Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Iphone gikk fra 52k til 66k over natta for et par dager siden

2 Likes

Synes det ser mindre og mindre sannsynlig ut at vi kan unngå en eller annen form for militær konfrontasjon mellom Russland og NATO, dette hadde jeg virkelig ikke trodd.

Total makt korrumperer totalt.

3 Likes

Takk. Husker du datoene?

Jo før jo bedre.

Russland må ikke få tid til å produsere nytt utstyr og utdanne nye soldater.

1 Like

Jeg begynner å tvile på at det blir krig med NATO. NATO har vært svært konsekvente på at UA vil bli ofret.
Regner med NATO er like konsekvente om et NATO-land, derimot, skulle bli angrepet.
Tror også Russland vil prøve å unngå krig med NATO, fordi RU vil tape. Men RU vil vise at de er sterke og brutale. Hadde de visst det de nå vet så hadde de kanskje satt inn kraftigere skyts fra dag 1, for å unngå ydmykelsene som de har blitt påført.

3 Likes

https://www.kystogfjord.no/nyheter/forsiden/Russiske-fiskere-skrapte-sammen-5000

14 Likes

Vi har sanksjonert mye sterkere enn jeg hadde drømt om, og sender helt åpent våpen inn i Ukraina. Vi er langt inne i krigen allerede

4 Likes

Ja, men så lenge RU ikke går løs på et NATO-land, så slipper de lettere, dvs de kan klare å knuse UA til slutt. De irriterer seg naturligvis over våpenleveransene. Men en krig mot NATO vil de ikke vinne. De kan i beste fall klare en gjensidig utslettelse.
Når det har kommet så langt som det har gjort så tror jeg de vil kjøre på, for ikke å “tape” mot UA. Men på et tidspunkt har de vist seg frem nok, og vunnet nok land til at de kan forhandle seg til et, for dem, akseptabelt sluttresultat, der de kan si at de har vunnet frem og oppnådd sine mål, i denne omgang. Det er der vi står. Spørsmålet er mao: Når er de fornøyd, i denne omgang?

Nope fikk infoen randomly når jeg skummet gjennom navalnys kanal. De opplyste om prisøkningen på enkelte produkter der. (timestamp+engelsk tekst)

3 Likes

Herlig.

Ingen tvil om at denne perverse krigen har vekket noe i mange.

14 Likes

Jeg tror du skal passe deg veldig for å legge til grunn at Putin lenger er en rasjonell aktør, man må holde åpent for alle muligheter på en annen måte enn før.

Husk at dette handler ikke bare om Putin. Men enig i at det er en farlig situasjon.

På hvilken måte ser du for deg at det skal skje? Hvilken/hvilke utløsende faktor?

1 Like

Noen tanker om Russland og Tyskland på en tidlig fredagskveld:

Sovjetunionen og Nazi-Tyskland var begge mektige supermakter da de eksisterte, men hva skjedde når de falt?

Nazi-Tyskland tok et oppgjør med fortiden, alle symboler, bygninger, statuer av krigshelter, minnesmerker osv., alt ble ødelagt. Samtidig tok man et oppgjør med det forkastelige folkemordet på jødene. Nye generasjoner med tyskere blir på skolen forklart hvilke grusomheter som ble begått av deres forfedre. «Aldri igjen» blir de fortalt.

Hva med Russland etter at Sovjetunionen falt? Sovjet-statuer, symboler, minnesmerker over alt. Fortiden hylles. Storhetstiden. Statuer av Stalin og Lenin over alt. Minnesmerker består. Diskuteres det forkastelige folkemordet på 4mill Ukrainere? Nei. Lærer barna noe om dette på skolen? Nei. Intet oppgjør.

10 Likes

Overgrep, bombing av sivile osv er nok ikke i nærheten av det som skal til for at NATO skal gå til krig mot Russland. Det er rett og slett slik at en krig mellom NATO og Russland sannsynligvis ender i total atomkrig, spesielt med det mannskapet som styrer Russland nå.

Det som skjer er grusomt, men dessverre så er det ingen uvanlig krig. Krigene mot Tsjetsjenia utspilte seg ikke så ulikt denne, langvarige og med utslettelse av hovedstaden Groznyj og andre store byer. Forskjellen fra nå til da er at sosiale medier gjør at grusomhetene blir spredt til vanlige folk mye enklere.

Den første krigen i Tsjetsjenia varte fra desember 1994 til august 1996, den andre varte fra august 1999 til mai 2000. Så det er dessverre ikke noen grunn til å tro at denne krigen kommer til å gå over raskt nå som russerene har innsett at rask fremrykking ikke fungerer.

Håpet er at kosten skal bli så stor for Russland at det også er i deres interesse å komme til et forhandlingsresultat selv om de ikke oppnår det de ønsker.

5 Likes

Takk. Jeg fant litt info om prisøkning selv også :point_down:

1 Like

Jeg har veldig tro på den yngre genrasjonen som er mer opplyst enn bare og høre på statseid propaganda medier, jeg tror de vil nærmere vesten og den vestlige livsstilen og venter på de skal overta makten en dag.

Nå er det jo bare gamle kgb dinosaurer som lever fortsatt i sovjettidens boble

Gjerne vi må holde ut 10-20 år med dinosaurene heldigvis så begynner putin og bli gammel og dør naturlig før eller siden om han ikke blir fjernet

2 Likes

Mange veier dit:

  1. Putin kommer under så hardt press fra sin egen befolkning at han trenger krigshandlinger mot NATO for å samle mot ekstern fiende.

  2. Raseriet i vesten over den humanitære katastrofen blir så stort at det blir en flyforbudssone eller annen intervensjon.

  3. Den strategiske trusselen mot verdenssamfunnet enten pga atomkatastrofe eller null jordbruk i Ukraina blir uakseptabel

  4. Rett og slett menneskelig feil mellom NATO og Russland styrker som står toe to toe.

  5. Finland og/eller Sverige blir med i NATO og Putin angriper for å sjekke om noen reagerer

Og alt mulig som er umulig å gjette

7 Likes

Nr 4, kanskje. Men man skal ha opprettet kontakter for å redusere sansynligheten for dette. Der får vi håpe det er rasjonelle personer involvert.

I nr 5 mener du kanskje dersom Sverige/Finland IKKE blir med i NATO, at RU tester litt grenser. Men etter at de er NATO-medlemmer er det for sent. Da kan RU like gjerne ta Latvia.

1 Like

“Det er også noe som skjer i hjernene til folk med ekstrem makt, de undervurderer risikoer. Det blir en slags narsissistisk overvurdering av egne avgjørelser.”

Veldig bra artikkel. Men bak betalingsmur.

2 Likes