Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

40fly ødelagt. Daaaaang

14 Likes

1 fly som flyr som sin vei. Håper resten er ødelagt.

3 Likes

Don’t shoot the messenger sies det. Synd at frigitt fakta skal føre til drittkasting. Får håpe de Amnesty-ansatte som fant og delte denne infoen slipper billigere fra det enn Julian Assange gjorde da han delte kritisk informasjon med verdenssamfunnet.

“Amnesty …har et eget team med spesialiserte, erfarne og uavhengige etterforskere som dokumenterer menneskerettighetsbrudd i konfliktsoner over hele verden… De har brukt samme høye standarder for etterforskning og dokumentasjon av fakta som i krig og konflikt i andre land og regioner…”

Oberstløytnant Palle Ydstebø mener det er hold i store deler av rapporten, og at han er “…bekymret for at den kan utnyttes av russiske medier og føre til et skifte i vestlig opinion.”

Blir spennende å se hvordan krigen dokumenteres i ettertid.

3 Likes
1 Like
4 Likes

Tatt ca 3,5 km fra flyplassen. Man hører drønnet fra eksplosjonen rimelig godt.

Lurer på hvor mange fly det var der og hvor mange som evt blir skadet. De står jo relativt langt fra hverandre. I hvert fall på et satellitt bilde jeg så som skal være 4 timer gammelt.

1 Like

:man_facepalming:
Tom Røseth, førsteamanuensis og hovedlærer i etterretning ved Forsvarets høgskole, omtaler rapporten som «en tøff sak».
-Det er på en side greit at Amnesty krever mye av ukrainerne. På den andre siden må det de konkluderer med i rapporten være basert på god forskning med god metode. Slik det står, er det lite etterprøvbart, sier Røseth
Han understreker at ukrainerne skal følge folkeretten også som forsvarende part, men mener «vi ikke må komme dit at de må ut i åpent lende og bli lette mål for overlegen russisk ildkraft».
-Byer må forsvares med styrker i byer, og vi må huske at Ukraina i hovedsak består av flatt åpent landskap. Jeg er usikker på om Amnesty gjør gode militære vurderinger på alternative forsvarsposisjoner eller trygge lokasjoner for hvile, sier Røseth.

rapporten er stærkt problematisk, lyder kritikken fra Jacob Kaarsbo, senioranalytiker i Tænketanken Europa og tidligere chefanalytiker i Forsvarets Efterretningstjeneste.
-Det er, som om de mangler en fundamental forståelse for, hvad er det for et forsvar, som ukrainerne er nødt til at lave. Det, de skriver, virker en smule virkelighedsfjernt, uddyber han over for TV 2.

Analytikerens kritik går dels på, at menneskerettighedsorganisationen ikke i tilstrækkelig grad tager højde for, at det er den forsvarende part i krigen, der bliver kritiseret.
-Vi har dokumenteret et mønster, hvor de ukrainske styrker udsætter civile for risici og overtræder internationale love, når de arbejder i tæt befolkede områder. At være i en defensiv position fritager ikke Ukraine fra at respektere international humanitær lovgivning, siger Agnes Callamard, generalsekretær i Amnesty International, i en pressemeddelelse.

Men der er i de internationale konventioner ikke nogen overordnet regel mod at operere inden for civil infrastruktur, fortæller Kenneth Øhlenschlæger Buhl, der er militærforsker ved Forsvarsakademiet med speciale i folkeret.
Det afgørende er, at man ikke bevidst anvender de civile som skjolde mod fjendens angreb, og at de militære styrker i så vid udstrækning som muligt undgår at sætte civilbefolkningen i fare – for eksempel ved at få dem evakueret.
-Så jeg kan godt følge Amnesty et stykke hen ad vejen, da det ikke er uendeligt, hvor meget man må bruge civil infrastruktur. Men tingene er mere nuanceret, end jeg umiddelbart hører Amnesty udlægge teksten af konventionerne, siger Kenneth Øhlenschlæger Buhl til TV 2.

