Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Helt herlig! Fikk tårer i øynene jeg nå :sob: Vakre mennesker. :relieved:

15 Likes

En del tanker fra George Gooding angående en av vår tids problemstillinger:
Om mange nok av oss ukvalifiserte sofageneraler krever at “noe må skje” kan det hende politikerene gjør andre ting enn det de blir rådet til av de som faktisk er kvalifiserte til å mene noe om kompliserte situasjoner.

Spoiler alert: Han gjentar opptil flere ganger at Russland ikke har noen som helst rett til å angripe Ukraina, kronikken er et innspill til det vi bedriver her.

2 Likes

Lett å dømme.

4 Likes

Hvis dette stemmer så får US/vesten nok ett problem å bryne seg på ganske umiddelbart. Russiske kanaler melder om Kina starter invasjon av Taiwan. Perfekt timing hvis det stemmer?

Skal selvfølgelig ikke utelukke noe, men jeg ser det som svært usannsynlig at NATO og Russland havner i krig.

Jeg tenker man kan se bort ifra 2,3 og 5.

Putin vet at han ikke kan angripe NATO land uten at det blir krig, så han kommer ikke til å sjekke om det går an å angripe NATO land.

Alternativ 1. blir atomkrig, for Russland har 0 sjans i en konvensjonell krig mot NATO. Da mener jeg altså hvis han er i en situasjon der han føler at absolutt alt har gått til helvete og at han ikke har noe å tape lenger.

Alternativ 4. kan forhåpentligvis rettes opp i uten en atomkrig.

3 Likes

Du glemte et land som får et problem, Taiwan.

På samme måte som du glemmer at Ukraina er et selvstendig land :wink:

7 Likes

Hvilke av dine russiske kanaler forteller det?

8 Likes

Hadde vært en sinnsykt geopolitisk gamble om de hadde iverksatt

Følger flere grupper på Telegram, mye ser ut til å stemme.

Som eks:
Carlsberg прекращает поставки пива в Россию. : Carlsberg stops supplying beer to Russia.

Men om Kina stemmer vet jeg ikke.

Новостник 2022 Live

Jaggu. Men kan du oppgi en kilde?

3 Likes

Det står ikke noe slikt på Al Jazeera (Kilde for relativt nøytralt blikk på krigen) eller RT.com i hvert fall, Tass.com er nede for øyeblikket. Og store troppeforflytninger ville vært fanget opp av vestlige satelitter lenge før en invasjon.

1 Like

Et potensielt problem er om Biden har uttalt (om muligens i halvsøvne) at USA vil forsvare Taiwan.

Edit: Men, som Nimrod skriver nedenfor virker de å ha avkreftet dette.
bbc.com 22 October 2021:

President Joe Biden said the US would defend Taiwan if China attacked, in an apparent departure from a long-held US foreign policy position.

But a White House spokesman later told some US media outlets that his remarks did not signify a change in policy.

The US has a law which requires it to help Taiwan defend itself.

But it pursues a policy of “strategic ambiguity,” where it is deliberately vague about what it would actually do if China were to attack Taiwan.

De var så snart ute med å avkrefte Bidens uttalelse at jeg er ganske sikker på at hjelpen kommer til å bli av samme art som til Ukraina.

Flagg på FB , stående applaus for ambassadør og litt div militært utstyr med andre ord

Jeg tror du fant kilden :stuck_out_tongue_winking_eye:

Denne posten fortjener flere upvotes, for dette er roten til problemet vi står ovenfor i dag. Kulturelt er Russerne STOLTE over det de gjorde under 2. verdenskrig og sovjet, og det er mye nasjonalromantikk og bitterhet å hente her. Tyskland derimot skammer seg.

6 Likes

China announces start of invasion against Taiwan

Exclusive footage and news so far ONLY here - Bad News

Check back soon to catch up on the first events of the invasion

Så får tiden vise om dette stemmer

Russisk propagande og en måte å flytte fokus fra egen invasjon av Ukraina.
Og folk biter på. Utrolig

10 Likes

Og dette får deg ikke til å tenke litt?

6 Likes

Skal prøve meg på litt synsing om den planen, og det er at det i så fall en en mye større økonomisk gamble enn geopolitisk gamble, så derfor tror jeg ikke Kina vil invadere Taiwan uansett hvor mye du har lyst. Da må de i så fall ha noen særdeles klare tanker om 2 store problemer /hinder jeg skal skissere.

Først det teknisk-økonomiske problemet; Taiwan står for vanvittige nær 2/3 av all kontraktsproduksjon av semiconductors, og det er særdeles komplisert teknologi som er umulig å gjenskape. Dvs, de Taiwanske myndighetene vet hvor skoen trykker for Kina. I tilfellet kinesisk innvasjon er det systemer på plass som vil (selv)ødelegge de Taiwanske fabrikkene før Kina får kontroll på de. Det vil skape en økonomisk krise som vil straffe Kina aller hardest, helt uten at noen trenger å innføre en eneste sanksjon mot Kina.

Følgende link gir et innblikk i hvor dominerende Taiwan er på semiconductors:

Det andre problemet er Kinas langvarige 1-barns-politikk.

Mange kinesiske gutter som må brukes i den kinesiske hæren er bortskjemte små keisere, som kanskje ikke er vant til å ofre så mye, og hva som er verre; altfor mange er siste mulighet i arverekkefølgen. Hvis en kinesisk familie mister sin eneste sønn dør familenavnet ut med han, det blir ingen arvinger eller noen som kan føre familiens ære og navn videre. En krig hvor Kina risikerer å miste noen som helst vil fort møte motbør på hjemmebane. Javel, Kina er et totalitært land, men Kina er fortsatt et tradisjonelt samfunn der familien er i sentrum.

Skal Kina invadere Taiwan må de ha en bombesikker plan på disse 2 problemene, og det tror jeg ikke de har. Men vi får se.

12 Likes