Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

spent på hvordan dette går.

4 Likes

Begynner putin og presse vesten med atomkraftverket ,hva skal vesten gjøre da ?

Ser ut som om de har samme merker på hjelm og armer som gutta til Kadyrov, hvis flere ikke bruker de samme stripene.
Skjermbilde 2022-03-04 kl. 22.10.17

Tror nok vi kan se på mange av twittermeldingene fra Ukrainsk side som en del av informasjonskrigen. Det går ikke så dårlig for Russland som enkelte ser ut til å tro. De har gått på en smell i starten, men når de har fått realitetsorientert seg så har de fortsatt et enormt overtak militært:

Selv om den forsinkede kolonnen virker som en tabbe, advarer Pentagon mot å legge for mye vekt på dette.

Russerne regnes som så overlegne militært at de vil håndtere et slikt tilbakeslag.

Det er også mulig at russiske ledere bevisst tar en pause før de fortsetter mot Kyiv.

3 Likes

Har en eks fra Serbia, det er mye bitterhet der nede over hvordan vesten med USA i front behandlet dem.
Tanter og onkler av henne elsket Putin for han står opp mot USA som jeg tror handler mer om en at de støtter krigen i Ukraina

4 Likes

Serbia er det eneste europeiske landet som avviser EUs krav om sanksjoner mot Russland.

Dette er ikke Moskva, det er Beograd, Serbia


2 Likes

Serbia har mye hat etter at de ikke fikk lov å fortsette folkemordet sist gang de herja på balkan.

12 Likes

Personlig forsøker jeg å sette meg inn i de ulike fasetter av denne krigen.

Denne kommentaren fra en analytiker fra the Hill synes jeg snakket godt for seg og ga et alternativt perspektiv på foranledningen til krigen

4 Likes

Ser at dere (endelig) begynner å nevne Serbia, og med det Bosnia (uten at Bosnia har blitt fokusert på i særlig grad).

Denne krigen handler ikke utelukkende om Ukraina som et vordende Nato-medlem. Det er dessverre mer omfattende enn som så, for man kan fort få Bosnia/Rebublika Srpska (med støtte fra Serbia og Russland) i fanget som det neste hvis ikke tapre Ukraina står imot sammen med EU/Nato.

Anbefaler og lese/sette seg inn i dette…

Begrepet “folkemord” er verken relevant i forbindelse med den åtteårige stillingskrigen mellom (tungt russiskstøtta) separatister i Luhansk og Donetsk eller Serbias kamp for å holde kosovoserberne og -albanerne innenfor folden.

3 Likes
4 Likes

Dersom dette er sant, kan dette også dreie seg om kamp mellom desertører og enn så lenge lydige.

3 Likes

Leste den når @Dormancy linket den tidligere i uken og at den var sitert i Al Jazeera artikkelen jeg linket inn.

Er en god kommentar. Selv har jeg tenkt at Russland initielt ikke ønsket å ødelegge store deler av infrastrukturen i Ukraina og bombe landet sønder og sammen ala Irak. Heller at de trodde at regjeringen i Ukraina skulle gi seg lettere og yte mindre militær motstand og derfor kjørte operasjoner med kun 75 jagerfly de første dagene (ihht amerikansk intel).

Flyvåpenet i Russland er “battle hardened” fra Syria (som artikkelforfatteren også påpeker) og hatt utallige øvelser spesielt med PLAAF. Så tror nok det blir tøffere kamper fremover nå som ting eskalerer.

4 Likes
4 Likes

Ser det som mer sannsynlig at det i tilfelle er tropper som ikke har fått med seg at de er på samme side. Dette er nok ikke så uvanlig i krig. Man er dritredd, gira, og møter tanks som potensielt kan ta deg ut, og bare en starter å skyte konkluderer de andre med at dette er fiende og slenger seg på.
Friendly fire har nok tatt mange liv i mange kriger.

Wikipedia:
" There have been many thousands of friendly fire incidents in recorded military history, accounting for an estimated 2% to 20% of all casualties in battle."

3 Likes

Semantikk. Jeg snakker om hvor landet er per dags dato.

Hva snakker du om? Sosialdemokratiske tyskere? Sosialdemokratiske nordmenn? Liberale amerikanere?

Skjønner ikke hva du snakker om her. Jeg kan ikke mye om det gamle- eller nye testamentet.

Enig.

Verden ønsker Putler i giljotinen, ikke russere.

1 Like

Jeg håper det, men det er litt bekymrende det som @Moto skriver, at 47% av unge i Russland støtter krigen i Ukraina.

2 Likes

I Kina er krigen så langt borte at den er ufarlig underholdning:

Når land begynner å forby eksport av mat drar det seg til ja. Ungarn forbyr i dag all eksport av korn med umiddelbar virkning.

7 Likes