Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

“Våpenhvile”

1 Like

Det må være mulig å sende f.eks mikrobølger på Putler uten å bli oppdaget, f.eks fra en satelitt. Vedder på at det vurderes ulike alternativer. Gærningen må fjernes.
Man trenger bare å varme opp knotten til han får hjerneslag.

Ja, det er jo det jeg skriver. Hva om når dette blir enda styggere? Man er jo på vei dit. Hvor stygt må det bli før vi må gripe inn?

Trusselen om atomvåpenbruk må vi leve med. Det er et absurd våpen, jeg skulle antakeligvis helst ha sett det uoppfunnet, men vi må forholde oss til det. Russerne er ikke suicidale. De vet bare at de kan voldta så lenge de kan true med knappen. Så får vi se hvor mye voldtekt vi ønsker å se på før vi tenker at, nei, faen heller, dette går ikke lenger.

2 Likes

La oss si man klarer å drepe Putin med makt utenfra, eller større deler av dagens ledelse for den del. Hvem tror dere tar over skuten? Jeg tviler på at det blir Navalnyj. Tror det er mer sannsynlig at militæret ville tatt over, erklært unntakstilstand, og situasjonen ville eskalert. Klarer ikke å se at det skal løse noe egentlig, selv om jeg forstår det følelsesmessige utløpet.

Ja, det er selvsagt et problem. Men nå ser vi at militæret er søppel - de er ingen trussel uten nukes. Regner med at de også ønsker å leve.

Et godt spørsmål.
Russerne bør (sett fra deres perspektiv) satse på at

  1. Vi gradvis venner oss til stadig styggere scener, og derfor ikke kommer til gripe inn.

  2. De åpner for at flyktninger kan forlate landet, og at vi derfor ikke kommer til å gripe inn.

  3. Etter at de har vunnet landet etterfyller de med russere.

Men det er ikke sikkert de klarer å vinne landet. Hvis man gir tilstrekkelig militær hjelp, og sanksjonene biter, så kanskje de sier seg fornøyd med en bit i øst.

De må derfor også jobbe for at

  1. Putinistene i vesten klarer å overbevise om at vi ikke skal sende våpen.
2 Likes

Våpenvile ja.

Fra 2020.

Luftrommet fra Russland er vel stengt i US? Så dette kan nok stemme.

This morning the IL-96 (hull number RA-96019) took off from St Petersburg and headed for Washington DC. It is a special forces plane, serving only the highest levels of Russian government.

It seems that the real negotiations will take place today between Russia and the US.

2 Likes

Ukraina får nok intel fra amerikanerne, men det virker som de kjører litt psyops fordi de har ved flere tilfeller sagt at noen i FSB/KGB lekker info til dem.

Edit: Det er litt forskjellige rykter om hvem som faktisk drepte overnevnte person.

Noe av styrken som har stått nord for Kiev har også begynt å bevege seg i retning av Kiev. Etter det jeg har forstått er det styrken fra tsjetsjenia som har tatt over kommandoen der.

Så alle som ikke sender våpen er putinister?

Nei, ikke alle. Mor Lille er ikke en sten fordi en sten ikke kan fly.
Men alle putininster bør jobbe for at vi ikke skal støtte UA med våpen.

Så kan man spørre: Hvor stor er sannsynligheten for at man er putinist gitt at man ikke vil sende våpen?
I mer matematiske termer sier Bayes’ teorem:
P(p|n)=P(n|p)*P(p)/P(n)
der
p: er putinist
n: vil ikke sende våpen til UA

En Ganske så heftig overgeneralisering i såfall. Generalisering er psykologisk feil/kortslutning som inntreffer ved rasjonalisering.

1 Like

Vi er ikke på stadiet for atomkrig riktig ennå. Vi må ha litt is i magen. Ukraina biter bra fra seg og russerne har problemer synes det som om. Er vi heldige, ender det med regimeskifte og grunnlag for normalisering. Biter Putin seg fast lenge og fortsetter overgrepene, mens folket hans godtar det som skjer uten stor protest, ja, da må vi vurdere ytterligere inngripen.

Vi må håpe på at sanksjonene gjør nytten og at ukrainerne holder ut. Jeg regner med at at NATO har god oversikt over den militære situasjonen - antakeligvis bedre enn det russerne har selv - og gir svært god og nyttig etteretningsinfo til ukrainerne. Dette sammen med russernes overraskende svake militære prestasjon hittil i krigen, gir håp. Mye tyder på at evnene og viljen til den Røde Armè er langt lavere enn egoet til Putin.

6 Likes

Rødt jobber aktivt for dette, partiet som noen i sør hyller i den store krigen for lavere strømpriser.

1 Like

Tvilsomt, har sett mange forskjellige kolonner som er på tur. Dette er den siste som ble lagt ut nå fra Rostov-on-Don.

Skremmende å se hvor mange som tror det smarteste er å stikke hodet i sanden og håpe på det beste

11 Likes

Det alternative bilde. Tankevekkende at Kina, India og Brasil ikke har fordømt Russland. Dette er 60%+ av verdens befolkning. I tillegg har du røverstater som Saudia Arabia og Israel som også ikke er fordømmende.

Er det nå jeg burde kjøpe nabogården på hytta, lære meg å ha geiter og dyrke mark?

5 Likes

Captured Ukrainian military base near Kherson - we filmed dozens of abandoned Ukrainian tanks, armoured vehicles, trucks, refuellers.

4,500 tonnes of ammunition left in depots as the garrison of 3-4,000 men fled.

Most of the equipment is serviceable, the Russian military is loading it up and taking it to safe storage sites, where it will be decided what to do with it next.

1 Like