Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Og ikke minst. Baltikum.

3 Likes

Ja Baltikum i en virkelighet der Russland har sett at vesten gir etter. Good luck.

2 Likes

Spørsmålet mitt er klart formulert.

Skal jeg følge din logikk, så kunne jo bare Nato angrepet Russland med atomraketter for å hjulpet Ukraina.
Poenget er at dersom dette utvikler seg til atomkrig, vil langt flere mennesker i Ukraina dø også.

2 Likes

Men Nato kan ikke - og burde ikke - involvere seg direkte i krigen. Det er ikke det Nato er til for. Det har de også vært veldig klar på.

Så enig med

4 Likes

Putin stopper ikke før han blir stoppet.
Ergo må Ukraina vinne. Spørsmålet er om vi skal la det skje sakte eller fort.
Det er fordeler og ulemper ved begge.

2 Likes

Da hadde du fått atomkrigen du ønsker.

Og det er her essensen ligger. Så lenge vi hjelper Ukraina å forsvare seg blir det ikke atomkrig. Angriper vi Russland er det annet ballgame.

Så spørsmålet er enkelt. Skal Ukrainere dø fordi du er potensielt redd for en atomkrig.

sVaret er jo selvsagt nei, man skal ikke offre ukrainere og man bør støtte dem så langt det er teknisk mulig i forsvar av eget territorium

4 Likes

Vi må hjelpe Ukraina til å vinne uten å øke faren for atomkrig mer enn nødvendig. Å angripe Polen vil automatisk medføre reaksjon fra Nato, og det vet Putin.

2 Likes

Det eneste Putin ikke har gjort er å bombe land som er med i NATO. Altså burde Ukraina vært med i NATO.

6 Likes

Det er jeg helt enig med deg i. Hadde de vært medlem av Nato, hadde ikke denne krigen startet.

1 Like

Hvorfor skriver du at jeg ønsker atomkrig?

1 Like

Ukraina har gjort seg fortjent til NATO medlemsskap.
Slipp dem inn sammen med Sverige og Finland.

Jeg tror ikke Putin er bedre enn Hitler.
Burde ikke Hitler vært stoppet i Polen ?

4 Likes

Helt enig! Og det er liten tvil om at dersom Hitler hadde hatt tilgang til atomvåpen, så hadde han brukt dem for å vinne krigen…

Ett skritt nærmere meltdown. Det er masse uran som kommer til å “holde varmen” i et noen år her. Uten kjøling, så vil man nok kunne se på Tsjernobyl for å se hvor galt det kan gå. I utgangspunktet, så bruker atomkraftverket sin egen strøm, deretter bruker det strøm fra nettet og i siste fase bruker det diesel aggregat. Det er såvidt jeg vet bare en reaktor som går nå, så hvis den må skrus av, så er man over på aggregatene. Er det nok drivstoff til disse? Fungerer de som de skal? Er de som skal skru disse på og drifte dem tilstede?

2 Likes

Da må vi gjøre det soleklart for Putler at han aldri kan vinne

Situasjonen på dette kraftverket er sånn at det helt klart vil kunne utløse NATO artikkel 5 som et angrep på halve NATO som ligger i omkretsen av krigsområdet.

Bare å gjøre klar kuler og krutt.

7 Likes

Jeg syntes Nato er ganske forsiktig i ordbruken her.

Enig, synes NATO burde ha hatt tropper på bakken lenge før krigen startet, flyforbuds-sone og våpenleveranser osv., det har vel blitt diskutert noen ganger.

Men om det kan se ut som om det er en ørliten mulighet for nedsmelting burde de hvert krystall-klar på att krigen ville hvert over for Russland sin del i løpet av dager/uker.

5 Likes

Hahahaha !
Dette holder på å bli en favoritt-konto

1 Like
6 Likes