Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Kort sagt, det jeg får ut av dagens nyheter er et en mulig grunn til at Ukraina vil ha russiske tropper til Kherson er at der kan Ukraina klare å få luftherredømme. Hvis de klarer det, så er russerne rimelig fucked. Manpads har russerne sikkert greit av, men disse har en max rekkevidde på 3,5km oppover, så hvis det vanlige luftforsvaret er slått ut, så går det an å fly over.

1 Like
4 Likes

Et russisk ammolager 150 km fra fronten er historie. Det spekuleres vilt på nett om alle slags missiler, flyangrep og sabotasje.

8 Likes

Kan de ha fått atacms allerede?

1 Like

Min første tanke var at det nå er store nok hull i russernes radardekning til å gjennomføre flyangrep. Alternativt at Ukraina har mottatt Extended Range versjonen av GMLRS, og at den oppgitte rekkevidden på 150 km var noe konservativ.

3 Likes

Det er rykter om at denne er ankommet ja.

Skal også komme atacms. Men den bruker man nok ut til 300km.

Also mer stuff rundt amnesty.
Why did Amnesty International Ignore My Warnings about their Ukraine Investigation? – Byline Times)

3 Likes

Ser ut til at USA gir noe i det stille ja.

7 Likes

Har vært mye tanker rundt hvordan UKR har klart å “levere” disse rakettene.

Denne tråden beskriver det som jeg anser som den mest plausible måten.

2 Likes

Ja, levert fra fly, så kan HARM missilene angripe et mål 150 km fra der det blir sluppet. Så det er jo plausibelt. Når jeg sjekket nå, så ble det ikke nevnt eller hintet til noe om ATACMS i den siste briefingen fra Pentagon.

Nå meldes det om en kraftig eksplosjon på flybasen i Novofedorvika på Krim. 220 km fra fronten. Kan hende de virkelig har fått ATACMS.

10 Likes

Det kan vel nesten bare være ATACMS, hvis ikke Ukraina har noe raketter med slik rekkevidde?

Han siste tror det kan være Tocha, men den har såvidt jeg kan se max rekkevidde på 185 km og presisjon som en høne.

The Harpoon’s long-range capabilities will allow Ukraine to target Russian ships from a distance of around 149 miles. With this advanced weapon system, Ukraine may well be able to regain control of the Black Sea Coast and fight off opposing Russian ships.

Harpoon Anti-Ship Missiles Making Their Way to Ukraine.

En bedre kandidat tenker jeg. Funker hvis Russland ikke har fungerende radar fordi de må ha dem skrudd av pga HARM missiler :smiley:

6 Likes

Er noen videoer ute. Ser ut til være Brann og ikke mange sekundære eksplosjoner. Gjetter på at et drivstofflager brenner.

Drivstoff på militære flyplasser er gjerne i nedgravde tanker, så det må ha vært et presist treff. Neppe sovjetiske missiler.

1 Like

Tocha rakettene til ukr er gamle. De når ikke så langt.

Tror flere flyplasser ryker nærmeste uken for å si det sånn.

1 Like

Det blir i alle fall lite luftstøtte for de russiske styrkene i Kherson regionen.

2 Likes

Hvis dette viser hvor bra luftvern Russland har over Kherson, så lover det veldig godt for ukrainske angrep fra Bayraktar, helikopter og fly. Fint at Russland har stappet noe sånt som 28 BTG inn der da.

5 Likes

De lobbet tochka fra Mariupol til Rostov militærflyplass ca. 150 km tidlig i krigen. Hadde de kunnet rekke lenger så hadde vi sett angrep på lenger avstand men det så vi ikke noe til.

Det virker som om Ukrainske tochka har fått oppgraderinger og treffer veldig mye mer presist enn de russiske motstykkene men avstand er begrenset.

1 Like

Harpoon skal funke, så da antar jeg det er det de har brukt. Skikkelig psy-ops fra Ukraina sin side. Som russisk soldat, så vet du at de ikke har fungerende luftforsvar :stuck_out_tongue:

4 Likes

De nyeste videoene viser mange treff spredt litt utover. Ukraina måtte hatt mange HIMARS oppstilt for å levere en slik salve med ATACMS.

Det spekuleres i at ER versjonen av GMLRS har over 200 km rekkevidde.

3 Likes

Snakk om 10-12 eksplosjoner i løpet av et minutt. Høres utrolig ut.

3 Likes

Er store stridshoder her. Jeg tror på atacms. Kan faktisk være harpoon siden den deler stridshode med noen atacms versioner.

3 Likes