føler meg rimelig trygg på at Nato har hemmelige styrker inne i Ukraina. Vil vel være rimelig enkelt å få til noe slikt som del av det ukrainske forsvaret. Det drøsser jo inn med fremmedkrigere, for alt vi vet kan en del av disse være Nato-soldater. Dette er gått for langt til å sitte og se på.

3 Likes

Jeg håper at verden snart trekker tennene til Russland for godt.

De har gjort sitt beste for å ødelegge mennesker siden 1917, og for så vidt før det også.

8 Likes

Så lenge de ikke har flagg på skulderen (bortsett fra ukrainske) er de ikke NATO-soldater. De representerer kun seg selv.

McCain: Ukraine should look to the West, not Russia
811 views
15. des. 2013

For ikke å glemme når de nedkjempet Hitler.

1 Like

Da tipper jeg det er mange Nato-trente soldater i Ukraina som "representerer seg selv":slightly_smiling_face:. De har nok ikke amerikansk flagg på skulderen nei det skjønte jeg.

For ikke å glemme når Hitler og Sovjet delte Polen mellom seg…

4 Likes

De har nok amerikansk flagg på skulderen også.

Per definisjon var ikke Ukraina en demokratisk stat.

Demokrati-indeksen gir en score fra 1 til 10 på forskjellige samfunnsområder som støtter et demokrati, og får man score 8-10 så er man et fullt demokrati, får man 6-8 er man et ufullstendig demokrati, får man 4-6 er man et hybridregime og får man 0-4 er man et autoritært regime.

Russland og Hviterussland er selvsagt dårligst i klassen i Europa og er autoritære regimer.

Alle land bortsett fra 3 i Europa havnet i 2021 innenfor demokrati-definisjonen.

Tyrkia, Bosnia og Ukraina (så lenge man ikke regner land som Azerbadjan, Kasakstan, Kyrgisistan som europeiske land).

Det som er bare trist med Ukraina er at de i 2006 var på denne indeksen et demokrati med score på 6,94, bedre enn feks det Polen er i dag. Og hva mer, fra 2006 til 2021 er det bare 3 land i hele verden som har gjort som Ukraina gått fra demokrati-kategorien til hybrid-regime.

Rangerer man land på en skala fra 0 til 100 på korrupsjon så ligger faktisk Ukraina enda mer nede i gjørma, og er hovedgrunnen til at de før ikke hadde noen som helst mulighet til å bli medlem i EU.

På korrupsjons-indeksen er det bare Russland i Europa som ligger dårligere an enn Ukraina.
Russland scorer 30 poeng, mens Ukraina scorer 33 poeng. Best i klasse er Danmark og NewZealand med 88 poeng, Sverige og Norge på hhv 6. og 7. plass med 85 og 84 poeng.

Andre land med 33 og 32 poeng er Sierra Leone, Kyrgysistan og Niger.

Som en kuriositet er Hviterussland langt mindre korrupt enn Ukraina med en score på 47 poeng.

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/most-corrupt-countries

9 Likes

Liten oppdatering på den russiske 10-åringen, fortsatt alt for dårlig yield

Gutta boys kjemper på!.

14 Likes

Dessverre går de alt for tett.

Jeg ville hatt minst 10m avstand mellom soldatene, for å ikke bli lette mål for artilleri.

1 Like

Ser ut som krigen har mye større støtte i Russland enn det mange av oss har trodd.

Only 47 percent of younger Russians profess support for the war

Older Russians, who consume their news chiefly from television and government-controlled social media networks such as VK, overwhelmingly support the war.

https://www.washingtonpost.com/outlook/2022/03/04/russian-social-media-ukraine-vk-propaganda

3 Likes

Bekrefter dessverre det noen av oss allerede har hatt grunn til å tro, og har nevnt i denne tråden.
Det gode er at det er de unge, som antakelig er mest opplyst, som er mot.
Dette handler ikke bare om en gal man. Det er dessverre kanskje nødvendig at flere enn oligarkene lider under sanksjonene før de får opp øynene. (Oligarkene “lider” neppe i alle ordets betydninger, men det smerter forhåpentligvis litt å tape noen milliarder)

2 Likes

Ser ut for at det er Ukraina som bomber seg selv, ref putin
" Benekter bombing:

  • Propaganda

President Vladimir Putin har i en telefonsamtale med den tyske forbundskansleren Olaf Scholz benektet at hans styrker bomber ukrainske byer."

Verdt å høre, for de som ønsker et annet perspektiv enn ekkokammer

5 Likes

Liten oppdatering på nordkoreanske rubler, fortsatt bullish:

2 Likes
5 Likes

Det hadde vært artig å vite hva f.eks. en iPhone koster i Russland i dag vs. før invasjonen. Uansett hva den koster i dag så er det et godt kjøp, for i morgen blir den enda dyrerere. De får jo ikke inn noen varer lenger, men de klarer sikkert å importere via Kina.

Edit:

Jeg fant jeg fant, iPhone 13 Pro Max 128GB kostet 109,990 nordkoreanske rubler før invasjonen (pre-order) og nå koster den 149,990 i samme butikk/kjede.

Mao. 37% økning. Løp og kjøp!