Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Tror det allerede er en hangarskip gruppe Harry S. Trueman i Middelhavet. Norsk fregatt med også.

Sier jeg noe annet?

Jeg sier at vi burde mobilisere Norske styrker, slik som Sverige har gjort. Med andre ord ha en faktisk beredskap, og ikke bare ha noen vernepliktige med 7-8 mnd tjeneste bak seg, og noen få rep-soldater.

Hva i alle dager skulle det oppnådd? Annet enn å aktivere NATO (og utslettelse).

Neida. Jeg prøvde bare å forsterke budskapet ditt.

Mobilisering ville skapt usikkerhet ja, men kun om Norge ble forsterket av utenlandske styrker.

Og forhåpentligvis er et betydelig mer kapabelt fartøy fra NATO, dens erstatning i Norge.

Hva skjer om norske og britiske oljefelt blir angrepet?

Suez-kanalen sperret av et senket skip?

Og russiske ubåter jakter på RORO-skip i Nord-Atlanteren.

Hvor lenge klarer vi oss da?

Vi er ikke klar for noe.

Vi gjemmer oss bak NATO-paraplyen, uten å tenke over at det kan ta veldig lang tid før hjelpen kommer. Om den i hele tatt kommer.

Tror ikke Norge er ikke et yndet krigsmål, men Nordsjøen har mange gode mål om Putin vil påvirke energisituasjonen i større grad enn nå.

Det jeg vil frem til, er at NATO og EU sender helt feil signaler.

Vi er ikke avskrekkende ovenfor Russland.

Vi er arrogante.

2 Likes

Det er vanskelig uansett hva nato gjør eller ikke gjør. Balansering på en knivsegg, pest eller kolera valg.

2 Likes

Roe ned på flaska nå.

Putin og Russland blir knust i en konvensjonell krig mot NATO.

2 Likes

Joda. Teoretisk sett.

Men det er kun om vi er forberedt.

Forrige gang Putin kriget mot Ukraina, så var Ukraina ikke forberedt.

Og da gikk det ikke så bra.

Nå er NATO kun litt forberedt lengst øst, mot Russland og Ukraina.

Ellers står det ganske dårlig til.

Og vi i Norge er blant de dårligst forberedte i Europa. Og det på tross av at vi deler grense med Russland.

Og at vi har samlet nesten alle jagerflyene våre på en flyplass, med rubbhaller som shelter…

NSM gjør at flåten vår kan senke en viktig del av nordflåten. Et svært potent missil.

2 Likes

Joda. Men hvor god beskyttelse har flåten vår mot rakettangrep?

Spesielt etter at “noen” har sendt hypersoniske raketter mot Ørlandet.

Det er ikke så mye som skal til for å gjøre forsvaret vårt betydelig vanskeligere å nøytralisere, men dessverre er tydeligvis ingen interessert i å gjøre det.

Russland henter inn nye logistikk kjøretøy :joy:

Og de har en hvit Z malt på så dette ser faktisk ekte ut…

3 Likes

… OK.
Europeiske unionen m/UK har 4 hangarskip, 40 destroyere 85 fregatter, 40 korvetter.
Den russiske marine: 10 destroyere, 11 fregatter. 80 korvetter.

Så kommer NATO i tillegg.

4 Likes

Hva ville vært nok for deg når det kommer til NATO og det norske forsvaret. Hvor mye bedre enn Russland bør det være? 20x? 50x? 100x?

Og hvilken forskjell vil det utgjøre?

Tap for begge sider kan de oppnå uansett ved å trykke på knappen…

2 Likes

60 km er ikke langt. Vi så vel tidligere at Ukraina greide å angripe en flyplass på russisk side.

1 Like

Husk at de europeiske hangarskipene er ganske små.

Og i tillegg er ikke alle skipene like godt bevæpnet.

Men om vi ikke er tilstrekkelig forberedt, så kommer vi til å ta store tap uansett.

Og, nei, jeg forsøker ikke å snakke bort noen flyforbudssone. Jeg vil heller at vi skal gjennomføre den, men sørge for å ha et minimum av beredskap, slik at vi unngår unødvendige tap pga arroganse, slik som britene fant ut i Frankrike og i Singapore under 2.vk.

Har du hørt historien om haren og skilpadden?

Den eneste måten NATO kan tape en konvenskjonell krig mot Russland på, er ved å være arrogant og uforberedt.

Konvensjonellt har jeg ingen bekymringer, er jo ikke akkurat imponerende skue det vi ser av russerne i Ukraina.
Men det er forbehold at vi er med i NATO eller EU.
Synes denne er litt skummel

  • Former National Security Advisor John Bolton said Putin was “waiting” for Trump to withdraw the US from NATO.
  • He previously warned that Trump would have withdrawn from the alliance if he’d won a 2nd term.

Men nå ruster jo Tyskland kraftig opp så Europa kan stå på sine egne ben med konvensjonelle styrker om formodning Trump skulle stille opp i 2024 vinne og funnet på og trekke USA ut av NATO.
Men det er nok mindre sannsynlig nå som Europa begynner og betale mer for eget forsvar

3 Likes