Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Og du tror at vi unngår 3.vk ved å ikke provosere Putin.

Vel, våpenleveranser, og kveling av den russiske økonomien er jo ting som sikkert provoserer Putin kraftig.

Spesielt når den store flotte hæren hans blir plukket fullstendig i småbiter, og han må begynne å sende eldgammelt utrangert utstyr til fronten, for å hindre at sjokkerte soldater skal komme tilbake til Russland å fortelle om opplevelsene sine.

Men, samtidig, så burde det begynne å bli rimelig klart for folk, at Russland vil få ekstreme problemer med en 3.vk.

Og om den begynner, så vil russere begynne å lure på hvordan 3.vk kunne begynne av en liten “spesialoperasjon”, og de vil kreve svar fra lokale myndigheter om hvor ungene deres er.

Som lokale myndigheter ikke kan gi dem…

3 Likes

kari jaquesson (ja, jeg skriver navnet hennes med små bokstaver) støtter invasjonen til Russland fullt ut. Hodeløse ting hun skriver på Facebook. Den dama har gått fra trimdronning til riksklovn. Men jeg skylder ikke på henne, jeg skylder på mammaen og pappaen hennes som har gitt henne for lite oppmerksomhet som barn.

8 Likes

Atomtrusselen er Putins beste våpen. Jeg er sikker på at de ler hver gang de rasler i atomsablene, for de vet at den vestlige verden pisser i buksa hver gang. Bare se på dere selv! :slight_smile:

6 Likes

Det er vel nokså sikkert at aksepten for atomvåpen kommer til å øke.
Ikke fordi vi ønsker dem, men fordi det er det som i siste instans sikrer at vi får være i fred.
Vi må gjøre det vi kan for å unngå at de blir tatt i bruk.
Men vi må bruke dem, om nødvendig.

Samtidig er det en umenneskelig øvelse å sitte stilltiende å se at Putins overlegne hær strammer til grepet på feigeste vis; gjennom bomberegn mot sivile. Og verre skal det bli. Mye verre.

Flyforbudssone er galskap, men det er virkelig ikke lett å skjønne hvordan verden bare skal rulle videre de neste ukene og månedene. Hvor russerne vil prøve, og mye mulig lykkes, med å tvinge sitt broderfolk i kne på det mest inhumane vis med Vesten som apatiske bivånere. Til Putins propagandavridde store triumf og til Zelenskys og folkets hjerteskjærende lidelser.

Den vestlige verden kunne forfatte historiebøker som seiersherrer etter to grufulle verdenskriger. Visshet om at det onde ble beseiret. Og den kalde krigen ble utspilt i balanse mellom to parter som aksepterte spillereglene. Et Russland som legger et europeisk land i grus, med Putin som pompøs seiersherre, den som har befridd Ukraina fra naziregimet, og et Vesten som er nær kvelt av å ha svelget blodige kameler i enormt omfang - aner virkelig ikke hvordan det vil utspille seg videre i årene som kommer…

7 Likes

Russisk Su-34 skutt ned.

En pilot død, den andre tatt til fange.

7 Likes

Bedre å beholde landet sitt der halvparten er russere enn å forhindre atomkrig!

Men… hva får deg til å tro at vesten på noen måte har forsøkt å avskrekke Russland før invasjonen?

En gang kommer det til å bli famous last words…

Ja, om Russland vil.

1 Like

Tror du virkelig at det ikke vil få konsekvenser for ukrainere at de har kjempet mot russiske styrker?!?

I beste fall, så blir det gulag på alle, for resten av livet, og de ikke-russiske innbyggerene blir sikkert tvangsflyttet til Sibir, for en gang for alle å fjerne den nasjonale identiteten deres.

1 Like

Men jeg må si jeg blir litt provosert over enkelte mener andre ikke ‘tenker seg om’

Det er ingen rett og gale i dette dilemmaet denne krigen gir med og gripe inn eller ikke.
De som er for flyforbud og intervensjon i Ukraina i solidaritet med ukraina er nok klinkende klar over atomrisikoen det innebærer men velger og ikke vil sitte og se på.

På den annen side har de også rett de som er imot intervensjon for hvorfor skal uskyldige generasjoner og barn eventuellt bli utsatt 3 verdenskrig og atomkrig om verst tenkelige scenario utspiller seg

Alt dette er sammenlignbart det det velkjente Trolly-dilemma

7 Likes

Vel det er vel det jeg sier at de IKKE har gjort, bare trusler om sanksjoner som er Old news i Russland, og reklame fra biden og NATO under ‘oppkjøringa’ at det er uaktuelt og gripe inn

1 Like

Absolutt.

Synes ikke det er dem som er imot tiltak som risikerer direkte konflikt mellom verdens største atomvåpenarsenal som har et forklaringsproblem.

USA forstår at det er en uakseptabel risiko og alliansen forstår det. Hele den kalde krigen var- og terrorbalansen (MAD) er fortsatt fundert på denne forståelsen

Personlig ser jeg ingen akseptable argumenter for å risikere sivilisasjon og biosfæren. Samtidig forstår jeg det voldsomme engasjementet og frustrasjonen.

Historien er full av jævelskap og krig. Og i blant er det slik at impulsene om å gjøre «godt» vil gjøre vondt verre.

11 Likes

h3nk1: Men vi kan sende våpen til UA?

1 Like
7 Likes

Altså, det vi ser på er en incestuøs voldtekt foran våre egne øyne. Putin trodde det skulle gå raskt over til kjærlighet, men i stedet kjemper offeret for livet mens vi står og ser på. Dvs. vi gjør alt vi kan utenom å faktisk sørge for å stoppe det. Det gir meg en litt vond smak i munnen. Vi setter vår lit til at Ukraina klarer å stoppe voldtekten selv. Det kan faktisk hende at det går, men hva om ikke?

For Putin har den røde knappen. Den funker som en omvendt voldsalarm - den beskytter overgriperen. Ulempen er at den dreper alle inkl. deg selv ved bruk. Så Putin voldtar kusina stadig hardere mens han ser oss skamløst rett inn i øynene. For vi pisser i buksene og gjemmer oss i buskene bare så vidt vi hører om den røde knappen.

12 Likes

Synes Andreas Slettholm treffer veldig bra innimellom. Helt sykt bra. Noen av de som leser klassekampen har blitt helt hjernevasket. Jobber selv med en.

2 Likes

“Våpenhvile”

Vår ulempe er jo at den røde knappen dreper oss også.
Derfor nøyer vi oss med å gi kusina det vi kan av våpen for å forsvare seg selv.

Men kanskje blir det for stygt å se på, og vi klarer ikke holde igjen.
Om vi da er så heldige at noen stopper Putins ordre, så vil vi skinne i historiebøkene. Det er slett ikke et umulig utfall.
Om vi er uheldige så har vi ikke behov for historiebøker på noen millioner år (før de gjenlevende artene har utviklet seg til “neste generasjons” “intelligente” dyr)

1 Like

Sanksjonene begynner og bite. Men trodde vesten hadde strupet importen på olje og gass i fra russland ? Hvorfor gjør de ikke det ?