Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Russland fortsetter å angripe sivile som evakuerer.

Jepp, de skyter med artilleri på korridoren der sivile evakuerer fra Irpin mot Kiev.
Flere videoer av dette nå, inkludert der sivile blir drept.

Under en timelang telefonsamtale med Putin ba den tyrkiske presidenten om følgende:

  • En våpenhvile i Ukraina.
  • En fredsavtale.
  • Å sørge for humanitære korridorer slik at ukrainere kan komme seg ut av landet.

Hvorfor skal ukrainerne ut av landet? Det er deres land.
Man får vurdere om man skal strekke seg til å gi russerne en flik i øst, der russiskvennlige ukrainerne kan bosette seg.

Er vel greit at de sivile kommer seg ut på en grei og ryddig måte?

3 Likes

Våpenhvile.

Så må man først og fremst få humanitær hjelp inn, ikke menneskene ut.

Uansett så må de sivile komme seg ut, frem til våpenhvile kommer på plass.

2 Likes
2 Likes

Putin kommer til å fortsette helt til noen setter hardt mot hardt. Da blir han nødt til å revurdere. Inntil det skjer vil han nedkjempe Ukraina helt til han har oppnådd sine mål.

Hardt mot hardt vil føre til en kraftig eskalering der flere land blir blandet inn, det er ikke løsningen uansett hvor mye man måtte ønske det.

5 Likes

Jeg snakker om et flyforbud.

Ser jeg kanskje kunne ha vært mer presis i min kommentar og at du og jeg har ulik definisjon.

Det man skulle anta og forvente var at Russland startet med å etablere dominans i luftrommet med medfølgende lengeværende presisjonsbombing av infrastruktur før bakkestyrkene avansere. De startet riktignok med å bombe flyplasser og ta ut deler av den ukrainske flåten, men det varte ikke lenge, de brukte svært få fly og etablerte ikke dominans. I motsetning til hva som har vært måten konvensjonelle kriger etter andre verdenskrig har blitt innledet med. Til referanse, i Iraq krigen startet man ved å totalt bruke 1801 fly som kjørte 41,404 oppdrag mellom 19 mars og 18 april. Sjokkbombing etterfulgt av bakkestyrker.

Russland kunne gjort det samme, de har trent personell og avansert luftstyrke, både fly av ulike roller, høytflyvende AWACs/S100, og diverse anti-luftvern inkl mobile jammere inkl droner. Det at det ikke innledet hardt spekuleres ved at de trodde Ukraina med dets regjering ville gi seg lettere og at de ønsket(er) å begrense sivile.

Nå som ting trolig ikke har gått helt etter planen vil vi dessverre trolig se mer av dette. Omringing av byen og flybombing før bakkestyrker avanserer. Det er dette NATO, WH og andre postulerer.

Å forsøke å etablere NFZ i regi av NATO ville være en dirkete krigshandling og katastrofal eskalering. Selv om NATO flåten er overlegen, ville man se tap på begge sider. Å risikere at atomvåpen involveres og/eller Kina aktivt må ta side er ikke noe man ønsker. Med god grunn.

Ellers, ja, NATO land har støttet med lettvekt anti-panser og anti-luftvern. Vi er ikke uenige.

1 Like

Som vil blande inn flere land, som igjen fører til eskalering. Ser du ikke den?

Jo, men det er bare hvis Russland ikke overholder forbudet. Hvis nedsiden er for stor så vil Putin måtte trekke seg. Han kan ikke gå til krig mot NATO

Og Nato bør ikke gå til krig mot Russland, noe de gjør ved å stenge luftrommet/flyforbud.

De gjør ikke det. De innfører bare et forbud. Russland kan velge å overholde det eller gå til krig mot Nato.

1 Like

Ett forbud som igjen er militær beskyttelse av Ukraina, som igjen er en krigserklæring… Skjønner?

1 Like

På den annen side sier Putin at sanksjonene i seg selv er en krigserklæring…

Nesten en krigserklæring, men vi er heldigvis ikke der enda var det han sa i følge oversettelsene på nyhetene i går.

1 Like

Ja man blir nesten nødt til å beskytte et land som blir utsatt for et folkemord.
Jeg tror det mest er atomvåpen raslingen til Putin som gjør alle så shaky. Så gangster trikset hans funker

4 Likes