Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Så at det leveres våpen er mao noe han kan leve med?

Håper ikke nato støtter det.

2 Likes

Jeg vet ikke hva han kan leve med, referer bare til det som ble sagt/oversatt.

1 Like

Leve med? Er det noen som tror Russland er klar for krig mot Nato?
Da er det i så fall ingen grenser igjen. Hvis han først og fremst skal bli helt i eget land så er krig mot Nato det siste han ønsker. Han satser alt på ett kort og det er atomvåpen trussel

Vel …

During Russia’s participation in the Syrian Civil War, only one of its aircraft, the Su-34 fighter-bomber, regularly used precision-guided munitions, Bronk explained, and even that aircraft often used unguided bombs and rockets.

“This not only indicates a very limited familiarity with PGMs among most Russian fighter crews, but also reinforces the widely accepted theory that the Russian air-delivered PGM stockpile is very limited,” Bronk wrote.

Another analyst agreed with this assessment.

“The simplest explanation for the relative lack of RuAF’s involvement in the invasion so far is the distinct lack of PGM stockpiles,” wrote security analyst Oliver Alexander on Twitter. “With this deficiency, they are forced to use dumb munitions to operate at scale,” which forces them into the crosshairs of short-range air defense systems.
Russian aircraft also lack targeting pods for finding and identifying far-off targets

Han la riktignok til:

Still, the conflict is barely a week old, and the coming days may see Russia bring the full might of its air force to bear against its small Ukrainian foe.

Helt greit. Vi leser ulike kilder som har en ulik oppfattelse Russlands flyvåpenets evner.

1 Like

Nato skal støtte alliansen og ikke være med å eskalere en krig der det ikke er medlemmer. De kan oppfordre til fred, men ikke delta.

2 Likes

NATO is committed to the peaceful resolution of disputes. If diplomatic efforts fail, it has the military power to undertake crisis-management operations . These are carried out under the collective defence clause of NATO’s founding treaty - Article 5 of the Washington Treaty or under a United Nations mandate , alone or in cooperation with other countries and international organisations.

2 Likes

Jeg tviler. Russland hadde hatt veldig nytte av luftvåpenet sitt, så den eneste logiske grunnen til at de ikke bruker det nå er at det rett og slett ikke kan brukes. Enten fordi det er et problem med å unngå å bli skutt ned av sine egne, eller fordi luftforsvaret til Ukraina er relativt inntakt. Mest sannsynlig en kombinasjon.

1 Like

Som igjen gjelder medlemmer…

2 Likes

Bare så det er sagt, jeg er i mot krigen i Ukraina. Men ser ikke hvorfor andre land skal blande seg militært, slik at dette eskalerer til noe som ikke er nødvendig.

5 Likes

Så du ser ikke nødvendigheten av, eller at det riktig å, sende våpen til Ukraina, slik bl.a. Norge nå gjør?

Sende våpen er en ting, noe helt annet å gå inn militært utover det som ett flyforbud er.

5 Likes

Jeg ser ikke nødvendigheten av å sende våpen til Ukraina.

Men jeg støtter at vi gjør det, jeg mener det er akseptabel risiko. Selv om jeg er fullt klar over at det åpner oss opp for sabotasje mot våre gassrør mot andre land, cyberangrep mot oljeplattformer, osv.

Det jeg mener IKKE er akseptabel risiko er direkte konfrontasjon mellom NATO personell og russiske styrker.

Så får de som ønsker direktekrig argumentere for det.

10 Likes

Mulig, la oss se. Ser ut som Irpin blir massivt bombet nå bla med SU-25 i lufta. Tror Ukrainerne har også skutt ned noen av disse som fløy lavt.

Jeg mener fortsatt at det mest forebyggende virkemidlet vi må ta i bruk nå er at framtidige verdensledere må ha et minimumskrav på 1.75cm på strømpelesten.
Dessuten synes jeg vi bør overvåke flyktningene som vi gir midlertidig opphold, Dette gjelder over hele Europa. Alle systemene er godt testet ut i forbindelse med Covid-19. Når dette engang løser seg vil nok endel ikke reise tilbake, dette gjør prosessen med sporing lett.

2 Likes

Du formulerte det jeg mener på en fin måte :slight_smile:

1 Like

Regner med de har hatt ett godt flyforsvar ettersom russerne har brukt fly lite til nå. Leser de har bombet flere flyplasser nå i det siste døgnet og tatt ut flere ulike typer Ukrainske fly.
Det er sikkert også grunnen til at Zelenskyj ønsker flere fly.

«Han sa at de ville stå for kampene og flygingen, men at de trenger fly», skriver CNN.

Bilde fra Vinnitsa military airfield som er langt inne i Ukraina.

1 Like

Er kanskje litt kynisk, men lite fokus på hvor JÆVLA ødeleggende 10 millioner flyktninger er om de skal integreres, Putin kommer til å bruke flyktninger som våpen, det har han gjort før

*Om noen har glemt

2 Likes

Det ble sendt åtte missiler mot flyplassen der som er det meste de har sendt mot et mål så langt (som er kjent i hvert fall). Med tanke på hvor flyplassen ligger så tror jeg heller den har blitt brukt til å fly inn våpen og forsyninger. Virker som Russland har trappet opp krigen mot våpenleveranser for det er nå også mer bombinger vest i Ukraina.

image