Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Du kunne like gjerne byttet ut “Nazi-Tyskland” med “Tyskland”. Det ville ikke blitt mer sant av den grunn. Poenget mitt var at Tyskland ikke fikk noen sjanse til å ta noe egentlig selvoppgjør fordi de ble utsatt for den “omskoleringen” i regi av Sovjetunionen og USA. Og derfor er det også noe forskrudd med innstillinge hos mange tyskere den dag i dag. Merkels beslutning om å sette grensene på vidt gap i strid med Schengenavtalen er ett eksempel, en hodeløs “Energiwende” et annet. Begge deler påvirket av den underliggende “arvesynden” de ble påført i kjølvannet av den andre verdenskrigen. Når jeg har vært imot hver eneste “intervensjon” fra USA/NATOs side de siste par tiårene så er det også nettopp fordi folk i størst mulig grad bør ta oppgjøret med sine egne ledere selv. Den “vestlige” innstillingen ser tvert imot ut til å ha vært at man har både rett og plikt til å innføre “demokrati” ovenfra og ned med tvang og vold. Og det reflekterer etter mitt syn også den reelle tilstanden for “demokratiet” på hjemmebane med manglende oppgjør med vårt eget politiske regime. Det er ikke mange år siden at et par statsvitere i USA påpekte at det politiske regimet der er et oligarki, dvs om man ser på hvem som faktisk får det som de ønsker. Mye tilsvarende situasjon har vi også i Norge. Men nå har “vårt eget” oligarki klart det igjen, tenker jeg. Provosere frem en ytre fiende i en situasjon hvor man bare måtte ha det.

3 Likes

Arthur Ponsonbys Falsehood in War-Time oppsummert:

1. We do not want war.
2. The opposite party alone is guilty of war.
3. The enemy is inherently evil and resembles the devil.
4. We defend a noble cause, not our own interests.
5. The enemy commits atrocities on purpose; our mishaps are involuntary.
6. The enemy uses forbidden weapons.
7. We suffer small losses, those of the enemy are enormous.
8. Recognized artists and intellectuals back our cause.
9. Our cause is sacred.
10. All who doubt our propaganda are traitors.

8 Likes

Putin har god grunn til a vere redd, han har ikke bare voldtatt sitt broderfolk, men ogsa sine egne. Han, og alt det han star for, skal knuses og tilintetgjores av den russiske befolkning. En NY revolusjon er pa vei I Russland.

1 Like

En annen faktor man heller ikke skal se bort fra er at de fleste mennesker ikke har noe stort ønske om å drepe andre eller selv å bli drept. Og antakelig enda verre å finne motivasjon når de du skal drepe er nesten lik deg selv og det ikke er noen tydelig grunn til volden.

1 Like

Det hadde vært bra,men putin styrtet hadde vert bedre.

3 Likes

NATO er jo veldig opptatt av å hindre 3.vk og atomkrig og sånt.

WHAT IF:

Ukraina er nesten tapt, og en eller flere av teknikerene på et atomkraftverk har fått hele familiene sine drept.

Hva skulle hindre disse i å framprovosere nedsmelting med påfølgende brann i reaktorene, og lage en enda verre atomkatastrofe enn Tsjernobyl…

Og som en måte å takke NATO og EU for den manglende støtten, og for Russland, som takk for det de har satt i gang…

2 Likes

100% enig med Zelensky!

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj anklager nå forsvarsalliansen for å gi «grønt lys» for bombing av landet.

– I dag har alliansen gitt grønt lys til bombing av ukrainske byer og landsbyer, ved å nekte å opprette en flyforbudssone. Dere kunne ha stengt luftrommet, sier presidenten.

– Alle menneskene som vil dø fra og med i dag vil dø på grunn av dere. På grunn av deres svakhet, på grunn av deres mangel på enhet, sa Zelenskyj, ifølge Axios.

5 Likes

Ja blir så oppgitt og forbannet.

NATO is a defense organisation sier de nå

Hva med når de bombet Libya ? Hva de forsvarte seg mot da ? Sikkert flere eksempler…

2 Likes

Så dere mener i fullt alvor NATO skal gå i direkte konflikt med Russland? Synes det er spesielt at den ukrainske presidenten går såpass hardt ut mot en allianse som (heldigvis) ikke vil finne på å utløse 3. verdenskrig på vegne av Ukraina. En verdiløs spekulasjon blir at de militært er på randen av fallitt når sånne utfall skjer.

18 Likes

Har du hørt om det å operere basert på en FN resolusjon?
Finnes det noen overdommer i dette globale maktspillet, så må det jo være FN.
Selv om kan strekker strikken (som man gjorde i Afghanistan) greier man aldri å få håndhevelse av en flyforbudssone over Ukraina under en NATO Artikkel 5 heller.

