Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

For meg ser det ut til å være to forskjellige reaksjoner som går parallelt. Her er mye moralsk forargelse, som gir mye støy. Det drukner dessverre den faglige diskusjonen rundt korrekt jus i tilfellene som AI trekker frem.

Mye av den moralske kritikken kan synes overdreven, men AI er må finne seg i at deres forståelse av det juridiske blir diskutert.

1 Like

Har sett litt, men ikke så mye helt konkret på dette. Først og fremst fra ukrainske kilder og vet ikke helt hvor nøytrale de er :stuck_out_tongue:

AI får MYE kritikk nå fra mange kanter. Og de mister uten tvil betydelig funding pga dette.

Skal bli interessant å se deres neste trekk.

Er jo helt krise for en slik organisasjon å bli avslørt som et slags kommunistisk rottereir, igjen!

4 Likes

Nå begynner the little rocket man å blande seg inn i konflikten

image

Det “okok” ikke har fått med seg er at det er vanskelig å evakuere når Russland bruker klasebomber sendt med rekkevidde på 100+ km mot ukrainske togstasjoner som brukes til å evakuere sivile. Evt det “okok” ignorerer ved å putte fingrene i ørene mens han lukker øynene og synger en liten sang.

Hvis noen trenger å bli minnet på hvilken situasjon jeg referer til:

… hvis noen nå får lyst til å forsvare Russland med å si at en togstasjon er et gyldig mål, så…

These weapons can release as many as 50 bomblets in a radius up to 400m, with the potential to lead to high civilian casualties in heavily populated areas.

Mao, de bomber hele byer uten å bry seg om det finnes militære mål der. Den “ekstra” risikoen Ukraina evt må ha utsatt sine sivile for er minimal. Om noen. Ukrainsk medisinsk kjører nå rundt i anonyme kjøretøy uten røde kors fordi de så at disse bilene ble truffet oftere enn andre kjøretøy. Hvis noen lurer, militære sykehus har samme beskyttelse som sivile.

6 Likes

Lurer på om Russland har tenkt å gjennomføre dette. Også et godt eksempel på at det ikke egentlig spiller noen rolle hva Ukraina gjør, Russland dreper sivile og skader områder for å bedrive terror og for å ødelegge Ukraina.

6 Likes

Er ikke sånn man utløser en atom-katastrofe, men de får gjerne kjøre på. Hvis de skulle skapt en krise måtte de funnet fram det brukte avfallet fra reaktoren og helt det ut i drikkevannet i området/sendt det opp med en rakett over en storby eller liknende. Da skaper de en krise. Sprengning av selve anlegget fører ikke til noe stort, men kan sikkert brukes for å skape frykt. De ødelegger dog tilgangen på strøm i området for reaktoren, men regner med den er skrudd av anyways så lenge anlegget er okkupert.

Å sprenge deler av anlegget kan da bli mye verre enn Chernobyl? Der hadde du mennesker som prøvde å stoppe prosessene. Her har du russere som prøver å gjøre så mye skade som mulig.

Kjernekraftverket er i drift.

It takes a long time for the fuel to be cold enough to be removed from the cooling pools, around five years according to a briefing by Greenpeace on the hazards at Zaporizhzhia plant. As of 2017 there were 855 tons reactor core fuel in spent fuel pools that are “highly vulnerable.” Were the cooling pump system to fail the pools risk overheating and evaporating. That could lead to metal cladding on the fuel rods igniting and releasing most of the radioactive material.

ref: What would happen if Zaporizhzhia nuclear power plant were to explode? - AS USA

EDIT: ser ut til at det som skal til er at kjølingen for avfallet blir stoppet ved at strømmen til anlegget blir kuttet. Såvidt jeg forstår er en av reaktorene aktiv og står for strømmen som kjører kjølingen. I tillegg er det kraftlinjer ut av anlegget.

Ukraine’s nuclear agency says Russian rockets have damaged part of a giant Russian-controlled nuclear power plant, but there has been no radiation leak.

Enerhoatom said a nitrogen-oxygen unit and a high-voltage power line had been damaged at the Zaporizhzhia plant - Europe’s largest - in southern Ukraine.

EDIT2: kanskje ikke fungerende linjer…

1 Like

Link?

Hvis det viser seg at de har rapport feilaktig eller falsk data, må de selvfølgelig trekke tilbake rapporten og kjøre en ordentlig intern oppvask. Men håper virkelig de har integritet nok til å ikke trekke den tilbake pga. politisk og følelsesmessig press fra Ukraina-vennlige land og aktører.

Det kan bli veldig interessant hvis Ukraina kan få luftherredømme over feks kherson. Det vil være fullstendig ødeleggende for russisk moral.

Ettersom Russland er i okkupert område hvor Ukraina har plenty med informanter og luftvern gjerne holdes et godt stykke fra fronten, så ser jeg for meg at det blir veldig vanskelig for Russland å holde disse skjult for Ukraina.

9 Likes

Amnesty International har en del brannslukning foran seg, men det er vanskelig å starte med slukkingen når det stadig kommer frem nye og bekymringsverdige opplysninger.

Er rapporten virkelig basert på intervjuer gjort i Russiske filtreringsleire (der ukrainere blir torturert), er det all grunn til å tvile på kvaliteten til rapporten.

6 Likes

Det kan da ikke stemme? Slik informasjon må jo anses som direkte russisk desinformasjon. Før en velger et standpunkt her, kan det være verdt å spørre seg om AI virkelig er så inkompetent eller om Ukraina også kjører en informasjonskampanje her.

Blir spennende å følge videre.

4 Likes

Jeg tror somsagt noen må gå og hele rapporten blir trukket.

Lukter kremlins lange tentakler her.

2 Likes

USA gir ytterligere 10 milliarder i våpenhjelp .

7 Likes

Ja det er den milliarden USD som ble nevnt sist uke.

Den skal blant annet inneholde Nasams.

1 Like

Nei,husker jeg riktig ble totalen 85 milliarder sist uke,og nå 10 nye milliarder tilsammen 95 milliarder.

1 Like

Det ville ikke vært første gang vestlige kilder rapporterte fra mer eller mindre fra russisk propaganda uten å si noe om hvem kilden var eller la Ukraina komme til ordet

2 Likes

Flere kilder som nevner dette. Dette er faktisk beyond bad for amnesty om det stemmer.

4 Likes

Hvilken andre kilder enn Ukrainian government’s Center for Strategic Communications (Stratcom) FB side er det som hevder dette?

7 Likes

I så fall to fluer i en russisk smekk. Både diskreditere ukrainske styrker og Amnesty.

Men jeg ville som sagt vært forsiktig med å basere meg på ukrainske kilder her, inkl. Amnesty Ukraine.

3 Likes