Tror mange har fått med seg at Russland og Ukraina til sammen står for nesten 30% av verdens hveteksport, og har også en stor andel av mais-eksporten, men selv om EU kan sees på som en blokk, så produseres veldig mye av hveten i områdene man tidligere kalte øst-Europa.
1 | Russia | 8,400 |
---|---|---|
2 | Canada | 5,700 |
3 | United States | 5,500 |
4 | France | 4,100 |
5 | Australia | 3,100 |
6 | Ukraine | 3,000 |
7 | Argentina | 2,400 |
8 | Romania | 1,230 |
9 | Germany | 1,160 |
10 | Kazakhstan | 965.4 |
11 | Bulgaria | 849.7 |
12 | Hungary | 482.1 |
13 | Czech Republic | 406.0 |
14 | Poland | 404.4 |
15 | Lithuania | 376.8 |
Forøvrig er Latvia og Slovakia nr 16 og nr 17, mao 11 av verdens 17 største hvete-eksportører er "øst-europeiske.
Som også mange har fått med seg så er gir Ukraina-krigen 2 hovedproblemer med verdens matvareforsyning:
- Russland og Ukraina er verdens topp hvete-eksportør
- Ammonikk som trengs til gjødselproduksjon er grisedyrt siden gass er den viktigste innsatsfaktoren, og på kalium og fosfat er også Russland stor-eksportør.
Men det er en tredje faktor som gir landbruket problemer, og det er deler til landbruksutsyr, og landbruksutstyr generelt, som feks traktor-deler.
"Tractors produced at the Minsk tractor factory are quite popular among Estonian farmers but now imports have been suspended. "
Jeg vil gjette på at hvis et land som Estland kjøper masse landbruksutsyr fra Hviterussland så gjør nok flere andre østeuropiske land det.
Regner med at det kan blant annet være herfra
http://www.mtzequipment.com/about/plant
Så selv om MZT på børsen ser ut som et Kandisk selskap med MCAP på over 50 milliarder kroner, så skjer produksjon i Hviterussland.
Grunnen til at jeg poster dette var at jeg hadde en lengere samtale med en bekjent som med svært god innsikt i landbruk, som forklarte av problematikken rundt deler til landbruksutstyr som “følgefeil” av sanksjonene er en bekymring som virket å ligge høyest på lista.