Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Dette er ikke bra,

1 Like

Da kan jo Nato også stille med 100.000 soldater, fullt utstyrt med F35 etc.

4 Likes

Komiske Ali virker som å tro at det var USA som angrep Ukraina

6 Likes

Medvedev større klovn for hver dag som går ja.

Angående soldater fra Nord Korea, LOL! Ja, akkurat. Lurer på hvordan de ser for seg at det skulle foregår. Håper inderlig for deres skyld at det ikke blir sendt noen. 100.000 nordkoreanere sendt rett til slakteriet, blir ikke pent.

7 Likes

Så, russerne er over på å kjøre pontongferger for å få fram forsyninger til Kherson og trenger 4 stk for å få fram nok forsyninger. Tror det kan bli litt “ubehagelig” framover gitt… Disse er innenfor rekkevidde til GPS styrt artilleri og Himars.

2 Likes

Er man HELT sikre på at det er samme dama? Er jo en skandale for Amnesty i så fall.

2 Likes

Det er ikke samme person. Men en artikkelen hun delte ble lagd av en stalinist.

2 Likes

Jeg tenker jo at jo fortere Ukraina får drevet Russland ut av Ukraina, jo færre sivile tap blir det. At Ukraina har prøvd å beskytte byer og landsbyer ved å ha tropper i sykehus/skoler til en liten grad er ikke i nærheten av de skadene Russland gjør uten provokasjon mot Ukraina eller i områder de selv har okkupert.

4 Likes

Styremedlemmet i Amnesty sitt lokallag i Finland delte en artikkel på Twitter som viste seg å være medforfattet av en (angivelig) stalinist. Hva jeg kan finne ved rask googling så definerer denne forfatteren seg som kommunist.

Når styremedlemmet ble gjort oppmerksom på dette skrev hun at hun ikke viste at den ene fortsetter er stalinist og at hun ikke deler forfatterens syn.

That’s it hva angår den finske Amnesty personen. Har ingen forbindelse med Amnesty sin undersøkelser og rapport i Ukraina.

2 Likes

Nei, så enkelt er det nok ikke. Det sier uansett mye om hvilket tankegods vedkomne selv har.

Helt krise for Amnesty nå. Og jeg er ikke det minste overrasket.

1 Like

Hvor har jeg forenklet bilde?

Ser ikke helt den store krisen ved at 1 av deres (Amnestys) 3200 ansatte har tweetet en artikkel hvor vedkommende i etterkant gjør en korrigering og tar avstand fra forfatterens syn.

3 Likes

Jeg har satt mine 100,-/måned til Amnesty på pause til det blir mer klarhet i dette. Er i grunn redd for at det er trolling mot Amnesty som er med på å forsterke den dårlige publisiteten.

Liker ikke tanken på at det er regimer som har interesse av å svartmale Amnesty som lurer meg til å gå til dette skrittet, men samtidig så er det åpenbart etter den finske saken at Amnesty må komme ut med skikkelige avklaringer for å få tilbake troverdigheten.

2 Likes

Slik kunne (burde?) det ha vært, men det er ikke slik i praksis. Russland og trolig også Kina hadde lagt ned veto i FN, USA hadde vært redd for å sette en presedens de ikke kunne etterlevd og Europa hadde neppe vært interessert i å kutte alt av russisk olje og gass. Sanksjoner er det eneste ikke-voldelige maktmiddelet vi har mot Russland, og selv om det åpenbart har svekket økonomien i Russland har det ikke stoppet krig eller krigsforbrytelser.

Veto-retten i sikkerhetsrådet føles helt klart udemokratisk, men er trolig den eneste måten du får USA og Russland til å ta del i FN over hodet.

Her er det for mye følelser inne i bildet. Jeg er enig i at rapporten til Amnesty isolert sett er ensidig mot Ukraina, og burde i større grad beskrevet at russiske styrker opererer mye mye verre. Men det gjør ikke funnene i rapporten mindre valid av den grunn, og krigens folkerett skal følges etter beste evne av alle stridende styrker uavhengig av just cause og hvem som er aggressor/forsvarer.

Hvis dere leser motsvaret til Amnesty Ukraina, så ser dere at denne underorganisasjonen overhodet ikke er nøytral i konflikten. Så skjønner godt at deres innspill ikke er tatt med av Amnesty International.

Amnesty Polen har også reagert sterkt. Og kritikken ser ut til å vokse ganske massivt.

Tipper det ender med at noen må gå og at amnesty trekker hele rapporten som ikke sann.

3 Likes

For de som selv ønsker å lese hvordan Amnesty Poland har «reagert».

1 Like

Det var dette som var mitt poeng. Nye “kjøreregler” som av noen (eller alle:)) foramedlemmer oppleves umulige i dagens “normal” er muligens det eneste som kan presse frem endring. Hvorfor skal verdens befolkning slå seg til ro med at en håndfull nasjoner har særskilte rettigheter fremfor andre gjennom vetoretten?

Det er i dag kun muligheten for sanksjoner som muligens kan hindre aggresjon, intet regelverk som er ratifisert gjennom flertallsbeslutning i FN.

Uvanlig mye ukrainsk artilleri nord i kherson.

1 Like

Tusen takk. Jeg ser ingen steder hvor Amnesty Polen har reagert “sterkt” mot Amnesty International sin rapport, som Evilfreud sier. Tvert i mot så har de sitert "Independence, impartiality and evidence-based”. Impartiality - dvs. lik og rettferdig behandling av begge sider i en konflikt - både Russland og Ukraina skal bli holdt ansvarlig for sine krigsforbrytelser.

Sånn er det å være politisk ukorrekt i disse tider. Da risikerer man å bli “cancelled”.

1 Like

Bare å hamstre jod.

2 Likes