Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Jeg har tenkt meg opp til 30 millioner. Hvis Russland virkelig går inn for å knuse byer, og drive hele befolkningen på flukt før de stenger grensene, etablerer jernteppet, og kutter diplomatiske bånd med vesten.

Det er ikke det mest sannsynlige scenarioet, men absolutt en mulighet.

2 Likes

Er vi sikre på at det er RU som saboterer evakueringen? Har du ev noen nøytral kilde du kan dele?

1 Like

De som mener at vi skal gå inn med styrker, har en mulighet selv ved å melde seg :worried:

3 Likes

Det er jo helt åpenbart, dette er standard framgangsmåte for Russland ref Syria feks.
Ser det er påstander om at Ukraina vil bruke de sivile som menneskelige skjold, men det er jo totalt meningsløst mot en fiende som gir blanke faen i om de dreper sivile.
Sivile vil også gjøre forsvaret av byen vanskeligere fordi de har verken vann eller mat.

3 Likes

Har du kanskje noen “nøytrale” kilder som hevder det motsatte?

EU og NATO burde forsyne Ukraina med Tomahawk-raketter, slik at de kan gjengjelde tjenestene mot diverse flyplasser i Russland og Hviterussland.

2 Likes

Russland kommer til å gå for denne, overgi deg eller sult ihjel:

Ukraina skulle evakuere 200 000 mennesker i dag, med de i byen så går de raskere tom for mat og sulter raskere i hjel. Som sagt, standard prosedyre dette her.

Det er jo et spørsmål om denne framgangsmåten blir for stygg for vesten til å bare sitte å se på, i Syria er det ikke like nøye dessverre.

4 Likes

Hvordan skal Ukraina bruke disse Tomahawk missilene? Og det er en oppskrift på ww3.

1 Like

Fra et strategisk perspektiv vil dette gi mer mening en hva en tilbaketrekning vil gi. Desverre …
Om vi støtter Ukraina nok til at de “vinner” så vil Putin straffe oss med å lage kaos.
Blir Putin avsatt så er det fare for at Russland ender som Kinesisk puppet state.
Er det beste å gå i forhandling med Russerne før alt går til helvette ?

Alle parter vil vinne på en kortvarig krig og fredsavtale. Så er spørsmålet om de respektive lederne og kreftene i kulissene evner og/eller ønsker dette.

1 Like

Mot russiske militære flyplasser.

Om Putin ikke er klar for 3.vk, så burde han trekke seg tilbake.

Om han er klar for 3. vk, så kommer den før eller senere uansett.
Og det er bedre å ta den nå, fremfor om 2-3 år, når Russland har fikset problemene sine.

1 Like

Jeg mener jo det. Men altså, de som må gi mest er Ukraina. Så hvis ikke Ukraina og Russland blir enige om noe, så er det ikke vesten sin rolle å tvinge Ukraina til å gå med på noe de ikke kan.

Det jeg ønsker meg er en fredsavtale hvor Ukraina og Russland blir enige om noe - uansett hva - og så får vesten/NATO godta dette. Hvis regimet i Ukraina styrtes/drepes, så er det veldig vanskelig å se at vesten skal godta en “avtale” uansett. Det er ett skrekkscenarioet - at de blir enige, men vesten nekter.

3 Likes

Nja, bør nok være nærmere 1,90 for å være trygt.

1 Like

For meg burde NATO heller gå i forhandlinger med Kina, der de kan få Sibir…

2 Likes
3 Likes

Sannsynligvis er det det beste, å gå i forhandlinger med Russland. Like det eller ikke. Putins mål er innrømmelser. Får han det, vil man kunne ha en mulighet, og så får man håpe at Putin i neste runde blir avsatt av sine egne.

1 Like

Selv om Putin blir sittende er det uunngåelig hvis ikke Russland stopper denne krigen. De vil bare ha Kina å støtte seg på.

OK. Høres veldig optimistisk ut. Først installere ukrainerne med ubåter eller fly med Tomahawk missiler og gå etter russiske militære flyplasser når 80% av russisk militære er i eller ved grensen til Ukraina.

Høres litt mer ut som PlayStation krig enn realitet, men jeg er ikke en profesjonell selv så med forbehold.

1 Like

Grunnen til at man må gå etter flyplasser, er fordi flyene sørger for sikkerheten til russiske styrker i og ved Ukraina.

Er blitt den nye hippe hobbyen det her.

4 Likes