Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Du, dette kunne du lese allerede i dag tidlig på en nettside du sikkert ikke er så mye inne på, nemlig Norsk Rikskringkasting:

2 Likes

De flyene du så ble bombet var skrapet, og sto parkert mye tettere enn det skarpe jagerfly vanligvis ville vært.

Jeg kan gjøre et unntak for norske jagerfly, siden vi har politikere som liker å “kraftsamle” dyrt militært utstyr…

3 Likes

Folk i Serbia støtter Russland

Det er alltid noen tusen gærninger i et land med millioner:

Og nå for litt siden fra Reuters:

2 Likes

Dette kommer til å gi Serbia alvorlige økonomiske og sikkerhetspolitiske konsekvenser, og gjøre de til en mye større paria enn de allerede er.

1 Like

Deilig naivt! Jeg tenker jo sånn også.

Så kommer jeg på hvordan det går med land som har vært styrt av en diktator i mange år. Det blir et helvete. Selv med alle sanksjonene, så er det bedre i Russland en sånn det blir de neste årene i vakuumet etter Putin.

I Ukraina, så er det nå en unik mulighet hvis de kunne blitt latt i fred. For der er folket våkent nå. Hvis noen peller dem på nesen etter dette, så vil de merke at folket vet de har makt. Det er ikke staten som holder Ukraina, det er folket.

3 Likes

Russland må snu veldig snart ellers blir de et de facto U-land. Vi må bare be for at realpolitikken ikke er død i Kreml. Jeg lever i trua.

10 Likes

Jeg har ikke vært så fornøyd hvis jeg som nordmann ble dømt etter holdningene til endel av de som får lov til å demonstrere i Norge. :open_mouth:

5 Likes

Du identifiserer deg ikke med sånne som disse f.eks.?!

Edit: Dette var ment fullstendig ironisk, selv om det sikkert faktisk er en del her på tråden som føler mye her resonerer. Men off-topic, så beklager.

Jeg tror putin vil bare kjøre på med folk og ressurser i Ukraina til han får det som han vil, eller Russland taper hundretusener av tropper. På det tidspunktet, så ligger Ukraina samme hva i grus.

Det eneste som kan redde Ukraina er hvis de skulle klare å hive Russland ut. Jeg ser på det som usannsynlig. Ukraina må slite 10x så mye som Russland med forsyninger. De har 40m som trenger mat.

1 Like

Det var ikke “Nazi-Tyskland som tok et oppgjør med fortiden”. Det var USA og Sovjetunionen som gjennomførte en “omskolering” av den tyske befolkningen. Særlig gjaldt det selvsagt de som var små barn i 1945 og de som ble født i årene etterpå. Det fantes sosialdemokrater og kommunister, og mer eller mindre liberale som bidro med iverksettelsen. Men heller ikke disse hadde nok latt det gå så hardt ut over tysk kultur, historie og identitet om de hadde fått velge selv. Med indoktrinering av en arvesynd ikke det spor mindre bokstavelig enn den man kan finne i de mest ondsinnede passasjer i Bibelens gamle testamente. Det tyskerne ble utsatt for etter krigen var langt mer av et folkemord enn noe som har skjedd i Europa siden. Skulle det være dette russerne står ovenfor så vil de forståelig nok kjempe til siste mann med de våpen de har.

2 Likes

Jeg mener jo et avtalenettverk som det Sveits har hadde vært bedre enn EØS. Samtidig, så er det ikke mulig å melde seg ut nå*. Jeg kunne også tenkt meg mer direkte demokrati som Sveits.

Meeen, veldig offtopic nå. Svar meg evt i politikktråden.

*ok, ikke helt sant, med de avhengighetene EU har av norsk olje og gass de neste årene, så hadde det faktisk vært mulig. Men det hadde vært å skyte seg i foten på sikt.

Takk, interessant. Ligger også på Youtube. Vel verdt lytting, selv om det varte i 2 timer.

PS. Den er oppdelt i ulike temaer, så går an å spole til det temaet man ev. er interessert i.

1 Like

Hvorfor ikke ta heis i krigstid…

Belgrade, Serbia ,now. Thousands protest in support of Russia :ru: 's actions in Ukraine :ukraine:. They are holding the sign Z , seen on Russian tanks on the front line. https://twitter.com/Neshko67285609/status/1499822304850817029/photo/1

2 Likes
1 Like
3 Likes

Ser ut omtrent som østfronten:

3 Likes

@BioMed
Ikke helt uforståelig i lys av NATOs krigføring mot Serbia for snart 23 år siden.

Da “manøvrerte” man seg glatt forbi både paragraf 5 og 4 i Atlanterhavspakten / NATO’s “grunnlov” Det har nok Putin på blokka si.

3 Likes

T-62 stridsvogner skal ha blitt filmet på jernbanevogner på vei mot fronten.

Da står det nok rimelig dårlig til…

Ikke T-62 på denne videoen, men mye annet gammelt skrap:

Khabarovsk ligger ved Stillehavskysten, så de har nok en rimelig lang tur foran seg…

1 Like