Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Noe sted det er mulig å lese på engelsk?

Google translate funker bra. Hvis du bruker chrome er det bare å høyre klikke å velg “Translate to English”.
Edit: første gangen jeg oversatt teksten funket det bra, når jeg prøvde igjen nå så er det deler som ikke oversettes.
Denne er lettere å oversette:

1 Like

Puslet den sammen med google translate i biter, maks 3900 tegn per oversettelse :nerd_face:

Den var veldig interessant, og er den fake er den i så fall skrevet av noen med kjennskap til etterretning vil jeg tro.

1 Like

Kanske blivit delad tidigare men svar på tal :blush:

3 Likes

Ser ut som fly/helikopter faller som fluer der nede.
Dette er kun nedskytninger som er bekreftet med bilder.

10 Likes

1 Like

Har ikke fått med meg at India skal ha kansellert ordre. Hvis Modi kansellerer ordre på S-400 som IAF har høyt på ønskelista så vil han miste flere tilhengere. Omtrent 60% av Indias arsenal kommer fra Russland. Modifiserbare ubåter, Sukhoi og MIG fly samt tanks. India har gamle forbindelser med Russland. Kongresspartiet (Gandhi-Nehru) som kom til makten etter britene tok inspirasjon fra kommunistene i sovjet. For India er Russland en gammel alliert, mens USA er en ny venn. Dog er India i en skvis nå som Kina er en så dominerende nabo og Kina og Russland er gode kompiser.

Hva angår Israel så er Israel også en nær alliert med Russland. Russlands rolle i å stabilisere Iran er viktig og noe ikke USA får til. Etter at CIA gjennomførte et kupp i 1953 i Iran og byttet ut demokratisk valgt statsminister med innsettelse av sin marionette Shah så har USA ikke fått til mye diplomati i Iran. Ellers så er Israel et yndet feriested for rike Russere og russiske jøder er lojale til det hellige land ref Roman Abramovich sitt doble statsborgerskap og fungerende patriot av Israel.

Saudia Arabia er ikke lengre like i varmen hos USA, spesielt etter Obama. USA er lei av å være totalt avhengig av Araberes olje og dermed beskytte og krige i Midtøsten. Noe som har medført at SA og UEA har funnet god tone med Russland. Ikke vanskelig å skjønne at MBS har en profil som er forenlig med Putin sin stil.

Enig, Kinas forhold til Russland trengs ingen videre utdypning. Dog verdt å merke seg den felles statementen begge land kom med i februar i år hvor Kina støtter Russlands bekymringer for ekspansjon av NATO.

Så ja, verden begynner å deles inn i klare blokker igjen. Fra å nesten være et unipolart verdensbilde siden Sovjets fall begynner det nå å bli en bipolar verden hvor USA/EU og Quad på ene siden og Kina, Russland og ymse andre land (Iran, Pakistan mfl) på den andre siden.

Skjønner godt at NATO ikke er keene på å militært intervenere i Ukraina nå. Min tolking er at Russland har forsøkt å ta Ukraina med «en hånd bundet» uten at det har gitt resultatet de håpet. Vi vil derfor trolig se en opptrapping. Tror heller ikke at Putin har ambisjoner utover å ha Ukraina som en nøytral bufferstat.

Til slutt. For de fotballinteresserte

8 Likes

Kilder?

Får ta meg som kilde, like sikker eller usikker som Twitter. :slight_smile: Deler ikke flere linker fra han, får lete han opp å følge han selv.

1 Like

Nope, det holder ikke.

1 Like

Ny en:

Our brother sends us footage from the scene.
The footage shows the approaches to Kiev. The equipment is working point by point on the objects of the accumulation of the enemy.
Our guys have broken through the defensive ring of the capital of Ukraine, putting the gangs of bandits to flight. According to operational information, our fighters are already in Kiev.
In the near future, the main units of military units will follow them into the city.

1 Like

Amerikansk intel er/var top notch i det minste.

4 Likes
1 Like

Wall street, JP Morgan og Goldman Sachs scooper opp billig russisk gjeld.

Hva skal man si…

5 Likes

China calls on Russia, the EU, NATO and the United States to conduct a dialogue on an equal basis and face the contradictions that have been accumulating for many years, the Chinese Foreign Ministry said.

Beijing also calls to take seriously the negative impact of NATO enlargement on Russia’s security environment, the Foreign Ministry added.

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

4 Likes

Ikke helt iht genevekonvensjonen dette her, men så er jo ikke dette krig, bare en special operasjon…

1 Like

Hvorfor må man til indiske nyhetskilder for å finne dette ?

2 Likes

Litt interessante betraktninger om en NFZ, og en anekdotisk historie som kan forklare litt av hvert.

2 Likes