Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Girkin klager over små grupper med SOF som herjer med bakre kontrollposter og utstyr. De har pålitelig kommunikasjon (mangelvare for russerne), og kaller inn presisjonsangrep med raketter.

Det russiske flyvåpenet kan ikke gjøre noe, for de aner ikke hvem som er hvem i dette kaoset.

5 Likes

En fin tråd for litt bakgrunn og forventninger til hva som skal skje framover.

20/ Military forces under pressure – especially those that are isolated or surrounded like those west of the Dnipro - can collapse catastrophically in the absence of excellent leadership. And, Russian military leadership in this war has not been a model for others to emulate.

21/ The combination of pressure on multiple fronts, limitations on reinforcements, the Ukrainian advantage of interior lines, western support, and clever tactics and leadership means the Russians are now under significant psychological pressure at all levels.

22/ With Russian battlefield and operational failures, challenges in manpower, and shortfalls in munitions and other equipment, as well as Putin’s failing economic and energy coercion, the Russians will be challenged to produce a new ‘theory of victory’.

Så kort sagt, ballen kan begynne å rulle veldig, veldig fort.

Det virker som om forsvaret til Russland på Kherson fronten holder ganske greit. De har nok folk, bra nok folk og nok utstyr. Det de ikke har er nok forsyninger. Spesielt drivstoff tipper jeg kommer til å bli et stort problem etterhvert. Her tror jeg ikke Ukraina pusher veldig hardt, det vil koste dem for mye. Jeg antar de vil la forsyningsproblemene gjøre jobben før de setter inn støtet.

Forsvaret til Russland ved Kharkiv virker å ha dårlig trente folk, dårlig med utstyr og dårlig kommunikasjon. “Lommen” Ukraina har laget vil nå også ha dårlig med forsyninger. Ukraina skal bruke spesialsoldatene bak de russiske linjene for å kalle ned presisjonsartilleri og for å ta ut flyktende russiske tropper på veiene.

Jeg tenker at hvis Russland ikke prøver å konsolidere posisjonene sine snart, så vil de bli overkjørt. De russiske tapene, spesielt ved Kharkiv er helt asymetriske. Russerne har for mye land å dekke med altfor få tropper. Frontlinjen er på ca 1500 km. Med 150k tropper, så blir det 100 tropper pr kilometer, eller 1000 pr 10 km. Da er det ingen i reserve bakover. Når man så vet at Russland har store styrker i Kherson, så skjønner man at det ikke er mange igjen til resten av frontlinjen. Jeg antar også at Russland har mye av troppene sine i de okkuperte områdene, så det er kanskje bare 300 pr 10 km frontlinje (og mye mer i Kherson da).

5 Likes

Videosymbolet nederst til høyre er videoen i tweeten over.

  • Det er 12 km til Kupiansk
  • Det er 17 km til broen
  • Det er 12 km til Izium

3 Likes

Det ser ikke ut til at russerne hadde tenkt på å bygge forsvarslinjer rundt Kupyansk. Det blir interessant å se om de klarer å organisere noe skikkelig forsvare før ukrainerne når frem.

Som logistikk-knutepunkt er byen allerede slått ut, siden jernbanelinjene og veiene er godt innenfor rekkevidden til vanlig artilleri.

2 Likes

Russland klager i FN over vestlige våpen som blir levert til Ukraina. De må ha mistet alt vett og forstand.

4 Likes

Liker ikke denne :

Hvis USA/NATO ikke kan takle dette, hva da med en krig der vi er direkte involvert?

1 Like

Da mongolerne herjet i Europa på 1200-tallet ble de drevet på flukt av en koalisasjonshær utgått fra staten Rus (som er forløperen til både dagens Ukraina og Russland), men mongolhæren snudde brått ved Donetsk og gikk til motangrep og nærmest tilintegjorde koalisasjonshæren. Vi får håpe at russerne ikke kjenner historien så godt og planlegger et tilsvarende motangrep.

1 Like

NATO baserer i langt større grad krigingen på luftstyrke enn på artilleri og missiler. Spørsmålet er om det er tilstrekkelig. Luftvernet til russerne har ikke vært så imponerende som antatt, men amerikanerne tenker nok mere på hva Kina har av luftvern og langtrekkende missiler.

4 Likes

Da er det frem med bajonettene.

Russland ønsker nok å gå til motangrep, men har de de ressurser til et stort motangrep?

De har den nylig mobiliserte styrken, som trolig er nord for Kharkiv. Spørsmålet er om den er tilstrekkelig trenet og utstyrt for offensive operasjoner.

Hvis man er direkte involvert i en krig kan man kanskje benytte noen skip og fly? Det ville kanskje vært til hjelp?

Poenget mitt er at det er drøssvis av greier som ikke er blitt sendt til Ukraina. Det russiske militæret er en spøk.

3 Likes

Med hvem?

NATO kjører stort sett mekanisert infanteri + luftvåpen, ikke artilleri + mekanisert infanteri.

2 Likes

Og et annet spørsmål er hvor lenge UKR kan holde trykket, så vidt jeg forstår begynner våpenlagrene deres å tømmes.

Det måtte vel blitt mot Russland.
Tenker at vesten da måtte gått mye hardere til verks enn de gjør i Ukraina.
Men ser poenget flere nevner her, at NATO kriger med andre typer våpen.
Beroliget :blush:

Men vi må kunne steppe opp produksjonen av det Ukraina trenger.
Putin må knuses.

4 Likes

Nå har vel Ukraina en blanding av Nato og Russiske våpen. Vil tro det ligger mye ammo og utstyr igjen etter Russerene når de trekker seg tilbake.

Ikke utenkelig at Ukraina kan ta i bruk dette.

2 Likes

Har du en lenke til en kilde?

Jeg har ikke sett noe om vesentlige forsyningsproblemer siden de skiftet fra sovjetisk 152mm artilleri til NATO standard 155mm.

3 Likes

CIA chief says Russia will pay “a heavy price” for war on Ukraine

https://www.axios.com/2022/09/09/russia-ukraine-invasion-failure-cia-chief

3 Likes

Russland er ikke en trussel mot Vesten på et tiår uten ved å gå full krigsøkonomi. De har mistet så mye folk og utstyr at de framstår helt ribbet. Hadde Russland hatt utstyr i kvanta, så hadde det vært brukt i Ukraina.

Grensen mot Norge og Finland står helt ribbet. Faktisk et det så ille at når de nå trenger folk, så har de ikke nok folk til å trene dem. De har blitt sendt til Ukraina.

Den eneste store militærmakten som står igjen som ikke er vestlig er vel Kina.

4 Likes

Denne:
image

Dette ser ut til å være en verifisering av at tapene av russiske soldater er rapportert riktig fra Ukrainsk side:

Og den siste uken har vel det gått med enda flere. Må jo begynne å bli mange i Russland som er berørt etter hvert.

1 Like