1 Like

Mannen kjemper for sitt folk, og han har fått militært materiell, militær opplæring, og politisk støtte fra NATO minst siden 2014 (kan argumentere for muligens støtte mot Russland før det også), landet har fått beskjed om at de kan få være med i NATO siden 2008, og han er en intelligent moderne mann som ser at hele vesten nå tar klart og tydelig standpunkt: for Ukraina, mot Russland.

Han vet at de realpolitiske årsakene til å ikke gå inn direkte med militære styrker er styrende for øyeblikket. Men han vet også at politikere i vesten i stor grad lar seg styre av folkeopinionen. Å klart og tydelig si til vesten “det blodet som nå kommer har dere delvis skyld i, alt vi ber om er en liten flyforbudssone” kan være effektivt rettet mot den vestlige befolkningen. Som nå har blitt klart og tydelig fortalt av alt i media og alle politikere den siste tiden at hvis du ikke klart og uforbeholdent støtter Ukraina i alt, så er du ett dårlig menneske (gode argumenter moralpolitisk for at det er sånn også). Husk at “flyforbudssone” har blitt argumentert for tidligere i vesten for at er en “riktig vei til fred” osv i andre land.

Men han kjemper for sitt folk, hvorfor skulle han ikke forsøke å gjøre alt for å overbevise vestlige land om å komme og hjelpe han så han står sterkere i en forhandlingsposisjon med Russland ?

11 Likes

Ja jeg er alvorlig, dette er Ukraina ikke Russland.
Dobbeltmoralen til vesten og NATO er til og bli kvalm av.
Dette er en åpen invitasjon for autoritære regimer til og gjøre hva de vil med land som ikke står i NATO så lenge de kan true med atomvåpen

1 Like

Jeg skjønner alt det der, jeg bare mener slike utfall kan ha omvendt / uønsket effekt på kort og lengre sikt.

3 Likes

Ja for Russland spiller etter FN sine regler.
FN er en vits når det kommer til stormakter

2 Likes

Han gjør seg ikke til venn med den politiske ledelsen i NATO og EU ved å be om EU medlemskap øyeblikkelig, eller NATO medlemskap øyeblikkelig, eller ved å si at flyforbudssone må innføres øyeblikkelig, og vesten har delvis skyld i hva som skjer videre, osv.

Men jeg tror ikke det er veldig viktig for han. Det viktigste for han nå er å prøve å holde ut en uke til. Det er sånn jeg leser situasjonen.

5 Likes

Dette med atomkraftverkene er interessant fra et strategisk perpektiv, sammen med øvrige energi kilder. I et utmasselseskrigscenario vil det påføre stor slitasje ved å sikre kontroll på slike kilder og samtidig nekte motstander det samme.

I følge åpne kilder skal Russland åpne opp korridorer for sivile. Sånn jeg leser trådene her så er Russiske styrker så å si utradert og Ukrainske styrker gjør klar for invasjon av Russland. Dersom situasjonen de facto er annerledes så vil mindre sivile gjøre det enklere for en motstander å bruke militærmakt. Samtidig som Europa vil nedbrytes samtidig. Ved grensekontrollen ved Storskog 2015 kom det omlag 5000 afghanere og syrere mfl. Til Norge og førte til omtrentlig kollaps av politiets grense kontroll. De ukrainske volumene er stor.

La oss si det finnes flere levende Russere i Ukraina. Det er noen handlemåter Russland effektivt kan ta i bruk finne på mer faenskap. Prøve å slå en kile mellom Ukraina og Vesten. Dette kan oppnås gjennom at Russland tilbyr avtaler om våpenhvile, lovnader å trekke seg ut eller avslutte krigen i bytt mot noe Ukraina aldri vil akseptere, men vesten må akseptere på grunn av humanitet, opphøyde etiske betraktninger.

Dette er en kompleks krig hvor et bredt spektrum av verktøy tas i bruk.

1 Like

Uten at det er en veldig interessant diskusjon å ta lenger, så er det også slik at vestlig opinion heller ikke ønsker tredje verdenskrig. Å anklage omverden, som enn så lenge er omforent i all støtte utover atomkrig, at de er rævva fordi de ikke ofrer planeten på vegne av ett enkelt lands uheldige skjebne er ikke vinnende retorikk.

8 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Målet for våpenhvilen fra Russland er:

-Billige PR-poeng.
-Etterforsyning av egne styrker
-Hvile for egne styrker
-Reorganisering
-Rekognosering

6 Likes

Ja må si jeg blir helt matt av at Nato ikke nå sier nok er nok til putin og oppretter flyforbudssone i Ukraina. De bomber sivile omeråder sønder og sammen. Historien vil dømme vesten for denne feige og unvikende hodningen til en gal leder vi sikker må ta et oppgjør før eller siden med.

2 Likes