Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Hvor sikker er man på at teksten fra “one of the insiders from the special services of the Russian Federation” er ekte?
(Bortsett fra at den passer godt med hvordan man kan forestille seg at situasjonen oppleves der borte nå)

2 Likes

Det tror jeg er vanskelig å vite. Kan være tilfelle, eller det kan være plantet av motparten med hensikt å skape usikkerhet hos russerene.

1 Like

Tror man må se på de store linjene. Er vanskelig å manøvrere ved å lese mediabildet.

Min forståelse til nå:

  • Russland har invadert Ukraina

  • NATO har til nå kun støttet Ukraina ved å sende enklere våpen (primært MANPADs), satt inn økonomiske sanksjoner, men ikke villig til å innføre NFZ eller sende egne styrker

  • Russland startet ikke invasjonen ved å massivt bombe vha luftstyrke eller sine mest avanserte missiler

  • Ukraina har ytet sterk motstand, regjeringen består og holder kampmoralen oppe

  • Russland har fremgang. 10-11 dager inn og Russland virker å få sakte kontroll i sør og øst

  • Ukraina er et stort land med konvensjonell hær som får noe støtte så dette vil ta tid og er ikke et «Operation Desert Storm” scenario

  • Russland virker å slite med logistikk og forsyninger. Virker som det mer avanserte krigsmaskineriet holdes tilbake

  • Russland taper propagandakrigen i vesten, men får støtte i østen

6 Likes

Ånei, Dumt det ikke kom frem og kunne brukes til å undertrykke befolkningen i ukraina.

1 Like

Det er så feil. Han er et samlingspunkt for Ukraina. Uten han tror jeg Ukraina vil gå i oppløsning ganske fort. Det samme vil skje hvis han flykter til Polen. Det er derfor han ikke har dratt.

Tror ikke jeg ville vært så sikker. Ukrainerne slåss ikke for Zelensky. De slåss for landet sitt.

1 Like

Jeg tror det er bortenfor det nå.

Så lenge han ikke drar fra landet, så vil han fremstå som et “helgenaktig” forbilde, uansett om han er levende, død, eller tatt til fange.

6 Likes

Kremlin har spart de beste troppene til slutt:

De trenger at det er noen på toppen som sier at det går bra og gir håp. Blir han tatt, så er det et symbol på at krigen tapes.

Er det en ting Afghanistan har lært oss så et det at det å være en supermakt trenger nødvendigvis ikke bety at en innovasjon vil være lett. Både russerne og USA vet jo dette godt. Vil derfor tro Putin vil unngå en langvarig seig affære.

Ellers interessant å se at EU og USA kjører samme taktikk som i Afghanistan under sovjet invasjonen ved å tilføre stinger raketter. Gammel oppskrift. Funket bra mot Mi8 chopperne den gang så for man se om samme funker her.

Note for later: håper arsenalet i Ukraina ryddes opp etter krigen så slipper vi å ha masse våpen liggende i lang tid ala Afghanistan.

2 Likes

Kan sikkert være greit å ha litt oppbygget treverk lett tilgjengelig i tilfelle det er mye gjørme og man blir stuck :man_shrugging:

4 Likes

Godt poeng!

Hvis russland ikke blir kastet ut, så har vi et Afghanistan på nytt. Så nei, her kommer det til å være god tilgang på våpen for å skyte ned fly i et par tiår. Å fly i Russland og Ukraina tror jeg blir rimelig risky framover.

2 Likes

Det har du nok rett i. Jeg lurte på om de hadde med ved faktisk :joy:

Det hjelper ikke stort med “pressefrihet” når usannheter og løgner avkreftes først lenge etter at de har hatt sin tilsiktede funksjon og gjort den skaden det har. Der er det ikke store forskjellen på selvmyrdingen av Tore Tønne, Dagbladets forfølgelse av Erik Schjenken og krigspropagandaen som har gjort den ene “intervensjonen” etter den andre fra NATO-landenes side mulig, med hele nasjoner ødelagt og millioner av døde. Ikke stort bedre enn om en morder skulle slippe unna med en beklagelse. Det der med masseødeleggelsesvåpen i Irak fikk tross alt såpass mye oppmerksomhet at de aller fleste fikk med seg at det ikke ble funnet noe slikt. Kanskje fordi mer eller mindre venstreorienterte medier tross alt har hatt en viss sympati med muslimer og mørkhudede. Men de “serbiske konsentrasjonsleirene” er vel mer relevant her, som henger igjen som bilde på hva de “onde serberne” var istand til mot de “uskyldsrene” muslimske albanere og bosniere, likegyldig hvor grov den løgnen var. Russere vil vel også se en viss sammenheng der. The picture that fooled the world

4 Likes

Litt kontekst:

Etter 2 år med pandemi, med ensidig informasjon og merkelig tiltak, hadde jeg kanskje forventet mer opprør mot myndighetene i moderne land som Canada, Australia og store deler av Europa og.

Og forvente at den gjennomsnittlige russer plutselig skal bli kildekritisk/gjøre oppgjør mot Putin (og risikere tortur og fengsel) høres ikke så sannsynlig ut innen Russland dessverre har klart å ødelegge Ukraina

1 Like

Apropos Twitter og media. En kommentar fra John R Schindler, tidligere offiser ved US National Security Agency, og jobbet der med intelligence/counterintelligence i Øst-Europa:

“Per Twitter, the Russian military in Ukraine looks like a confused, disorganized rabble prone to drunkenness and looting. They were the same when they reached Paris in 1814 and took Berlin in 1945. Don’t read too much into it just yet. Russians at war are like this, ever thus.”

4 Likes

Det har aldri vært Russland som har hatt et behov for økt sikkerhet i øst-europa:

7 Likes