Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Som medkrigere til krigen mellom Ukraina og Russland er det eneste som mangler nå at Russland trapper opp kampen om narrativet. Jeg ser for meg avisoverskriftene, «Ukrainske og Russiske styrker drep på bestialskvis» store ammunisjonsmengder (norske) på avveie. (Noe tid etter) Equinors Trollplattform sabotert. Krigen nærmer seg Norge.

Russland har ikke kapasitet til å krige mot Nato. Det er bare atomvåpen de har og hvis de bruker det så utslettes Russland.

2 Likes

Utfordringen med cyber og hybrid krigføring er noe som kalles «attribusjon» (hvem stod bak). Russland, Iran, Kina, USA er eksperter på dette området.

1 Like

Det som skjer nå er at Ukraina ofres fordi alle er livredde Putins trusler om bruk av atomvåpen.

Men du er klar til å ta en slik risiko?

Folkemordet går som planlagt med andre ord. Selv om enkelte her inne mener planlagte angrep på sivile ikke er folkemord.

4 Likes

Flyforbudssone mener jeg vi må ta sjansen på. Det er ikke en aggressiv handling. Det er for å stoppe folkemord. Det har NATO gjort før.

2 Likes
  1. Vi må da kjempe mot russiske jagerfly, god mulighet vi vinner.
  2. Vi må kjempe mot og fjerne russisk AA, der vil det gå med mye nato fly i prosessen.
1 Like

Det er en video der. Og en Russisk lastebil med Z i bakgrunnen.

1 Like

Det du skriver der gjelder bare hvis Russland fortsetter å fly over Ukraina til tross for forbud.

Hvis man ønsker direkte konflikt mellom NATO og Russland kan NATO like gjerne erklære at de går inn i Ukraina militært, og Russland får pelle seg ut eller så blir det atomkrig.

Ingen forskjell mellom det jeg skriver der, og å erklære en flyforbudssone. Er man villig til å eskalere er det fritt fram.

9 Likes

Jeg mener det er vesentlig forskjell da flyforbud i grunnen ikke er en aggressiv handling. Samme som å ilegge en konemishandler besøksforbud.

1 Like

Du forstår at en flyforbudssone innebærer at NATO-fly patruljerer og skyter ned russiske fly, korrekt ?

Bare hvis Russland ikke respekterer forbudet.

1 Like

Det må vi anta de vil gjøre.

Jeg tror det er mer realistisk med en humanitær no fly zone i det vestlige ukraina over 1-2-3 regioner.

1 Like

Ja. Og da er vi delvis på vei mot en løsning, som innebærer en deling av UA: Russland befester sine stillinger i øst, og ukrainerne er trygge i vest. Når man har fått etablert disse posisjonene, vil de kunne bli stående på ubestemt tid.
Russland har fått sin buffersone, og ukrainerne i vest har fått sin tilknytning til vest.

Ikke grenser for hva man kan gjøre om man bare kaller det “humanitært”.

Så hvis du ser bort fra atomvåpen så mener du Putin vil sende Russland i krig med NATO?

Biden lovte å å ikke sende tjenestemenn inn i Ukraina… men han sa ingenting om Reaper droner med hellfire missiler :grin: :+1:
Hvis Russerne finner ut av det kan vi si at de tilhørte Ukraina. :woman_shrugging:

Ellers har Wagner leiesoldater kjempet mot USA i Syria og Russland ment at det ikke var dem, slik som i øst Ukraina. USA virket til å være enige ettersom de bombet dem til *****

1 Like