Han forklarer, at det i en juridisk sammenhæng vil være op til en konkret vurdering i det enkelte tilfælde, om der er tale om et brud på folkeretten.
Kritik kaldes helt skæv
Hvad angår beskyttelsen af de civile, er Jacob Kaarsbo af den opfattelse, at ukrainerne har gjort meget for at forsøge at evakuere civile og opfordre til at forlade de områder, hvor kampene foregår.*
-Selvfølgelig skal Ukraine også overholde krigens love, og hvis der er noget kritisabelt, skal man forfølge det. Men jeg synes, at rapporten er proportionalitetsforvrængning. Kritikken rammer helt skævt, siger han.
Ifølge Kaarsbo er det ikke til diskussion, at der fortsat befinder sig civile i kampzonerne, men han er bekymret for, at Amnesty International i sin rapport ophøjer enkeltstående eksempler til noget mere generelt.

Dels frygter han, at rapporten i den nuværende fase af krigen kan være med til at legitimere Ruslands angreb på civile mål.
-Derfor svækker rapporten i yderste konsekvens sikkerheden for de civile, som Amnesty gerne vil beskytte. Skadevirkningen er gigantisk, siger Jacob Kaarsbo.
Han hæfter sig samtidig ved et konkret eksempel, som pressechefen for Amnestys danske afdeling fremhævede i et interview med TV 2. Her forklarede pressechefen, at der er dokumentation for, at de ukrainske styrker har opereret fra skoler, men at skolerne har været forladte, og at man derfor gerne må operere derfra.
Amnesty International kritiserede dog, at skolerne lå i tætbefolkede områder, og at ukrainerne ikke gjorde nok for at få de civile advaret og evakueret fra faren.

-Her mangler der forståelse for krigens præmisser. Folkeretten siger, at der skal tages hensyn til de civile i videst mulige omfang, men jeg synes ikke, at Amnesty sondrer tilstrækkeligt imellem, hvad ukrainerne er presset til at gøre for at forsvare sig. Forventer man, at ukrainerne går ud og taber krigen? For det er nærmest alternativet, siger Jacob Kaarsbo.

8 Likes

Og når man ser på hva Russland gjør med sivile etter at de har tatt et område, så ville jeg heller hatt ukrainske soldater der. Russland bomber jo byer samme hva.

5 Likes

Man vinner dessverre ikke kriger ved pinlig nøyaktig anvendelse av millimeterjuss.

4 Likes

Tok feil angående hvor mange og hvor tett flyene stod. Ammo og drivstoff ser ut til å ha vært satt opp for langt unna til å skade fly, men hvis missilene som ble brukt eksploderte i tusen biter tungsten, så kan ting bli litt stygt…

3 Likes

Det kunne virke som at de tok ut ammunisjonslagrene, som kan ha gått av i en stor smell.

Da flyr biter av stål og betong mange kilometer, og alle fly som ikke stod i shelter har sannsynligvis fått kraftig juling.

3 Likes

Jeg tipper de har bombet godt rundt på hele basen.

2 Likes

Jepp. Men det så ut til å være tre eksplosjoner som virkelig satte spor etter seg.

Så jeg vil anta 2 stk ammo-bunkere og et stk drivstoff-lager har blitt tatt ut.

1 Like

Poenget står selvsagt: Amnesty avdekker brudd på menneskerettigheter og internasjonale konvensjoner. Skal det bagatelliseres?

Egentlig er jeg mer opptatt av konseptet: skal man svartmale og arrestere journalister og frivillige som deler stygge nyheter om samfunnet?

Er Janteloven eller menneskerettigheter viktigst?

Uansett: fint om du linker til artikkelen du siterer fra, istedenfor å la det se ut som utdrag fra artikkelen jeg delte :man_facepalming:

3 Likes

Forferdelig opsec fra Russland her. Å ja, Ukraina tar ut luftforsvaret vårt. Skal vi gjøre noe med flyene som står parkert her? Nei, men vi må passe på så ikke Ivan røyker på ammo lageret igjen.

2 Likes

https://twitter.com/warmonitor3/status/1557080496458371072?s=21&t=XqysnP9UET1tQn2aGaHOKg

Første bilder inne på flyplassen?

Slettet! Heh

Ser ut som tweeten er slettet

That looks intact, like the Moskva

Noen kommentarer er bedre enn andre :joy:

7 Likes

Woops, kan ha tatt en VIP.

3 Likes